Мнения

Доц. Тодор Ялъмов: Децата могат само за час да се научат да програмират на телефона си

Съвместният проект на „Виваком“ и в. „24 часа“ – „Образование 4.0“ – си поставя амбициозната, но изпълнима цел за дигитализация на образованието у нас. Идеята е уменията и активността на българските деца в интернет да се използват в рамките на учебния процес, като по този начин се повиши неговото качество и приложимост в живота. Не на последно място, това ще допринесе за модернизиране на образованието, за учене с удоволствие и интерес.

Партньори в това начинание са и Министерството на образованието и науката, Столична община и Дигиталната национална коалиция.

Една от инициативите на „Виваком“ и експертите във въвеждането на облачни технологии в образованието от „Уеб сървисис“ е платформата „Умни дечица“.  За нея и за ученето като игра разказва доц. Тодор Ялъмов. С платформата „Умни дечица“ учебният материал се усвоява лесно и забавно. Геймификацията дава по-голяма мотивация за учене, казва зам.-деканът на Стопанския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“.

– Доц. Ялъмов, как геймификацията може да подпомогне образованието в училище?

– Геймификацията е част от образователната методика още от средата на XIX в. Всички добри начални и предучилищни педагози знаят, че децата учат най-лесно чрез игра. Геймификацията дава много по-голяма мотивация за учене. Сега то се асоциира с нещо скучно. Играта е един от най-лесните начини децата да получат по-голяма мотивация. Има много български фирми, които успяха да направят прекрасни продукти, базирани на информационните и комуникационните технологии. Една от инициативите на „Виваком“ и „Уеб сървисис“ е платформата „Умни дечица“, в която е качено учебното съдържание за най-малките в детските градини и началния курс. Усвояването на учебния материал става леко, забавно и ефективно чрез мулти медийни тестове и игри. Има около 500-600 училища, които се обучават чрез такива приложения. Геймификацията отдавна навлиза в образованието.

– Как геймификацията и  платформите като „Умни дечица“ разчупват формалното образование?

– Те дават възможност на учители, които не са на „ти“ с технологиите, да имат готов образователен продукт, с който да могат да работят в детската градина или класната стая. Едно от нещата, които правим с „Уеб Сървисис“ за новия задължителен учебен предмет за 3-ти и 4-ти клас „Компютърно моделиране“, е децата да учат компютърно моделиране чрез компютърната игра „Майнкрафт“.

– Как тя помага на децата да учат и по кои предмети може да се използва?

– Те могат да допрограмират играта. Учебното съдържание, което сме разработили за новия предмет, отговаря на държавните образователни стандарти. Децата се учат да програмират на Scratch чрез пъзели и картинки. Има формули, логика, цикъл и всички важни компоненти, но е направено по лесен и интересен начин. Разбира се, има алгоритмично и изчислително мислене. Може интегрирано да се използва и по други предмети – по история, география, физика, математика. Може да влезеш и да разгледаш Колизея в Рим, което дава едно различно преживяване от това да го гледаш на лист или снимка.

– С какво обучението чрез игри превъзхожда класическия метод на преподаване?

– Не бих казал, че го превъзхожда. Но игрите дават различен тип преживяване на децата – участие, а не да седи на чина, да слуша и да преписва от дъската. Този начин на учене отдавна е в миналото. Телефонът може да се превърне в инструмент за изследване на света, което ще даде страхотно самочувствие на децата, че не са само консуматори, но и създатели.

– Как телефонът може да се вкара в час, така че да е полезен за децата?

– В учебната тетрадка по история има задача разпознаване на човек по снимка. Детето може да я снима с телефона си и да я потърси в интернет, където ще прочете и допълнителна информация. Това е изключително бързо и лесно за децата. Един прекрасен учител е не този, който е с най-добрите умения за програмиране, а този, който поставя въпроси и дава задачи на учениците, така че те да формират и развият необходимите знания, умения и отношения в ключови области на компетентност – създаване на алгоритми, разбиране на логика и откриване на грешки в чужд код, създаване на видео с анимация и други. Децата са предприемчиви и любопитни по природа. Правейки приложения за телефон, могат да започнат да ги продават и дори да печелят пари.

Източник: 24chasa.bg