Колеги, нека развием темата за професионалното обучение в България. Проблеми, предизвикателства, реформи и т.н
Аз също работя в професионална гимназия и съм съгласна, че професионалните гимназии са давали и продължават да дават много добре подготвени ученици за следването им в технически висши училища, в сравнение със средните общообразователни училища. Само заради това и бъдещето ни като нация, трябва да се развият професионалните училища.
Но всички знаят, че професионалните гимназии са давали много добре подготвени ученици за следването им в технически висши училища, в сравнение със средните общообразователни училища. Само заради това и бъдещето ни като нация, трябва да се развият професионалните училища. Когато имам пртоблем, той трябва да се решава, а не да се илиминира.
Мисля, че не само сринаха модела на нашето образование , но го и продадоха!
В професионалните училища подготвяха добре не само за техническите ВУЗ, но и за всички останали . Лично аз съм завършила СТ и това много ми помага в преподаването по математика за различни практически приложения-нещо ,което не се учи дори във ВУЗ.
Преди години имаше специални учебници по математика за техникумите с практическа насоченост и те бяха много по-добри от сегашните.Освен професионалните умения които се придобиват в такива училища-т.нар.професионални гимназии и подготовката в тях и дисциплината е по-добра. Колегите в тези училища , общественоста, медиите и всички които помнят миналото трябва да застанат в тяхна защита!
Трябва да има лоби сред политиците, а защо не и желаещи учители да навлязат в парламента!
Във връзка с написания блог за бъдещето на професионалното обучение, искам да кажа, че тенденцията е не само да се махне професионалното обучение, а въобще образованието в България да се срине.
Промените в последните години го доказват това, а и резултатите също.
На Европейския съюз не им трябват образовани хора. Те си имат достатъчно. А и училища си имат.
Много по-лесно е да съсипеш нещо, отколкото да го създадеш и развиеш. И двете са промени "реформи", но едното е трудно и градивно, а другото е лесно и не се иска много акъл и воля.
Става въпрос за : Цар делеко ....... и т.н !
Не съм имала впредвид никой конкретно като колега, а като оценки, мониторинг, направления и потупвания и ..... шут ( за начален старт ) !
Сега да си почиваме, че не знаем какво ни чака :)
Не смятам, че има нещо високопарно в изказаното от мене мнение.
Написаното от Вас го потвърждава.
Честито Рождество! Желая добро здраве и много настроение през продължаващите празнични дни!
Това ,че ни се иска децата да останат в България каква връзка има с високопарните изказвания за Световната банка, за изследванията и т.н!
Да погледнем нещата по-реално. Трудовият пазар е преситен от някои професии, а на други им "отмина времето " поради напредъка на техническия прогрес - от тях просто няма нужда! Не може да продължава да се обучават кадри по такива професии!
Ще отпаднат и ще се закрият професионални училища! Ето я страшната истина ,която МОН не счете за необходимо да излезе и ясно да постави на обсъждане.
Важно е как ще се преструктурират другите професионални училища ;какво могат да направят ,за да саа в крак с времето на прогреса; как да подготвят средни специалисти отговарящи на нуждите на работодателите?Тук е важна връзката училище - работодатели -ученици.
Всичко друго са празни приказки !В тази борба ще оцелеят най-находчивите и мобилни училища ! Другите сами ще отпадната с течение на времето поради липса на интерес към тях.
Анализът е на Световната банка, колега. Проблемът за професионалното обучение стои много сериозно в страната ни като цяло. Затова е стремежът към промени. Ако във Вашето училище сте намерили верния път и резултатите Ви удовлетворяват, какво по-хубаво от това. Звучи оптимистично. Зная също, че не сте единствени, което е добър знак. Това не означава обаче, че проблемът е решен за цяла България. Разбира се, че сега пазарът е Европа. И все пак... Не Ви ли се иска децата ни да си останат тук и да се реализират в нещо, което има бъдеще на наша територия.
Работя в професионална гимназия и не съм съгласна. Миже би не сте в течение с всичко в тази сфера. Кое уч. заведение в днешно време не бълва безработица? Напротив в днешните динамични времена, времена на пазарна икономика, на отворени граници, амбициозните и находчиви хора имат бъдеще. А завършили без специалност, само със общообразователна подготовка, какво бъдеще имат?
Нашият директор е находчив човек и от доста време чакаше делигираните бюджети, защото преди всичко, което се изработваше от ученици и учители отиваше в министерството. Имахме малко производство.
Също така имахме смяна на специалност, точно от такива подбуди- да сме актуални и да имаме ученици. Имаме ученици работещи със средно и висше образование както в страната така и по целият европейски съюз и то по специалността си.
Не аз, ти или някой друг определя дали дадено училище има бъдеще, а условията в които живеем и неумолимите природни закони.
Най-сериозният проблем в професионалното обучние идва от големия брой специлности, които са неактуални и възпроизвеждат безработица. Това е недопустимо, при условие, че е 20% по-скъпо от общото средно образование. Предизвикателството са практически полезни действия за промяна в тази посока. Това ще е и най-важната стъка към реформи там.
Според Закона за народната просвета ДОИ за учебно съдържание, които функционират в момента, са или поне трябва да бъдат в системна връзка с ДОИ за оценяване ( по- нататък ще обсъдим и стъпаловидния преход заложен там в образованието , но несъграсуван напр.с ВУЗ-овете!). Досега аз не съм чула и видяла такива да са направени( ако някой знае да ни каже,моля Ви ). Интересно ми е как ще оценяват тази година матурата !? - обсъждането на ДОИ за учебно съдържание, на естеството на изпитите след 7. и след 12. клас остана някъде по пътя за "другата "България или Европа . Отсъствието на ДОИ за оценяване внася в процеса на обучаване и преценяване на резултатите от него субективния фактор - оценяващият е принуден да се опира на своя индивидуален практически опит, на впечатленията си от прилагането на учебното съдържание в практиката, на интуицията си ( заприличваме на критериите диференцираното заплащане на собствения си труд - кой ,както ги разбира и както иска да си прилага ). Като учител със стаж твърдя ,че без ДОИ за оценяване изготвените ДОИ за учебно съдържание, както и базираните на тях учебни програми не само по специалните предмети ( визирам и общообразователните ) са само високо амбициозни стигащи до нефункционалност.
Време е да се изготвят ДОИ за оценяване, тъй като не може да се говори въобще за Реформа в Образованието и да се пропуска този момент ,който ще доведе до реални промени.