Как оценявате учениците?

Публикувана на: 20.10.2007, от Silviya™
Кoментари:45

Здравейте на всички!

Преди да започна темата, искам да уточня, че все още не съм учителка, но очаквам с нетърпение деня, в който ще имам възможност да преподавам.

Преди малко четох темите за мотивацията на учениците и бягството от часовете и се замислих за моите ученически години. Както казах вече, аз не съм учителка все още, но има въпроси, върху които мисля още от сега и ми се ще да чуя (прочета) и вашите мнения.

  1. Как изпитвате учениците си? Аз лично влизах с удоволствие в часовете по математика, биология, физика и история. Причините бяха няклоко, но най-вече начина на оценяване ме караше да се чувствам някак по-спокойна. По математика, оценките бяха само от контролни работи и участие в час. По биология за изпитване се отделяше цял час - в началото на часа учителя изброяваше 7-8 ученика, които сядаха на първите чинове, раздаваше им въпросите и им даваше известно време да помислят върху въпросите и който иска да си нахвърли на лист това, за което се е сетил. Изпитването беше устно, но с помощта на листчето и това, което всеки си е написал там. По физика ни изпитваха само писмено, а понякога ни даваха за домашно да се подготвим по някой въпрос и после да го представим пред класа. По история не помня как ни изпитваха, но макар че никога не ми е бил любим предмет, много ми харесваше начинът, по който г-жа Коцева ни разказваше урока.
  2. Когато става въпрос за изпитване, естествено идва проблема и с преписването и подсказването. Как се справяте с този проблем? Допускате ли да се случва това и склонни ли сте на завишаване на оценките (или други компромиси) само и само да се избегнат опитие на учениците да шмекеруват? И кажете честно - вие преписвали ли сте някога? (Аз съм се опитвала и успях два-три пъти, но после реших, че не мога да издържам на това напрежение)
  3. Как постигате равновесието между доброто отнешение към учениците и респекта, който трябва да имат те към вас? Защото дори и аз знам (и то от опит, колкото и малък да е той), че ако си добър с някой (особено, ако е дете), той ти се качва на главата.
Ами това не са всички въпроси по темата, но смятам, че са достатъчно, за да заформим една дискусия, която се надявам да бъде от полза на всички ни.

 

Коментари 45

22.03.2008 vasilka ivanova

Profile

Колега, задължително е да се чуе въпроса на ученика, даже , той да бъде начало на дискусия, но оценката се поставя за усвоени знания и умения. Не мислите ли така?

21.03.2008 margomalinova

Profile

Искам да споделя.

Според мен оценяването на учениците зависи от целите , които си поставяме при обучението.
Аз си поставям за цели:
1. Учениците да участват с удоволствие в часовете по математика.
2. Всички  да усвоят поставен минимум от знания и умения.
3.На базата на минимума -стъпка по стъпка да се достигне максимума за всеки ученик.
Аз  разработвам и преподавам новия учебен материал като отчитам нивото на знания и умения на

учениците в съответния клас.По възможност още в този час възлагам на учениците самостоятелна

работа върху новия материал и им предлагам да излязат на черната дъска.Някои се справят

сами, други търсят помоща ми.Следващия час или ако е необходимо бройка часове се провеждат

упражнения по темата с нарастване на степента на сложност на задачите.Те са за

учениците-излизат с удоволствие да решават на черната дъска.Когато е нужна помощ от страна

на учителя или съученици трябва да се подхожда много внимателно психологически към всеки

.Поставям качествени , а не количествени оценки, като ги мотивирам да усвоят повече знания

или умения /или да попълнят пропуски които имат/. В началото на всеки час провеждам устни

упражнения, които са много полезни за учениците.При правилно разпределение на часа и в края

му се обобщава с учениците какво е трябвало да усвоят. Похвалата -като оценка, че са се

справили добре, мн.добре или отлично не мисля, че трябва да е обвързана непременно с цифрова

оценка.Така също ,ако ученика не успява да се справи с поставената задача , мисля, че трябва

да се подпомогне със съвет - упътване, което му е необходимо , да сдобие вяра в собствените

си възможности -да не се отчайва.Тогава той не се срамува и не се страхува да излезе на

дъската дори когото не му е станало ясно -как, какво и откъде-иска да го разбере. Дори това

незнание и желание да научат ги кара да излязат пред класа и да очакват помощ дотогава,

докато усвоят желаното от тях.
Проверката на усвоените знания и умения по математика стават на запланувани писмени

самостоятелни, контролни и класни работи.Проверявам ги още същия ден -каквото и да ми струва

това.Връщам ги оценени с цифрова оценка и анализирам показаните резултати от всеки ученик.

Давам възможност на всеки ,който вярва , че може да покаже по- добри резултати след

консултации, в някой друг час,да направи втори вариант на писмено изпитване. Често

резултатите са по-добри -и учениците и аз съм доволна.Друг път резултатите остават на същото

ниво, но до края на учебната година неминуемо се подобряват.Често  при годишния преговор

пред черната дъска се нареждат много ученици, които искат да покажат, че макар и късно те са

усвоили необходимия обем от знания ,заслужаващ определена цифрова оценка.Особено е приятно,

когато отправят молба: Г-жо, дайте да им покажа /на съучениците / , че това....го зная.
Оценката в края на годината, никой не може да ме застави да я направя средно аритметична. Тя

показва цялостното развитие на ученика. Тя може да бъде последната оценка, която поставям

върху писмено или устно упражнение в час.                  

31.01.2008 anilenas

Profile

   Бих оценила интересен въпрос по време на дискусия. Той може да даде нова посока на размислите по темата и да направи часа различен и неповторим чрез отговорите, които ще предизвика. Питащият е добре да има вариант на отговор. Така ще демонстрира умение да защитава позиция - чудесно качество на личността.

30.01.2008 Anikolova

Profile

user: azdar

По повод по-горе изказаните мнения.Всичко зависи от учителя,ако ти изпраска урока на дъската и го изпее после естествено,че нищо няма да разбереш,но ако ти се обясни с внимание и ти се повтори в случай,че  не си разбрал и внимаваш е естествено да научиш казаното.

Прав си , това не бива да случва, особено при преподаване на чужд език. Там са необходими много упражнения. Единственото обяснение, за което се сещам, е че вашата учителка е от онези стриктни госпожи, които се страхуват да не изостанат с материала, а ако се съобразяваш с нуждите на учениците това неминуемо се случва. Но за това са виновни и други хора- хората изготвящи учебните програми, горе в министерството. Те не са насочени към средния ученик, а към най-добрите ученици в един клас - тоест, за да разбереш какво искам да кажа : За да преподаде всичко, което министерството иске да бъде преподадено, тя трябва да работи само с най-добрите ученици и това темпо на работа ще е подходящо само за тях. А те разбира се не са чак толкова много. И учителката застава пред дилемата: дали да съм изрядна, така че, като ми дойдат на проверка, всичко да ми е наред или да се съобразя с нуждите на учениците? Аз бих избрала второто, но разбирам и онези колеги, които нямат толкова смелост.

user: azdar

Повечето ученици не биха го прочели,а лично аз обичам да чета, ама само каквото на мен ми скимне и никой не може да ме накара да чета нещо,което се опитват да ми вкарат на сила в главата ...
А трябва. Не може да четеш само това, което ти скимне. Всеки има задължения, някои от тях неприятни, но няма как...Smile

30.01.2008 mimi70

Profile

Поздравления за участието на ученика!

За качествено образование, винаги е важна и на първо място обратната връзка, т.е. да се съобразим с особеностите на класа и в частност учениците.

Аз не пропускам да ги чуя в края на часа. Винаги съм се стремяла към качеството, а количеството се регулира. Излишно е да се препуска по материала и да си в крак с разпределението, а на практика децата да са изостанали.

 Аз също съм имала учители, които са искали да се покажат колко знаят, а пропускат момента да си отговорят на въпроса, за какво са там. 

Споделете с класната този случай и нека тя да говори с учителката по френски език.

 

30.01.2008 Anikolova

Profile

Здравей, мило момиче!

Познат ми е ентусиазмът, с който говориш за бъдещата си работа. Аз също нямах търпение да започна да преподавам, защото бях убедена, че това е моето призвание. Въпреки всички трудности и разочарования все още съм убедена в това. Само някои от идеалистичните представи се поочукаха с времето или дори се оказаха чиста утопия, но ти сама трябва да минеш по този път.

Ще опитам да отговоря на някои твои въпроси.

user: Silviya™

Няма ли някакъв начин да се изготви седмичен график между учителите за тези контролни, за да не се претоварват учениците от много писмени работи? Понеже не съм наясно с нещата "в учителската стая". 

Такъв график се изготвя още в началото на всеки срок и в него се нанасят всички предстоящи официални контролни и класни работи./Той се приема на педагогически съвет и трябва да се спазва./ Те не бива да надвишават две на седмица и между тях трябва да има поне един ден. Класните са не повече от една на седмица. Понякога учениците наричат инцидентните писмени изпитвания /да кажем 5 човека пишат няколко въпроса на листчета/ с контролни и естествено раздуват до безкрайност своята ангажираност и стресираност пред родителите. Повече контролни могат да се натрупат също, ако ученикът е отсъствал дълго и трябва да наваксва пропуснати контролни. Също ученикът не може да бъде изпитван повече от 2 пъти в един и същи ден.

user: Silviya™

Имам въпрос към вас. Някой опитвал ли се е да оценява въпрос? Когато учениците задават въпроси към настоящия или предишния урок, това е знак, че се опитват да РАЗБЕРАТ съдържанието на темата, което според мен е същественото при ученето.
Както по-горе отбелязах, тук ти се опитваш да сложиш ударението върху старанието, т.е "опитвал се е" да разбере. Доколко обаче тези опити са били усърдни и целенасочени, дали това не е само опит за "омагьосване" на учителя и имитация на истински интерес, това вече е субективно. А субективното за мен винаги е хлъзгава повърхност. Може да ти се струва цинично или невероятно това, което ти казвам /относно хвърлянето на прах в очите, симулацията на интерес и т.н/, обаче за съжаление не е така, такива неща наистина съществуват и се случват все по-често.

user: Silviya™

Например, ако учениците ви видят, че проявявате слабост към трудещите се, а не към "зубрещите", те ще се постараят да се причислят към тази група.
Заблуждаваш се, учениците няма да ти простят никаква субективност и някой ден ще те замерят в лицето с нея, дори да си мислиш, че всичко е от ясно по-ясно и няма как добрите ти намерения да не бъдат разбрани. Опитай все пак, може и да се получи, аз във всеки случай съм скептична.

user: Silviya™

Аз лично обичам да наблюдавам хората и смятам, че мога да се доверя на интуицията си. Това би помогнало на всеки учител да "влезе под кожата" на учениците си и да намери правилния подход и начин да ги амбицира, както е направил колегата с футболистите.
Всички се опитваме и всеки е уверен в себе си, че вероятно се е справил. Спорно е обаче, доколко собственото ни усещане за ситуацията и хората отговаря на усещането на учениците; имай предвид, че те са в много трудна възраст /говоря за прогимназията и гимназията/ и те все още вярват, че светът се върти около тях. И още нещо: Примири се, че няма как да те харесват всички ученици. Колкото и да си справедлива в своите собствени очи, винаги ще се намерят един или няколко човека, които ще се сърдят, ще мърморят /ооо, как ги бива в това!!/, непрекъснато ще подлагат добронамереността и усилията ти под въпрос. Зубрачите ще се ядосват, че просто не ги оставяш за си изпеят наизустения урок, а ги караш и да разсъждават и да проявяват творчество; особено схватливите ще скучаят, защото витнаги ще са готови преди другите; по-малко способните все ще искат да обясняваш по 10 пъти едно и също нещо, а някои просто ще ти заявят, че нищо лично ,ама много ги мързи точно сега. Хубаво е да си наясно с тези неща преди да си започнала и да не позволяваш те да те демотивират и разстройват. Защото добрият учител наистина преживява всяка тежка дума, всеки конфликт, всяко несправедливо обвинение и наистина се привързва. Няма как да го избегнеш, но се приготви психически за това.

Пожелавам ти от все сърце успешна и удовлетворяваща работа като учител! Ако си обичаш работата, ще се справиш с всичко!Yes

30.01.2008 Silviya™

Profile

Здравейте отново!

Прочетох цялата дискусия и наистина много ми хареса. Научих и се замислих за някои неща, които не ми бяха идвали на ум до сега. Но все пак възникнаха и още някои въпроси, по които ще се радвам да прочета мнението ви.

 

Първо искам да кажа, че ми се струва, че ще е по-добре, ако всеки каже по какво преподава, защото си мисля, че начина на оценяването зависи и от самия предмет. От друга страна, изпитването и самото му протичане зависи и от учениците с, които работим (простете, че се включвам в това число, пак напомням, че не съм учител все още). Учителят, ако иска наистина да бъде такъв, трябва да бъде и психолог малко или много и да се научи да преценява учениците, с които работи. Аз лично обичам да наблюдавам хората и смятам, че мога да се доверя на интуицията си. Това би помогнало на всеки учител да "влезе под кожата" на учениците си и да намери правилния подход и начин да ги амбицира, както е направил колегата с футболистите. Такова опознаване на учениците, обаче, предполага и привързване към тях. Разбира се, съдя по себе си. Субективизмът, който всички се опитвате да избегнете, смятам че може да има и добра страна. Например, ако учениците ви видят, че проявявате слабост към трудещите се, а не към "зубрещите", те ще се постараят да се причислят към тази група. Мисълта ми е, че трябва да се оставят вратички на учениците към благоразположението на учителя. Надявам се, ще успеете да разберете какво имам предвид.

 

Относно оценяването, дискусиите и спечелването на вниманието.

Имам въпрос към вас. Някой опитвал ли се е да оценява въпрос? Когато учениците задават въпроси към настоящия или предишния урок, това е знак, че се опитват да РАЗБЕРАТ съдържанието на темата, което според мен е същественото при ученето. Оценяването или поощряването на добре зададените и интересни въпроси също може да амбицира учениците да се вслушват в думите ви и да следят мисълта ви. Лично мнение, разбира се. Ще се радвам да разбера вие какво мислите.

 

За многото контролни. 

Няма ли някакъв начин да се изготви седмичен график между учителите за тези контролни, за да не се претоварват учениците от много писмени работи? Понеже не съм наясно с нещата "в учителската стая". 

 

30.01.2008 azdar

Profile

Добър вечер на всички .От няколко седмици в чета мненията и ми станаха много интересни вашите дискусии.Не съм учител,нито родител,а просто един ученик.

По повод по-горе изказаните мнения.Всичко зависи от учителя,ако ти изпраска урока на дъската и го изпее после естествено,че нищо няма да разбереш,но ако ти се обясни с внимание и ти се повтори в случай,че  не си разбрал и внимаваш е естествено да научиш казаното.Моята госпожа по фр.език (за първа година съм във фр.гимназия) преподава граматичните уроци за 5 до 10 мин максимум и изписва две дъски,а докато пише говори.Същата тази госпожа пише прекалено бързо все едно преподава на студенти и никой нищичко не разбира.Накрая на часа всички сме като телета в железница (с извинение за сравнението) и мигаме срещу дъскате,а тя е с 22-ва каратова усмивка на уста.Устното изпитване е ...Стресиращо ?Донякъде е наистина така,но не може без него.Всъщност аз на устен изкарвам 5-тици и 6-тици,а на думи писмен от 2 до 4...Така,че всичко си има своите предимства.И не знам къде преподавате,но в моето училище просто не съществува такъв феномен като 'обяснение' и повтаряне на урока ...А тези неща не могат просто да се прочетат от учебника като сух текст.Повечето ученици не биха го прочели,а лично аз обичам да чета, ама само каквото на мен ми скимне и никой не може да ме накара да чета нещо,което се опитват да ми вкарат на сила в главата ...

29.01.2008 mimi70

Profile

user: charmy

quote]-госпожо Колева,не ви разбирам.какво е основното задължение на учениците-да учат!всеки час те трябва да са с научен урок по съответната дисциплина.всеки час преподавателя повтаря и потретва най-важните неща от урока,при изпитване отново учителя пита за същите-най-важни неща.значи,ако ученикът се подготвя всеки час и слуша в клас, няма да има никакъв проблем да се подготви по 10-15 урока

Вместо да повтаряте и да потретвате, чуйте учениците какво са разбрали. Предизвикайте тяхното внимание и участие. Ще има по-голям резултат и ние няма да оставаме без глас от повтаряне.

А за тестовете от 10 урока, съм съгласна с  г-жа Колева. За да искаме, трябва да сме се подготвили в часовете.

Аз също искам много от учениците си, но и никой от тях, не може да ме упрекне, че не съм направила необходимото, още в час, желаещите по-високи оценки, да се подготвят и това наистина става.  Не аз да говоря и обяснявам само, а като проверя се вижда, че е усвоено знанието.

Нека вместо ние, учениците да повтарят. Те имат нужда от това и резултатът ще е по-добър.

29.01.2008 koleva

Profile

Когато се прекалява с писмените изпитвания и се събират няколко по различни предмети почти едновременно, си е жив тормоз.В главите им става каша, остава само стреса.Само по физическо възпитание и по рисуване нямат тестове.