За пропуските по математика

Публикувана на: 31.12.2007, от anilenas
Кoментари:47

   Извинете за акцента, но съм изумена от неумението на дете в седми клас да се справи с елементарно степенуване. Пропуски има по всички дисциплини. Те са нещо нормално. В случая става въпрос за друго. То прилича на опит да изискваш от някого да пише, без той да знае азбуката.

Коментари 47

06.12.2008 ivo_isa

Profile

user: margomalinova

Споделям мнението Ви и оценявам изложеното от Вас, НО много от предложенията Ви представят старата образователна система , която съществуваше преди много години.....от кого очаквате отговор? ...Нима мислите, че някой ще си признае грешките довели до днешното ни състояние?
Не е срамно да си признаеш грешките...срамно е когато твърдоглаво ги задълбочаваш. Но е нагло когато засягат други. Но не съм съгласен с това, че идеята повтаря старата система, просто защото дълго съм го мислил...

user: margomalinova

АКО ИСКАТЕ ОБСЪЖДАНЕ ПО ИЗЛОЖЕНОТО ОТ ВАС , ПОСТАВЕТЕ ГО В ОТДЕЛНА ТЕМА! 
Сигурно сте права за това. Решението да ви представя идеите си беше спонтанна, след като се запознах с темата. Вероятно защото от тук започна цялото ми мислене(по едно време водих мат. в 5 и 6 клас), освен това покривах 6 хим. и физ. явления и 7-11клас физика. Ако не се счита за много нахално ще помисля за темата и ще го пусна отново. Благодаря за съвета!

05.12.2008 margomalinova

Profile

user: ivo_isa

Моето виждане за съществуващите проблеми в Българската Образователна Система

Проблемите в съвременното образование в България могат да бъдат разделени в следните категории:

1.      Финансови    -           недостатъчни средства.

2.      Технически   -           остаряла и неподдържана база.

3.      Методични    -           пълен хаос след многото и неправилно насочени реформи в учебния план за всяка степен на Образованието като институция. Липса на общ поглед върху необходимостите и целите на Образователната система.

 

Споделям мнението Ви и оценявам изложеното от Вас, НО много от предложенията Ви представят старата образователна система , която съществуваше преди много години.....от кого очаквате отговор? ...Нима мислите, че някой ще си признае грешките довели до днешното ни състояние?

Може би настъпилите промени са целели нещо добро , но то не се е случило?

МНОГО СЕ НАДЯВАХ НА ПРОГРАМАТА " С ГРИЖА ЗА ВСЯКО ДЕТЕ"

Но, какво се оказа?

Тя засяга само 5 и 6 клас!

А най много проблеми и пропуски в знанията по математика има сред учениците в 8, 9 клас сред обикновените паралелки!

НО ЗА ТЯХ МОН НЕ Е ПОМИСЛИЛО !!!

Как би се осъществил прехода от днешното състояние до желаното от Вас и от много учители и ученици?

За да се осъществи такава коренна промяна трябва да станете  министър и да останете доста дълго на този пост !

АКО ИСКАТЕ ОБСЪЖДАНЕ ПО ИЗЛОЖЕНОТО ОТ ВАС , ПОСТАВЕТЕ ГО В ОТДЕЛНА ТЕМА! 

03.12.2008 vessi

Profile

Здравейте колеги,

Изпадам в ужас учейки с моя петокласник по математика:много материал за малко време,никакви упражнения.Децата се отчайват и в определен момент просто престават да учат,като добавим натовареността и по другите предмети-картинката е страшна.Само за сравнение- моя ученичка /глухоняма/ замина за Америка.Тук беше в 5 кл. , там сега е 8кл. Имате ли коментар? А после се чудим, защо децата са тревожни , изнервени, хиперактивни.

03.12.2008 iv_2007

Profile

Казваш много истини Ivo-isa, дано мнението на Вас младите бъде чуто. Това ще означава само едно (според мен), че някога се е вървяло по правилен път поне що се отнася до образование. Не че  всичко е било идеално, но със сигурност е имало повече мисъл за децата и тяхното здраве. Yes

03.12.2008 ivo_isa

Profile

Прочетох почти всички мнения и искам да ви представя едно мое виждане върху проблемите на образованието. Писах го доста отдавна в отговор на писмо от "Българския Великден ". След това го пращах и на други места, но нямам никакъв отговор... Моля, погледнете го и ми кажете толкова ли е безсмислено? Ако сметнете пък, че е актуално, нека да дискутираме и да предложим нещо наистина работещоHuh?

Моето виждане за съществуващите проблеми в Българската Образователна Система

Проблемите в съвременното образование в България могат да бъдат разделени в следните категории:

1.      Финансови    -           недостатъчни средства.

2.      Технически   -           остаряла и неподдържана база.

3.      Методични    -           пълен хаос след многото и неправилно насочени реформи в учебния план за всяка степен на Образованието като институция. Липса на общ поглед върху необходимостите и целите на Образователната система.

4.      Морални        -           липса на уважение от страна на родители и ученици към институцията "училище" и към учителите като педагози  - "водещи деца"! Това разбира се е следствие от общия упадък на морала в обществото, дължащ се най-вече на отрицателния пример на водещите му личности (елит).

5.      Незаинтересованост и повърхностност при изпълнение на задълженията от страна на голяма част от преподавателите като следствие от по-горе изброените проблеми.

Пораженията които понесе българското образование при хаотичния преход на обществото към демокрация са също така огромни като тези които понесе самото общество въпреки, че се проявяват с по-голямо закъснение. Смятам, че времето необходимо за да се излекува обществото като цяло и самата образователна система ще бъде много по-дълго от периода през който продължават да се рушат. Със съжаление твърдя, че все още този период не е отминал.

Не мога да дам съвети по всички проблеми, но тъй като отдавна мисля по всички тези въпроси и като учител (вече бивш), ще се изкажа върху проблемите на обучението като процес защото смятам, че положението е под всяка критика в момента.

  1. В момента са скъсани връзките между средното и висше образование.
  2. Самото средно образование не дава добър старт на завършващите го пълнолетни граждани. Нито на тези които искат да продължат с обучението си, нито за тези които ще трябва да се справят сами с живота започвайки работа.
  3. Границата между основно и средно образование не е добре установена.
  4. Материалът който се изучава  и в трите етапа на обучение (начален, основен, среден) по всеки предмет е страшно много и резултатът от това е отвращението и отказа на учениците да го усвояват.
  5. Голяма част от учебниците са написани на изключително висок стил. Учебния материал трябва да бъде поднесен разбираемо, защото целта е да бъдат научени тези които не знаят, а не да им се покаже колко са неспособни да разберат.

Мисля, че това са основните проблеми които могат да бъдат решени сравнително бързо. Предлагам следното:

За да се решат горните проблеми, трябва да се мисли за всички ученици. Както за тези които искат и могат да продължат образованието си във висше учебно заведение, така и за тези които не могат или не желаят това.Поради това трябва средната степен (етап) на образование да приключва за всички в годината на  навършване на пълнолетие. Средното образование трябва да бъде задължително с оглед на това, че завършилите го могат да бъдат наети на работа. Тъй като възможностите и желанията на отделните ученици са различни, трябва да има различен тип учебни заведения. Смятам, че разделението което съществуваше може да бъде използвано с малки промени:

ü         гимназии и техникуми в които обучението е насочено с оглед кандидатстване във висши учебни заведения - с по-разширена програма по общообразователни предмети, (дори и да има възможност за избор на относителния дял към дадена област).

ü         Занаятчийски училища - с насоченост към практическо усвояване на дадена професия и олекотен,практичен вариант на предмети като математика, физика, биология, химия, български език и литература, ако не са свързани с професията.

От тази гледна точка границата между основна и средна степен на образование трябва да се постави твърдо между сегашните седми и осми клас. Учебният материал в основна степен да намали значително, като осигури минимум грамотност (включваща достатъчно добра обща култура без навлизане в подробности).

Основна степен :

Физика и химия да се изключат от тази степен като отделни дисциплини. Да се изучава природознание с въведение в измерването и мерни единици.

Математиката трябва да включва: работа с дроби - обикновени и десетични, отношения и пропорции, уравнения от първа степен, системи с две неизвестни, запознаване с прости фигури - триъгълник и правоъгълник, представяне на произволен многоъгълник като съвкупност от предишните, окръжност и кръг, пресмятане на лица и дължини за изброените, обеми на прости тела - паралелепипед, призма, цилиндър, без повърхнините им.

В часовете по български език да се наблегне върху правопис и елементарно познаване частите на речта и изречението. Да се изключи подробното навлизане в синтаксиса. Литературата да запознава с повече стойностни произведения, като се изключат трудно разбираемите. Да се запознаят учениците с основни литературни похвати без да се изпада в подробности.

Биологията трябва да запознава с животни и растения, навици и условия за развитие  съответно, различаването им, запознаване с основни системи и органи - без подробности, клетъчен строеж- без подробности, работа с микроскоп. Запознаване с класификацията им без подробности.

Часовете по чужди езици не трябва да надвишават часовете по български език и литература по брой - 4 часа седмично. Освен това трябва да се преразгледат съществуващите курсове - много по-слаби са от бъгарските системи използвани преди 15 - 20 години.

Географията  може да запознае учениците с основите - да даде понятие за физическите условия, климатичните особености, различните култури и държави по света без да се навлиза с подробности в климатология и икономически условия.

Историята е фактология и интерпретация на фактите - да, но високият стил и огромното количество факти - например в сегашния курс 6-ти клас могат да отвратят и най-запалените по нея.

Часовете по физическа култура и спорт имат за цел да поддържат добро състояние на тялото и да научат децата да познават нуждите и възможностите му чрез игра, а не да създаваме спортисти с високи постижения! В тези часове трябва да е приятно, и за целта не са необходими нормативи и задължителното им покриване.

Естествено съм далеч от мисълта, че сам човек може да обхване всичко в подробности. За да се постигне всичко това е необходимо действащи преподаватели по дадения предмет да обсъдят и предложат по-конкретни действия.Но, че е необходима редукция на материала по всички предмети и нов поглед върху целите на образованието във всяка една от степените му съм абсолютно убеден.

Средна степен:

Гореизложеното не трябва да е самоцелно. Смятам, че трябва да се свърже още при обсъждането, с мисълта за целите и резултатите на средното образование, защото както казах вече, то трябва да е минимум за всички ученици. Тъй като предлагам две различни по насоченост направления в тази степен, трябва да се обмисли тавана(максимума) на средното образование и да се свърже с пода (минимума) на висшето образование. Това се отнася най-вече за гимназии и техникуми като вид училища. Всяко едно висше училище може да предложи минимума знания които се изискват по дадена дисциплина (пакетно за няколко дисциплини) за определен тип специалности изучавани в него. Всички висши училища могат да обсъдят предложенията и да представят пакетно минимални изисквания към кандидат-студентите. Тези изисквания да станат държавни. Средните училища трябва да се съобразят с държавните изисквания и да ги осигурят най-малко в модулно обучение с предварително зададена насоченост. Всеки ученик може да избира даден модул по чиято програма да се обучава. Евентуално  може да се създаде (по западен образец) точкова система чрез която да се определя модул по желание. По този начин ще се разтовари програмата до поносимо от учениците ниво и ще се даде възможност за по-добра подготовка съобразена с желанията и професионалната ориентация на учениците.

След като се съберат и обобщят предложенията за да се очертаят границите в които трябва да се вмести обучението до завършване на задължителния етап (средно образование), е необходимо отново да се разпредели учебния материал по всяки предмет поотделно така, че:

  1. Да се намерят и изгладят границите между отделните етапи.
  2. Да се осигурят достатъчно часове за затвърждаване на материала.
  3. Сродните дисциплини да се подпомагат взаимно - еднакви или подобни понятия да се изучават едновременно. Например математични методи изучавани по физика и химия да бъдат навреме изучавани в часовете по математ ика.

Смятам също така, че е необходимо да се има впредвид следния факт:

Учениците в начален и основен етап на обучение трудно боравят с абстрактни (обобщени) понятия. Абстракции трябва внимателно да се въвеждат след достатъчно на брой конкретни понятия които позволяват да се обхване обобщението. Всяка абстракция изисква и различно по продължителност време за подготовка и осмисляне.

Пример: Идеята за част от цяло в математиката се предлага в момента в курса за 5-ти клас като се смесват и поднасят за кратко време обикновени и десетични дроби. Според мен в този случай трябва да се отделят два, три месеца само за обикновени дроби и действията с тях, да се покажат отношения и пропорции и да се наблегне достатъчно върху тях - поне 10 часа упражнения преди да се предложи десетичния запис на дробните числа.

И като за финал мисля, че системата СОУ като начин на организация на учебния процес е показала своето отрицателно влияние върху учениците. Основен и среден етап на образование не трябва да споделят една и съща сграда Децата се учат и чрез подражание и действията на по-големите ученици се копират все повече от малките - тютюнопушене, алкохол, свободно поведение в недобрия смисъл и т.н

УСПЕШНО изпратено, номер за справка 1107380813. (за сайта на българския великден)

 

07.04.2008 iv_2007

Profile

user: margomalinova

Доколкото ми е известно задочно завършвашите или свободна форма на обучение, каквато имаме ние, могат да не държат ДЗИ -получават дипломи за средно образование ,която не им дава право да кандидатстват във ВУЗ.

Ако нещата са така както пишеш наистина не съществува проблем. Помествам препратка към един сайт, който може да ни помогне да се осъзнаем когато искаме да извършим поредната реформа. Все пак преди години светът оцени високо нашата образователна система. Защо не ни достигат сили да накараме света да следва нашия пример, а сме се втурнали да му подражаваме?  Петото Правило на аритметиката тук можете да прочетете повече.

07.04.2008 margomalinova

Profile

Доколкото ми е известно задочно завършвашите или свободна форма на обучение, каквато имаме ние, могат да не държат ДЗИ -получават дипломи за средно образование ,която не им дава право да кандидатстват във ВУЗ.Мисля, че има нужда и от такива кадри.В края на краищата на човек не му трябват академични познания по математика за да си върши добре работата.Навремете имаше СПТУ, което даваше такива кадри.Те също имаха право да продължат във ВУЗ при определени изисквания.

Колкото до това , че обществото не ни подкрепи в стачката смятам, че медиите не показаха изцяло в добра светлина кризата в образованието , а разпространяваше само 100% увеличение -което си беше обречено от самото начало.Мисля, че истината за състоянието на образованието не се разгласява никъде-дори тук в форумите ,не се обсъжда откровенно!?! 

07.04.2008 iv_2007

Profile

В нашия град със сигурност няма вечерно училище, но има задочно обучение по специалности, за хора които са овладяли занаята, но нямат документ за завършено средно образование. Не съм сигурна, че ще ги задължат да полагат ДЗИ. Тъй като това не ми е съвсем ясно, ще се огранича в разсъждения за това, защо е нужно математиката да се изучава не от време на време а постоянно и задълбочено. Както и ти сама сподели Margo, математиката е в услуга на всяка друга наука. Чрез нея се обясняват природните явления и процеси. Познаването им прави хората уверени, а ние искаме точно това от нашите ученици - да вярват във възможностите си и да ги развиват. Очаквах, че интелигентно общество като нашето ще подкрепи учителите си в опитите ни да се усъвършенстваме, но по време на стачката, то не беше много ентусиазирано.

 

06.04.2008 margomalinova

Profile

Доколкото знам вечерните училища си съществуват -поне в някои градове.Незнам докога обаче-зависи от делегираните бюджети. В какъв смисъл равностойни дипломи?След като има матури за всички-означава равностойни!

Но това е друга тема!?!

 

06.04.2008 iv_2007

Profile

user: margomalinova

Не съм съгласна , че попълване на пропуските в знанията става на определено ниво.Мисля, че това става когато човек осъзнае , че му трябва определено знание.Човек се учи докато е жив!

Съгласна съм, че човек се учи докато е жив, тогава защо се страхуваме, че се увеличава броя на децата без образование. Връщането на вечерните училища, не е чак толкова лошо, ако там ще се извършва пълноценно обучение. Но подозирам, че получените по този начин дипломи няма да са равностойни на тези, които учениците ще получават в обикновеното училище.