За модерното образование

Публикувана на: 04.01.2008, от milenkova
Кoментари:25

Повечето от темите в този форум са посветени на използването на информационните технологии в обучението. Нормално - все пак това е място за учителите - новатори... Аз самата използвам интернет от 2001 година, направила съм няколко сайта и почти непрекъснато използвам компютър. И все пак - задавам си въпроса - това достатъчно ли е да съм "новатор"... Не, не е.

Затова си позволявам да цитирам една статия, която ми направи силно впечатление.

Клетката на забраните в.Сега

Людмил Попов, Българска асоциация по четене

Когато заговорим за модерно образование, днес си представяме модерна учебна зала в бяло, подобна на офис, компютри и взиращи се в тях ученици. На втори план - грижовно приведена млада, но строга учителка. Тя е протегнала ръка към монитора, сочи и сякаш обяснява нещо много, много сложно...
Така е в Европа, би казал всеки българин, а тук тази картинка е само красива илюзия, която медиите ни подхвърлят, за да разкрасят поредния PR на любимото министерство, което обещава, че училищата, ако не друго, ще бъдат компютризирани. Дотук приключва мечтата за модерното образование. А овехтялото до безобразие българско училище въздиша ли, въздиша по този прекрасен образ и като разбира, че скоро това няма да му се случи, примирява се и високомерно заявява, че отново няма пари и затова ще съхранява традициите, щото те си били много добри.
Опитвам се да иронизирам образа на бъдещето, но не защото съм против рекламната демокрация или против компютрите в обучението, а защото не мога да понеса поредната

евтина, но всъщност скъпа залъгалка,

чрез която институциите се опитват нескопосано да покажат, че правят нещо в посока на дългоочакваната реформа. Колкото и странно да звучи, модерното образование не започва с компютризацията. Нито със закони и наредби, а с прости неща.
Когато за първи път срещнах представители на една модерна образователна система, в която компютрите никога не са били проблем (годината беше 1997-а), и аз очаквах да ме научат как да прилагам електронните средства в т.нар. интерактивно обучение. За моя изненада се оказа, че нито ще ползваме компютър, нито пък ще ни изнасят лекции за новостите в образованието. Започнаха да ме учат, че модерно образование означава ясни цели и подчинени на тях демократични методи. Цели, подчинени на развитието на мисленето, и методи, изведени от добрия опит. Говореше се за развитие на критическото мислене, което се разбираше не като умение да критикуваме (нали това е любимо занимание на българите), а като умение да се справяш в критична ситуация. Възпитан в снобския академизъм на Софийския университет, трудно приех факта, че за да се справиш с това предизвикателство, е необходимо да започнеш с простите неща.
Ще се опитам да нарисувам модерна образователна картина, която може и да ви се стори парадоксална. Учебната зала не прилича на модерен офис, тя е обикновена класна стая, в каквато може би учите в момента или някога сте учили. Прозорците не са от алуминиева дограма, но на всички има стъкла. На едно от тях е нарисувано нещо неопределено - не е надпис, не е човек, не е животно, но е красиво, може би затова дори директорът не желае то да бъде почистено. Някой е донесъл цвете в саксия, не е по задължение и затова то не е увяхнало. Дъската не е задължително бяла, чиновете са заменени с маси и столове, обикновени. Необикновеното е в това, че те не са подредени по обичайния театрален начин. Около всяка маса е оформена група ученици или студенти - едни чертаят върху голям постер (от евтина вестникарска хартия), други четат, трети пишат. В стаята не е тихо.

Няма и помен от традиционната дисциплина,

но витае усещането, че това не е хаос. Някои са си позволили да седнат в кръг на пода по турски върху нещо като килим и разгорещено разговарят. Събули са си обувките. А къде е учителят? О, той седи при тях на пода и си разговарят на "ти". Влиза директорът, случайно. Той усмихнато се извинява за това, че нарушава работата в класа. Някои дори не го забелязват. Те бързат. За да свършат работата си, разполагат с десетина минути...
Знам, че подобно описание ще предизвика у някого недоверчива усмивка, но това, което се нарича модерно образование, започва оттук. Защото отвъд конкретните цели на всеки урок има една фундаментална цел - да бъдат създадени условия за развитие на мисленето, а то е възможно единствено когато тялото и мозъкът се чувстват освободени.
Моята първа среща с тази свобода беше романтична, но днес ми се струва показателна. Никога няма да забравя следния образ - в Люксембургската градина в Париж, където може да се стъпва по тревата, видях студент, който лежеше по корем и пишеше писмо. Беше събул обувките си, а от дупката на чорапа му се подаваше пръст. Той шаваше с този пръст, пишеше и изобщо не му пукаше. Наоколо седяха две бабки, разсъблечени до кръста (по сутиени), които весело си бърбореха и на които също не им пукаше. Тогава разбрах, че свободата е въпрос на манталитет, на мислене и поведение, което се предава на поколенията. Не очаквам българските баби да се държат по този начин, но ако в основата на това предаване стоят възрастните, то е ясно, че промяната трябва да започне в самите тях. Как иначе учителите ще обучават на мислене своите ученици, след като самите те са формирани от образователна система, в която свободата на мислене никога не е била цел.
Повечето български ученици и студенти

седят вързани като в клетки

по време на учебния час. Пред тях се извисява фигурата на всезнаещия преподавател, който, омаян от собственото си красноречие, дори не забелязва, че т.нар. аудитория отдавна спи или все още не е заспала, вероятно защото се страхува от санкции или е заета с други, по-интересни мисли. Ако попитате този преподавател каква е целта на урока му и какви са методите му, най-много да получите сърдит отговор: първо, че това не е прост урок, а лекция, и второ, методите са въпрос на талант и лично обаяние.
В съвременните образователни практики лекцията е един от най-неефективните методи за преподаване. Установено е, че студентската аудитория усвоява 70% от информацията в лекция до 15-ата минута, след това ефективността рязко спада. Т.е. ако преподаването в рамките на 45 минути се състои в лекция, то 30 минути от нея са безсмислени. Сега с проста аритметика можете да изчислите каква е ефективността от престоя на детето ви в училище и защо след това трябва да давате пари за частни уроци или курсове, където впрочем се случва същото.
Ако попитате учителя, седнал на пода със своите ученици, какви са целите и методите му на преподаване, той би ви обяснил, че основната цел е да развие у учениците мислене, а стратегиите се основават на принципа учебните дейности да се сменят на всеки десет-петнайсет минути. Може би ще искате да разберете какви са тези учебни дейности, дали не са нещо ново, модерно. Отговорът ще ви разочарова -

четене, писане, дискусия

Засега човечеството не е измислило други основни учебни дейности и вероятно никога няма да измисли. Но не си мислете, че е лесно да се справиш с тях. Представете си колко би било трудно да реформираш класната стая, ако непрекъснато някой ти напомня, че масите не трябва да се местят, защото се чупят, че в класната стая трябва да е тихо, че е безобразие учениците да седят на пода (не дай си Боже студентите и достолепният чичко професор) или че е ужасно неприлично и противовъзпитателно да говориш на "ти" с обучаемите, защото по този начин уронваш авторитета на институцията, на държавата и пр. Нали разбирате, че ако тази проста промяна във външните неща се окаже невъзможна, за никакво модерно образование не може да става въпрос.
Много по-сложен обаче е проблемът с взаимоотношенията между учениците и преподавателите. Верни на традицията, защото само тя им остана, преподавателите продължават да се придържат към смехотворния академичен протокол. Днес отношенията между преподаватели и ученици трябва да се градят на партньорството. Дистанция, каквато е говоренето на "вие", между хора, които са заедно повече отколкото със семействата си, е изкуствена, старомодна и ретроградна. Говоренето на "ти" също е прост метод, който красноречиво говори дали едно образование е модерно, или още изживява носталгията по своето средновековие и не може да се отърси от своите комплекси. Класната стая и аудиторията не са

места за избиване на комплекси

за малоценност, породени от неосъществени амбиции за научни постижения, кариера или личностна изява. А децата, включително и студентите, не би трябвало да бъдат употребявани за безплатни психотерапевтични сеанси, по време на които привидно здрави хора облекчават психическите си страдания. Вероятно звучи грубо, цинично, но се опитайте да погледнете образованието и от тази гледна точка.
В модерната класна стая не може да се говори за дисциплина. Училището не е казарма, макар че много учители, пък и родители биха искали. Ако учителят е планирал добре дейностите си така, че учениците да бъдат ангажирани с разнообразни задачи, то проблемът дисциплина автоматично би отпаднал. Не е трудно да фиксираш какво ще се прави първите десет минути, следващите петнайсет и последните пет. Но не е трудно, ако разполагаш с необходимите стратегии. Като преподавател аз разполагам с шейсет, които получих наготово, и дълго време се борих със собствените комплекси. Не ми се щеше да призная, че познанията ми в областта, в която съм специалист, са по-маловажни от методите, че трябва да използвам нещо, създадено от хора, които не изглеждаха по-учени от мен, че трябва да забравя на какво са ме учили в университета и пр.
Когато наблюдавах студента и бабите в Люксембургската градина на Париж и се радвах на свободата им, годината бе 1993-та. През 1997 година разбрах, че модерно образование означава

свободно, критическо мислене

и демократичен метод. През 2007 г. дочух по телевизията, че въпреки всичко сме влезли в Европейския съюз. Дали и образованието е влязло? Днес основна цел на българското образование е компютърът. Днес светилата в достолепното министерство, както и техните съветници от още по-достолепните университети не желаят да започнат от ясните цели и ефективните методи. Още повече че няма нужда да ги изпробват, тъй като светът е направил това. Вероятно не е икономически целесъобразно да се започне от по-трудното. Ами така е на Запад... И тъй като вече сме на Запад, учителите ще трябва да си плащат за своята квалификация, но за съжаление на хора, които отново ще им разказват приказката за компютъра с терминологията на дидактиката от по-миналия век.

Коментари 25

11.07.2008 Nattally

Profile

Zdraveite na vsichki uchastnici vuv foruma. Sluchaino popadnax na tozi forum i prochetox vashite mneniya i spodelen opit. Az sum studentka i zavyrshvam v momenta Nachalna pedagogika s nemski ezik.Pisha diplomna rabota natema Inovacionni metodi za prepodavane na nemski ezik v nachalna stepen na SOY. Mnogo bix bila blagodarna ako mojete na mi spodelite ot opita si ,kakto i da mi dadete suvet za napisvaneto na diplomnata mi rabota,kakto i da mi preporuchate nyakakva literatura.

Predvaritelno blagodarya!

08.06.2008 Pepinas69

Profile

Много ми допада темата и изчетох всички постове. Много проблеми повдигате на едно място, а темата е неизчерпаема.

Българското обравзование се е славело открай време като едно от най-добрите. Но какво значи най-доброто? Децата ни научават таблицата още във втори клас, учат географски и исторически понятия до 4... и т.н. Е и? Тъй като правим това в една много ранна възраст, какво точно постигаме?  Учи, учи, по програми, които според мен не са съобразени нито с възрастовите особености на децата, нито пък една с друга по отделните предмети. Случи ми се например така, че трябваше да преподавам сравнителна и превъзходна степен на прилагателните имена първо в час по английски и чак около месец по-късно - на български. По програма е така.

Ами мисленето? Кога ще развиваме мисленето на децата? 

 Ще има проблем, който то трябва да реши. Или да се представи конкурентно на пазара на труда.

Правим каквото можем, като си открадваме време от часовете, на принципа: ние се крием, ама никой не ни гони. Който има желание, се самообразова чрез самофинансиране където и както може. На общодържавния принцип на хаоса.

03.04.2008 juli_08

Profile

               Здравейте,

Абсолютно съм съгласна с вас. Мнението Ви за овехтялото българско училище е вярно и ще го подкрепя с пример.Поех поредният първи клас. Дете с баща американец и майка българка отива до тоалетната и се връща веднага.На въпроса ми:- Защо не я ползва? -то отговори:Там е мокро.

Да не говорим за компютърния кабинет, в който влизат децата, за клавиатурите, за компютрите и за хигиената.

Да, квалификацията също си платих- 180 лева за курс. На конференция също си плащаш. Как ще я караме, колеги?

28.01.2008 anilenas

Profile

   Да.Общовалиден модел няма,crocsi! Всеки педагогически казус от такъв характер е уникален. Искам да допълня нещо в тази посока. Психолозите доказват, че справянето в критична ситуация, чрез вземане на отговорно решение за другите, когато не е ежедневие, а се проявява перманентно, укрепва физическото и психическото здраве. Хората, на които това не се случва, са лабилни /може да не им личи/ и рухват много лесно при възникване на такъв проблем.

08.01.2008 crocsi

Profile

WinkДа, г-жо Миленкова не може да се опишат предварително критичните ситуации и да се съдава модел ( стратигия ) за всяко нещо ,което ни се случва в реалният живот - в класната стая.

 Подобно на описанато от Вас ,но във вариант 11 клас . Проблемна ситуация - лоша дисциплина и лоши взаимоотношения ( много други фактори ; не познавах достатъчно класа; поемах ги като класен в този момент ).

 В горните класове класният не се среща всеки час с класа си. Тогава ? Избрах часът на класа ! Сега ще ви опиша първият час( прекалено закъснял ,защото се провежда в 11 кл. ).

Всички столове наредихме в кръг. Присъствието в часа беше по желание. Предварително не бях обявила темата  на часа, целите  , единствино казах ,че слагам ново начало във взаимоотношенията НИ ( на всички  ! класен ръководител - ученици ; ученици -ученици ) и нов начин на  "прекарване" на времето в ЧК.

Идията беше ясно очертана за мен , на нямях представа как стоящите срещу мен предимно момчета  ( 17 момчета и 4 момичета ) ще реагират. Започнах разговора така. Коя съм аз.  От какво се интересувам. Разказах им за семейството им. Пълна тишина!Zip it!

Този ,който трябваше да се престраши да направи това след мен .После дълго време си спомняше за този момент. И така един след друг. Всички разказваха - съвсем свободно - едни споделиха , че не са влезли по желание в това учебно заведение; други споделиха че им се налага да работят защото имат проблеми; трети споделиха ,че са от семейства на разведени родители . Всеки споделяше  такива неща ,които смяташе за съкровенни или които можеш да споделиш с приятели!

Разговора не продължи в рамките на един учебен час ( добре ,че следващият час отново имаха с мен ). Всички останали часове през тази учебна година провеждахме такива ЧК.Децата, които не влезнаха в този час,после  се включиха в следващите. Не се пишехе отсъствия. Никой не отсъстваше :).

Постепенно започнаха да се опознават и да се разбират помежду си. За мен беше .... е, нямам думи да опиша колко полезно. По този начин помогнах и на някои родители. Дисциплината не се промени изведнъж . Нищо не става като с вълшебна дума или пръчица! Това е реален живот и нещата стават бавно и постепенно , но ефекта се прояви и не закъсня. Какво е важното - изграденото доверие помежду ни : между мен учителя и моите ученици, което продължава и днес когато те на вече в училище Time

 За този вид ЧК писах в моя блог. Следващите ЧК бяха на базата на други методи( иг,ил задачи и п,е ) ,но ако Ви е интересно ще разкажа и за тях.

08.01.2008 anilenas

Profile

  Прочетох с интерес написаното от Вас. Никой не открива Америка, когато търси и прилага адекватни методи на работа, с които се постигат целите. Чуждият опит е важен, за да не се губи време в откриване на топлата вода. Изборът на педагога, творчеството в ежедневието винаги е съобразено с обективните дадености. Приучаването към мислене, което ще прерасне в критично мислене чрез демократични прийоми в педагогическата дейност на всеки образователен етап, трябва да е съобразено с възрастта и всичко друго свързано с нея. Затова аз мисля /като много други/, че модерното се отличава с простота. Докато се достигне до нея, има път - нелек по разбираеми причини. Нали се учим цял живот.

08.01.2008 milenkova

Profile

За мен лично това умение (за справяне в критични ситуации) е свързано с умението да изграждаме "ен" на брой стратегии за действие и да умеем да изберем най-подходящата от тях.

Отнесено до класната стая и учениците - ще кажа аз какво правя с моя клас. Не съм сигурна дали е точно методът Брейнсторм - все пак при по-малките трябва да се променят нещата, за да са разбираеми за тях. При възникване на конфликтна ситуация излагам проблема пред класа и питам учениците как според тях трябва да постъпим. Казвам им да изброяват колкото се може повече отговори (те не се коментират на този етап). Записвам на дъската отговорите на учениците (отговорите - това са стратегиите за действие). След това обсъждаме заедно положителните и отрицателните страни на всеки от отговорите и така извеждаме един - като най-подходящ.

Друго, което правим с класа е, че веднъж в седмицата групираме чиновете и сядат по четирима. Имаме си правила - за запазване на дисциплината. Например - измислили сме си жест, с който аз ги приканвам да запазят тишина. Интересно е - без думи от моя страна, с един жест - достатъчно е един от класа да го види, той казва на останалите - и всички млъкват. Когато са седнали по групи правим игри от типа "Корабокрушенци" - всеки екип е попаднал след корабокрушение на самотен остров. Дават се различни задачи на групите - да направят карта на острова, да измислят знаме, особено важно - правила, които ще важат за всички, да си разпределят задълженията. Всеки учител може да вкара различни задачи - според целите - може да намират съкровище, решавайки различни ребуси, да напишат историята на своето пребиваване. Важното е, че всички дейности се осъществяват при работа в екип. В този вид провеждаме и часовете по програмите на Джуниър Ачийвмънт.

Миналата година направих за класа "Седмица на самоуправлението" - предварително определихме ученици, които ще преподават един час по желан от тях уч. предмет. В рамките на една седмица всеки ден един ученик преподаваше вместо мен - като предварително с моя помощ беше разработил урока. Беше забавно - особено момент като този - Марио, вглъбен в проверка на задачите, решавани от съучениците му, се раздразни от преминаващи покрай класната стая шумни ученици, и излезе да им направи забележка - да са по-тихи. А и - когато решихме, че ще има такава седмица - децата си обещаха, че няма да имат домашни... Но  на практика се получи друго - застанали от "другата страна" неусетно поеха отговорността и поставяха домашни на класа.

 

Знам, че с описаното не "откривам Америка" - много от колегите правят подобни неща - включително и в моето училище. Но все някой трябва да започне да споделя...

08.01.2008 crocsi

Profile

IdeaЕдин добър въпрос ,който  ми подсказа темата :" критическото мислене, което се разбира не като умение да критикуваме , а като умение да се справяш в критична ситуация. "

Предлагам да поговорим точно върху този модерен похват : като начин на общуване; самоопознаване и развитие ;метод  за справяне в критични ситуации и .......

Моля да говорим не с общи приказки, а с конкретни примери или предложения. Така ,ще  си бъдем полезни :)

06.01.2008 Eko

Profile

  Да, пропусна мен! /шегувам се Smile/!!

05.01.2008 koleva

Profile

Благодарение на г-жа Миленкова се запознахме с една наистина твърде интересна статия.Адмирации за автора, за този, който я представи  и за  всички, които бяха провокирани да изразят мнението си в посока на модерното образование.С риск да подразня кого ли не , ще споделя нещо преживяно.Годината е 1983 / някъде там /.Бях в седми клас.Класът ни беше определен да учи френски език, въпреки че искахме да учим английски.Първият час , в знак на протест, избягахме.Учителката по френски език не сигнализира никому.Не последваха нито срещи с директори, нито с родители.Започнахме вторият час все едно е , че е първи.След известно време учителката ни беше на специализация във Франция.След като се върна размести чиновете ни по друг начин - нареди ги в кръг, а учителят е в центъра на кръга, за да общува с всички ученици, така както е във Франция. Последваха записи от концерти на Жан-Мишел Жар, снимки от Париж, преводи на песни.Предполагам, че е приложила точно това просто правило - четене, писане, дискусия.Едва ли на всички им е било толкова интересно, колкото на мен.Само ще вметна, че тя - моята учителка по френски език беше винаги лъчезарна и никой не дивееше в часа й / предполагам и по - буйните просто са имали респект от нея, респект към личността й , не страх/.Така че , Миленкова, няма невъзможни неща, стига човек да знае какво иска.

Желая успех на Вас , на Мими 70, на pepinia,  на villiponcheva,  / простете, ако пропусна някого / . По - важното е такива учители като вас да са повече, а другите да останат бели врани, а не обратното, както е сега....