Институции Ученици Училища

Включват в матурите и уроци от дистанционното обучение

Съдържанието на изпитните варианти за матурите и националните външни оценявания ще се редуцира, но ще включва и част от материала, взет чрез дистанционно обучение, обяви министърът на образованието Красимир Вълчев. Първоначалното намерение бе да бъде застъпено само изучаваното през първия учебен срок.

Така обаче няма да е честно спрямо децата, които са учили сериозно дистанционно, обоснова се Вълчев. Към момента намерението е да отпаднат само последните раздели и уроци.

При вариант възстановяване на учебните занятия на 14 май матурите се местят от  20 и 22 май на 30 май и 1 юни. За седмокласниците националните външни оценявания се отлагат за 13 и 15 юни, вместо да се проведат на 9 и 10 юни.  Датите за НВО в 4. клас вероятно ще са 29 и 30 май, но окончателният вариант ще е ясен следващата седмица.

Няма пречка нито за 4., нито за 10. клас, категоричен е Вълчев. Той не се нае да отговори докога МОН е в състояние да прояви гъвкавост с отлагане на важните изпитвания и коя е крайната дата на преустановени занятия, след която провеждане на матури вече няма да е възможно. Вълчев обясни, че държавните зрелостни изпити са много важни, тъй като дават съпоставими оценки, а и са вход за ¾ от висшите училища, които в противен случай биха били принудени да провеждат приемни кандидатстудентски изпити.

Няма да се проведат националните олимпиади. Там, където оценките от тях са балообразуващи, вероятно ще се зачитат постиженията от областните кръгове.

При взимането на решението за новите дати на матурите са проведени разговори с университетите, за които не е проблем да отложат кампаниите си със 7-8 дни. Говорим и с министрите от ЕС, добави министър Вълчев. Той подчерта, че още не е достигнат пикът на епидемията  и по тази причина в много страни ще има изместване на кампанията назад във времето. Ако се наложи, ще издадем по-рано дипломите на ученици, които кандидатстват в държави с по-ранни срокове, като ще разговаряме с тези страни, успокои Вълчев.

Той заяви, че е още рано да каже по какъв начин ще бъдат оценени знанията на учениците предвид това, че при режим на дистанционно обучение ще се стигне до големи различия в образователните резултати.

„В момента няма единна организация като при класно-урочната система. Имаме различно съотношение между синхронно и асинхронно обучение, във виртуална класна стая и чрез възлагане на задачи и проекти. Имахме различна степен на достигнат материал още преди извънредното положение – заради грипните ваканции, които бяха по различно време в отделните административни области – каза министър Вълчев. – При 700 000 ученици и 40 000 паралелки не можем да говорим за еднаквост.“

Настоящата ситуация е и своеобразен експеримент за МОН, въз основа на който предстои да се направи оценка как се случва дистанционното обучение.

Вълчев обясни, че през втората и третата седмица от старта на онлайн преподаването много училища са подобрили организацията и са намалили затрудненията, възникнали от работа с много платформи, струпване на задачи от различни преподаватели, несъобразено време за изпълнение.  За това помогнали дадени препоръки от Регионалните управления на образованието, както и обменът на практики между училищата.

При положение, че няма единна организация, няма да има и еднакво отучване, заяви Вълчев. Това обаче няма да е нещо ново, увери той, като посочи, че още от 2017 г. е създадена система  за допълнителни дейности на ученици с образователни трудности. По същата схема сега който не е учил дистанционно, ще навакса през юни и юли.

По думите на министъра различните нива в подговката са проблем и без обучението да е дигитално – най вече за ученици от семейства, които не са ангажирани, а посещаемостта на децата в училище е под 60% от занятията. По данни на МОН в момента около 11% от учениците у нас не са обхванати от ученето от разстояние, а от другите 89 на сто някои са включени частично. С тях работят учители, медиатори, помощен персноал, като идната седмица се очаква те да бъдат снабдени с предпазни облекла.

Към момента най-много сигнали има за претоварване на деца и учители.

По тази причина се обмисля дори и в извънредната ситуация да има пролетна ваканция – в дните от 13 до 16 април да има занимания дистанционно, които обаче не са със задължителен характер. Това може да са занимания по интереси или консултации. Общото времетраене трябва да е 2-3 часа дневно при препоръчана ангажираност сега 6-7 часа.

Тъй като в момента в дистанционното обучение се залага на основни дисциплини, музика, изобразително изкуство остават на заден план. За да не бъдат пренебрегнати и да не се ощетяват децата и тяхното комплексно развитие, тези часове може да се отработят в съботни дни след възстановяване на занятията.

Докато дойде този момент, много родители вече ще са си използвали полагаемите отпуски. Затова обсъждаме повече летни занимания и повече групи в детските градини, добави Вълчев

Красимир Вълчев обяви също, че се създава и национален център от психолози, които да работят с децата.

Източник: marica.bg