Матурите - проблем или крачка напред?

Публикувана на: 17.10.2007, от crocsi
Кoментари:82

Дебат между ученици от Варна , представители на МОН , представители на ВУЗ и родител в БНТ  тази сутрин  по Канал1. Предстои завеждане отново на дело от страна на родители за отмяна на матурите. Учениците изтъкват факта, че в различните училища българският език и литература се изучава с различен хорариум часове. По време на матурата  учениците от цялата страна се поставят при еднакви условия  ! Родителите са добре подготвени и обмислили идеята си за завеждене на дело. Те не са по принцип против матурите на всяка цена. Цитира се Закона за степента на общообразователния минимум и Учебният план и точките, които в моента не са спазени. Моето мнение , че идеите заложени в него са добри, но сме далече от изпълнението му. Мнението на представителите на ВУЗ е , че веднга няма да се получи прием с положени държавни изпити - матури. Причината - в изработването на материалите и концепцията  не са поканени представители на ВУЗ!? Има ли се впредвид ,че ВУЗ са различни по изисквания ( например медицина  или военните ).Ученици и родители искат министъра със заповед да отмени матурите! Обявяват , че ще излезнат на стачка!От друга страна министъра на образованието не може да задължи нито един ВУЗ да приема с матури.

Във всяка една европейска държава в учебните заведения такива изпити се пологат в края на всяка година. У нас това се прави в Американския колеж.  Проблемът е в това, че децата (и родителите) трябва да са наясно в самото начало, в момента на постъпване в училище по какъв план и при какви условия ще се обучават.Не е редно да си приет по един Учебен план, който да с изменя в хода на обучението ти!? Закона за степента на общообразователния минимум и Учебният план , ако се прилага и има наистина единна работа на цялата система на образованието , вкл.висшето , то тогава ще е възможно да се стигне до приеми във ВУЗ със съответната положена матура.

Коментари 82

06.06.2008 geomar

Profile

Току що в утрешния брой на в-к "Монитор" прочетох:

 Трета грешка в матурата по български език

А това е проблемният въпрос 36:

36. В свитъка за свободни отговори срещу съответната буква запишете правилните

форми на думите, поставени в скоби.

А) съществително име

Бяха раздадени грамоти на 19 изявени (педагог) и на 5 училищни (колектив).

Б) местоимение

Не знам (кой) ще препоръчат за водещ на тържеството и дали изобщо ще се

обърнат към (някой), (който) познавам.

В) членувана форма

Понякога (живот) на (отделен) човек променя (живот) на всички.

Г) форма за учтивост

Госпожо, не сте ме (разбрал) правилно и затова сте така (ядосан).

04.06.2008 ivo

Profile

Е, господин Вълчев очевидно иска да се споразумее със зрелостниците на принципа " от нас - леки матури. от вас - широко затворени очи!".

Интересно дали и родителите ще се съгласят на сделка, при която децата им получават високи оценки, а реалната им квалификация плува към дъното и  ги превръща в неконкурентни аутсайдери?

Още по-интересна ще е, обаче, реакцията на образователната администрация на ЕС!

Защото мераците за "плуващата" трудност на матурите / ако бъдат осъществени на практика/ , несъмнено ще доведат до там, че резултатите от изпитите през отделните години ще са несъпоставими!Оттук и последващата невъзможност да се оценят трендовете на развитие , да се разподобят отделните учебни заведения, да се вземат правилни решения за оптимизиране  и още много други последици,  затрудняващи решенията, свързани с управлението и от там - резултатността на системата.

Ако овчедушието на българските данъкоплатци в конкретната ситуация доста основателно може да се предположи, никак не съм сигурен, че куриращите органи на ЕС ще проявят същата склонност да бъдат правени на глупаци от самодоволни балкански шмекери!

Поучително  ще е да видим как ще се развият нещата!

03.06.2008 kr_bozhinov

Profile

Ето и публикуваните втори матури и отговорите към тях. На провелата се втора матура днес се явиха 76 000 дванадесетокласници. Изтегленият изпитен вариант отново е "Вариант 2 - синьо" и се отнася за всички предмети.

 

Матурите и резултатите:

Ние отдвана тук във форума сме си направили изводите!!!

Дванадесетокласниците да почерпят г-н Вълчев

Лека, образователна вечер и на вас



03.06.2008 Wespe

Profile

 Аниленас, тук не става въпрос само за допуснатата "печатна" грешка...

Хвърли едно око на въпросите, моля те!

И къде тук е крачката напред???Confused 

03.06.2008 anilenas

Profile

   Не виждам нищо "загаТъчно"!Wink Елементарна грешка! NoНяма нужда от никакви обяснения.Cool

03.06.2008 Wespe

Profile

Zip it!  без Думи!

Crying

 

30.05.2008 ellie ivanova

Profile

Точно по тази тема писах вчера в блога. Анализах матурата по български език и литература и в сравнение с един американски изпит, подобен на матура.По мое мнение матурата в този си вид е много лесна, но за съжаление предполага наизустяване на определена информация, а не мислене. Стандарт трябва да има, но проблемът е самите основи на образованието, които не са поставени на самостоятелното мислене.

28.05.2008 Vladi_Kat

Profile

Как така с матурите по БЕЛ всичко е наред? Нищо не е наред, никой нищо не знае, ние, проверителите знаем само, че на 2 юни трябва да сме в София, но никой нищо друго не казва  - къде, до кога и т. н. При въпрос към любезните ни експерти получаваме отговор, че питаме много рано!? Че сме нахални, защото нашата стачка едва ли не е провалила перфектната организация и сега в министерството не могат да се оправят и да подредят всичко.

26.05.2008 mimi70

Profile

user: kinka dimitrova

maturite  po bel sa organizirani otlichno na tehnichesko nivo. Ostava samo s optimizam da se izgradi skala na osenkite

И тази скала на оценките ще се изгради след изпита, в зависимост от представените знания на учениците. Който е показал най-много знания ще има отлична оценка. Но не мога да се съглася, че най-много знания отговаря на понятието необходим максимум знания за отлична оценка. И се получава несъответатвие между оценка и знания. Според мен, добрите учители оценяват реално знанията и, ако не знаеш е честно да разбереш това с оценката, а не да те заблуждават, че знаеш. А ако знаеш- да си получиш заслужена отлична оценка.

Ще Ви дам пример от моята работа. Аз преподавам лабораторна практика. Ако имам слаба група и най-знаещият ученик може само да направи измерванията, без да обясни принципа на действие на изследваната схема, то не можа да получи отлична оценка и така другите след него да се степенуват. Мисля, че така е редно. В противен случай, как ще ги накараме учениците да се стремят към по-високи резултати?!?!