Ученици

Децата луднаха по „Спинер“

„Спинер“ е мания, която вече набра популярност сред българските тийнейджъри.

Преди декември 2016 г. търсенето от Google на думата „fidget spinner“ всъщност не съществува. Днес в по-голяма част от училищата в САЩ и Европа играчката е забранена за внасяне в класните стаи. В момента в българските училища няма такава забрана.

Fidget спинер е направен от пластмаса или силикон и е с хибридни керамични лагери. На пазара се предлага голямо разнообразие – различни цветове, такива които светят и издават звуци. Цената им е напълно достъпна и поради това все по-често може да бъде забелязан в ръцете и на българските деца.

Кетрин Хетингер е създателката на „Спинър“ и го определякато антистрес играчка. Тя дори твърди, че може да бъде полезен при деца аутисти, силно тревожни деца, деца с лека умствена изостаналост и деца с хиперактивност с дефицит на внимание.

Мненията и впечатленията относно джаджата обаче не са единодушни.

Родителите
Родители на деца с аутизъм и хиперактивност твърдят, че „Спинър“ е много полезен и е повлиял позитивно върху психическото състояние на децата им.

Играчката осигурава т.нар. сензорен опит и манипулацията с нея е приятна, а как се използва всяко дете с достъп до интернет може да научи в YouТube.
Напълно здравите деца пък могат да ги използват не само за забавление, но и когато се чувстват напрегнати или им е скучно. Твърди се, че „Спинър“ служи за по-добра концентрация и засилване на вниманието. Той може да бъде използван и при учене, което при някои деца е съпроводено с манипулиране с химикал, дъвчене на дъвка, потроване с крак и други стереотипни движения.

Терапевтите
Психотерапевтите и психолозите, които работят с деца често използват различни материали и предмети, за да повлияят върху сензитивността – топки, пясък, глина и т.н

Без изследвания обаче не може със сигурност да се твърди дали „Спинър“ влияе и ако да – по какъв начин върху концентрацията и вниманието на децата. Към момента няма данни дали играчката подобрява състоянието на децата с разстройства в развитието въпреки, че подобрява менталните функции и концентрацията. Еднотипните движения от своя страна са полезни при този тип деца относно овладяваннето на агресията и автоагресията, защото ги успокояват, а и като възможност за релаксация. Те могат да манипулират с играчката с ръце и дори с крака.

„Използването на това приспособление е по-вероятно да служи за разсейване, отколкото да бъде отполза за хората с ХАДВ“, твърди обаче Марк Рапорт, клиничен психолог от University of Central Florida.
Повечето клинични психолози и терапевти са по-склонни да приемат, че финната моторика свързана с боравенето с играчката активира тези дялове в мозъка, които са отговорни за активацията и поддържането на вниманието.
Така ако за напълно здравите деца „Спинър“ може да „служи“ за разсейване в училище, то за децата с аутизъм и хипарактивност може да бъде много полезна, за да се концентрират при учене и усвояване на материал. За по-голяма достоверност на твърденият обаче са необходими експериментални данни.

Учителите
Според част от ресурсни учители и училищни психолози „Спинър“ може да бъде част от успешна училищна стратегия за справяне с неприемливото и агресино поведение на учениците с хиперактивност, лека умствена изостаналост и аутизъм  и следва да е част от интериора на повечето класни стаи в европейските и американските училища.

Повечето български учители са на противоположното мнение – според тях учениците използват играчките, не за да се фокусират, а за да се забавляват и по този начин пречат на останалите. Често дори се налага да бъдат прибирани от учителите, за да може да продължи учебния процес, но няма забрана за внасянето им в училищата в страната.

Автор: Теодора Пампулова
Детски и училищен психолог
Координатор на Дружеството на психолозите за гр. Пловдив и региона