Ученици

Диян Стаматов: Елитарният подход в 1 клас е изключително опасен!

Тази година в София ще има 2 хиляди повече първокласници, но сигурно ще има деца от близките градове, така че адресът няма как да не бъде основен критерий. Във всеки софийски квартал има поне едно добро училище. Насоката е да има равен старт на всички деца, където най-силен фактор е родителят. Той трябва постоянно да иска качеството на образованието да е на една висота. В първи клас не бива да говорим за елитност. Елитарният подход в 1 клас е изключително опасен. Това заяви заместник-министърът на образованието Диян Стаматов за bTV в коментар за новите критерии за прием на първокласници в столицата. По думите му критерият адрес не може да е ключ към корупция по много причини. От различни места се чувало как се сменят адреси, но винаги съм бил на мнение, че един ученик трябва да учи до най-близкото по местоживеене училище. Много е добра тази стъпка в София. Не се забранява на родителя да посочи повече от едно училище при кандидатстването, допълни още Стаматов.

От своя страна заместник-кметът на София по образованието Тодор Чобанов заяви, че „нашето присъствие онагледява комплексния характер на отношенията в средното образование. Законът е възложил в случаите, когато има повече ученици да разабротим и въведем критерии за прием.„ Според Чобанов не е вярно, че в София няма квартали, където няма училища. Постоянната комисия по образование е започнала публичен процес, като заинтересованите страни може да изпращат предложения. „В България действа една от най-либералните системи в Европа. На много места въобще няма избор. Приемът е изцяло отговорност на директора и педагогическия съвет. До два допълнителни критерия ще имат право да определят директорите на училищата. Трябва да съчетаваме различните обществени интереси“, допълни още Чобанов. Според родителите, обаче, това е сериозен административен подход, който ограничава възможностите за прием на децата в предучилищна група. В столицата не всички училища могат да предлагат еднакво ниво на обучение. Хората, вместо да имат избор, са принудени да бъдат разпределяни по един административен подход. Така се възпират талантливите деца да се реализират в училища, които предлагат по-специализиран начин на обучение, категорични са родителите.

Те напомниха, че днешните времена са по-динамични, хората често се местят. Според родителите трябва да се дадат повече възможности на самите училища сами да определят критериите за избор на учениците и областите, в които да се развиват.

Източник: actualno.com