Учебното съдържание и ДОИ

Публикувана на: 21.11.2007, от kr_bozhinov
Кoментари:40

Днешният дебат в българското общество по отношение на образованието пробужда едновременно съпричастност и омерзение.

Това е неизбежно следствие от естествения родителски рефлекс (доколкото все още го има) - какво ще претърпи детето в изключително "важния" за него училищен период, ще бъде ли адекватно на онзи винаги утрешен ден, ще успее ли...

 Споменатия по-горе успех е ключова дума, когато говорим за ДОИ за учебно съдържание.

 Документи занимаващи се с "проблема" ДОИ:

1Наредба за общообразователния минимум и разпределение на учебното време  министърът "утвърждава"  Рамкови изисквания за разработка на ДОИ за учебно съдържание

 В този вече позабравен документ ясно и логично беше определена структурата на образователната реформа на нивото на образователните документи.

В нея беше представена една триделна система от ДОИ за учебно съдържание, нови учебни програми (като следствие от тях) и ДОИ за системата за оценяване.

Сега продължават да  се появяват и нови програми и да се обявяват конкурси за кандидатстване на колективи, желаещи да работят по ДОИ за оценяване. Но прецедурата се оказва тромава....

Нека да не забравяме, че   Според чл. 13, ал. 2, и чл. 14 на Закона за степента на образованието, общообразователния минимум и учебния план държавните образователни изисквания подлежат на актуализация всеки четири години(доколкото си спомням).

Разговорът около промяната на ДОИ за учебно съдържание е полезен, ако визира бъдещето, ако е част от стратегическото планиране на една институция с памет за делата си, каквато трябва да бъде МОН, и безполезен и паразитен шум, ако е насочен към тук и сега ставащото. Този шум отеква гръмко в учителските и класните стаи, обърква, лишава от мотивация една огромна колегия.

 

Лек, доходен и на вас ден

 

Коментари 40

17.05.2008 Avatara

Profile

Марго,

Призваните са като брилянтите. Красивия брилянт е много рядък и за него се разказват легенди.

За да се роди брилянт е нужно да бъде открит. Следват дълги години на шлифоване за да заблести в целия си блясък.

С Учителите също е така.

Avatara

P.S. Аз също не мога да ги оправдая, но съм длъжен да им простя. Грешката е породена от слабост, а моите слабости навярно са много повече от техните. 

 

16.05.2008 margomalinova

Profile

 Призваните за учители понасят мизерията и несигурното бъдеще , без да изричат лоши думи.

Трябва да вярваме , че има само добри учители на този етап от нашето образование при тези условия. 

Те се надяват техните ученици да имат по добър ЖИВОТ!

 

Всеки човек си има проблеми в живота,с които трябва да се справи, за да открие ИСТИНАТА за себе си и света около него.

Не оправдавам авторите на учебници вмъкнали тези текстове на песни.  

 

 

15.05.2008 Avatara

Profile

Здравейте,

Ролята на учителя е определяща. Той посочва пътя. Ученикът избира как да го извърви.

Книгите, както и учебникът са като тояга. Тоягата служи да даде упора.

Добрият учител посочва на ученика какво да чете. Добрият учител тълкува прочетеното и го дискутира с ученика.

Добрият ученик търси истината в книгите. Добрият ученик задава въпроси на учителят си за прочетеното.

Убеден съм, че авторите на учебниците не са писали тези текстове за да се докажат. Приемам, че те са деца на обстоятелствата.

Трябвало е да направят компромис. Направили са го. Добрият учител както и добрият ученик ще подминат тези учебници. А останалите?

Всеки един от вас знае колко е трудно да попаднете на истински стойностен ученик.

Нека се вгледаме в себе си. Съгласете се, че самите ние сме доста несъвършенни и има много неща, които не познаваме.

Когато търсим нещо ние се обръщаме към написаното от някой друг. Написаното слово не е като изреченото.

С риск да засегна някого ще си позволя да кажа една простичка истина.

Мизерията и несигурното бъдеще раждат лошите думи.

Лошите думи са като бурените в градината. Трудно се изкореняват, но покълват много бързо. 

А да си учител е призвание и дар даден на малцина.

Не ме съдете строго. Просто споделям това, което ме вълнува.

Avatara

 

15.05.2008 zdravkop

Profile

user: Avatara

Ако в ръцете на децата няма стойностни учебници, ще има наркотици, оръжие и пари.

Силно и неточно. Ако ставаше само с добри учебници, нямаше да има нито един необразован и без висше образование. Много по- важна е ролята на учителя, защото единствено той може да намали негативното влияние на "лошите" учебници. Ако учителят е на мястото си, тези отделни отрицателни текстове и песни няма да имат такова голямо значение. Например аз никога не се съобразявам с даден материал в учебника, ако той противоречи на морални и човешки ценности. Или го отминавам, или от отрицателното извеждам положителното- поуката от "лошото". Не съществуват учебници без слаби страни, затова нашата роля е първостепенна. Пък за наркотиците и оръжието, щом няма добри учебници- и несериозно, и невярно.

15.05.2008 anilenas

Profile

   Ако в ръцете на децата няма стойностни учебници, ще има наркотици, оръжие и пари. Силно, но правдиво!

   Наркотик в едно общество трябва да е знанието!  Важно е да се поднася по най-подходящия начин на децата!

   Много от "творците" на учебници се изявяват като графомани. "Царят е гол" отдавна за нас! Натъкваме се непрекъснато или на помпозен академизъм, или на примитивизъм, както е в случая с песните, които коментираме. Неприемливо е /меко казано/ да се учи малък човек с подобни примери. Едно е да се направи коментар устно, а съвсем друго - да се напише в учебник. Свидетели сме, как чалгата в живота е трудносмилаема дори за много от зрелите хора, а камо ли пък за децата.

   Абстрактна е борбата за добро изобщо. Конкретните действия са за предпочитане.

   На кого са необходими тези учебници?! Не е ли дошло време да се сбогуване вече с тях?!...

  

15.05.2008 Avatara

Profile

Здравейте,

Моля да ме извините за крайните ми мнения, но те са нищожна частица от това, което нося в себе си.

Посланието ми е съвсем простичко:

Ако в ръцете на децата няма стойностни учебници, ще има наркотици, оръжие и пари.

Парите са най-силния наркотик. Те създават илюзията, че човек може да има всичко.

Ив, е напълно права. Под привидно добронамерения предлог, че се борим с нещо, ние го утвърждаваме. Това е вината на обществото.

Avatara

14.05.2008 iv_2007

Profile

 

"В учебниците по химия ще се включи занимателният урок: "Как да си приготвим екстази в домашни условия"." - това сега можем да научим с подробности от учебниците по английски език. Tongue Tied Това е особено интересна тема и за всякакви програми, които уж предпазват, а всъщност обучават ВСИЧКИ ученици (дори и тези, които не знаят или не се интересуват, или не са заплашени). Ако това не е студена война, здраве му кажи.Hmm

14.05.2008 margomalinova

Profile

 

Приемам Аватар,

Съгласна съм, че "Нашето общество  носи вина за тези учебници. Нашето общество носи вина, че от алчност допусна закриването на училищата в малките населени места. Нашето общество, обладано от страх допуска да превръщат децата ни в полуграмотни дебили."

Нашето общество допуска да бъде управлявано от ЕГОЦЕНТРИЧНИ личности. Те решават какво да става в образованието и ....

Какво може да направи обществото?

Колеги, някои от ВАС или не знаят какво става около тях или си зъравят главата в пясъка 

14.05.2008 zdravkop

Profile

Колега Аватара, наистина е пресилено това, което пишете. Мими е права, когато Ви каза тези неща. И ние поназнайваме малко за това, което пишете в такива краски. Прекалявате, като казвате, че това го правят нашите пораснали деца. Да не би да са отишли българи някъде в Африка или Азия, за да направят това? Каквито и шокиращи снимки да покажете, това няма да направи позицията ви вярна и разбрана. Престъпления стават навсякъде по света- и в цивилизованите държави, и в тези от третия свят.  Не че не трябва да сме съпричастни, но да ни вменявате едва ли не да се срамуваме от ставащото по света, е прекалено. Алтруизмът е хубаво нещо, стига да е в рамките на нормалното.

14.05.2008 mimi70

Profile

И без снимката, това което сте писали е потресаващо, смразяващо.

Истина е, че много неща не знаем за света, в който живеем, но да се натоварваме с целия свят е неразумно.

Но наистина там където можем да повлияем и обърнем нешата, трябва да го правим. Трябва да не сме безучастни!

Ако не Ви затруднявам, може ли линк към вашите писания за децата!  Досещам се къде може да е това, но  е трудно за възприямане. Чак в такива размери, това, което пишете е чудовищно.