Институции Ученици Училища Учители

Диян Стаматов: Учебната година ще започне присъствено за всички класове

Диян Стаматов, председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета и директор на 119-то училище в столицата, съобщи, че учебната година 2020/2021 ще започне присъствено за всички класове и ученици. Това решение е било взето на заседание на Отрасловия съвет към МОН. Стаматов поясни, че учебните занимания ще започнат в реална учебна среда, но с предварително начертан план за готовност за реакция при възникване на COVID-19. „Ще бъде предложена широка рамка за действие, а всяко училище трябва да си има работен план за реакция при евентуално установяване на заразен учител или ученик с коронавирус“, обясни той пред в.Сега.

По-рано министър Красимир Вълчев заяви, че присъственото обучение е най-доброто за учениците и, че ще се направи всичко възможно на 15 септември те да бъдат в класните стаи с учителите си. Но той уточни, че решението за това ще бъде взето непосредствено преди първия учебен ден, в зависимост от ситуацията с разпространението на коронавируса в страната. Бе съобщено и, че се обмислят три сценария за старт на учебната година – присъствено за всички ученици и учители, изцяло онлайн и трети, компромисен вариант, при който ще се редуват дистанционни и присъствени часове.

На Отраслов съвет в МОН е взето решение и за атестацията на педагогическите специалисти, която трябваше да се проведе за първи път тази година според новия училищен закон. Заради ситуацията с коронавируса тя ще бъде отложена и обвързана с инспектирането, но не по-рано от 2021/22 година, гласи решението. По думите на Стаматов ще бъде предложено да се направи промяна в наредба 15, според която атестирането ще се провежда след проведено инспектиране в образователната институция.

Атестацията на учителите и директорите, на която вече трябва да минават всички педагози на всеки 4 години, трябваше да се проведе за първи път през октомври-ноември 2020 г. Основната ѝ цел е да покаже реално кой как се справя със задълженията си и в крайна сметка да доведе до подобряване на качеството на образованието у нас и до заплащане според резултатите. Въпреки че за промяната се знае от 2016 г., много директори и учители в началото на тази учебна година не бяха наясно какво точно ги очаква, а някои дори не знаеха как да напишат портфолиото си, по което ще бъдат оценявани. МОН няколко пъти преправя атестационна карта с различните критерии, от която също в голяма степен ще зависи оценката на близо 90-те хиляди педагози в страната. При атестация учителите по принцип няма да се изправят физически пред своите оценители (комисия в училището от педагози и външни експерти), тъй като оценяването им на практика ще е по документи – представеното от тях протфолио и атестационната карта.

Снимка: Съюз на работодателите в системата на народната просвета

Източник: в.Сега