Вторият час на класа

Публикувана на: 22.01.2011, от valerika
Кoментари:3
Здравейте!Честита Нова Година!/на патерици/ Може ли някой да ви посочи документа,който посочва къде точно трябва да се кара втория час на класа?Или това е според прищявката на директора?Понеже в нашето училище директорът е издал заповед да се кара втори час на класа в стаята на учениците/нямаме кабинети по предмети-учителите ползват като свое пространство само учителската стая,нямаме хранилища ,в които да работим с документацията-лични картони или писане на бележници например/Опитайте да си представите седми час с 40 учители/по -крещящи понякога и от учениците/ как се води документацията на класа.Аналогична е ситуацията и ако отида в стаята на учениците.Има ли документ ,на който да се позова и да водя този час например в някой мой свободен час,когато учениците ми имат час,който изисква да са в специализиран кабинет/информ.технологии или във физк. салон/.Мисълта ми е ,че за този час се плащат прословутите18 ,т.е. сега станаха 24лв.допълнително за работата с документацията на класните ръководители,т.е.-това,което е в повече от останалите колеги не-класни р-ли.СЛЕД КАТО СИ ВЪРША РАБОТАТА,ЗА КОЯТО МИ ПЛАЩАТ-трябва ли да я върша на конкретно място и в точно определено време?А и сигурно ви е ясно,че 30 лични картона едва ли ще успея да попълня в рамките на 45 мин./за края на първия срок/.Със сигурност ще се налага да се работи допълнително след часовете....Та...има ли конкретен документ?Ако някой знае,ще съм много благодарна да сподели.Благодаря!

Коментари 3

25.01.2011 valerika

Profile
Благодаря,Мерилин!Действително на някои въпроси си отговорих!Но все пак не разбрах,ако няма нужното място за работа,как да попълвам на спокойствие тази училищна документация!Мисълта ми беше,че ,след като не сме на кабинетна система,имам ли право ,да потърся по -спокойно място,за да попълня картоните,например!Съгласете се,че там не трябва да грешиш, а наистина трябва да си съсредоточен!Де факто,работата ,за която ми се плаща,се извършва,но нужните условия не са налице!А и ,когато по план провеждаме консултации с родители и ученици-естествено е да сме при децата,но когато сме предвидили действително работа само с документация/а всеки може да прецени кога горе -долу е това,особено в края на срока/,можем ли да намерим ,т.е. имаме ли право да потърсим по-спокойно кътче.Поне в нашето училище недоразуменията идват оттук!Сега трябва в срок от няколко дни да попълним бележници,лични картони,дневници и т.н.Директорът ни не позволява да се работи по тях извън този предвиден час.В същото време държи в този час да сме сред учениците,в тяхната класна стая.Не мога да изгоня децата навън,в студа,докато дойде време за автобусите им/ние сме малко нещо училище на колела/.Всички сме пътуващи,не сме в града -пеш не можеш да се прибереш.В същото време......наистина при 30 човека.........е,не става ..все нещо се греши...а тогава реакцията на шефа е...не ми се говори.Не се смятам за некадърна,обаче...тая наредба в този смисъл ми беше нужна.........но,благодаря!

25.01.2011 merylyn

Profile

Normal 0 21 false false false BG X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

Надявам се това да ви помогне да си изясните въпросите!Surprise

 

ОРГАНИЗИРАНЕ ДЕЙНОСТТА НА КЛАСНИТЕ РЪКОВОДИТЕЛИ В УЧИЛИЩАТА ПО КОНСУЛТИРАНЕ НА РОДИТЕЛИ И УЧЕНИЦИ И ВОДЕНЕ НА УЧИЛИЩНАТА ДОКУМЕНТАЦИЯ

 Автор:

Росица Борисова

 Статус:

Подпомагащ

 Относно: Процедурата се отнася за организиране от страна на директорите на училища на дейността на класните ръководители по консултиране на родители и ученици, както и по водене на училищната документация.

1. Процедурата се прилага при организиране дейността на класните ръководители в училищата по консултиране на родителите и учениците и водене на училищната документация на съответната паралелка.

2. Процедурата не се отнася за организацията и работата на класните ръководител при провеждане на час на класа.

 Нормативна уредба

Правилник за прилагане на Закона за народната просвета (ППЗНП)

Наредба № 2 от 18 февруари 2008 г. за работните заплати на персонала в звената от системата на народната просвета (Наредба № 2 от 18 февруари 2008 г.)

 Характеристика

1. Процедурата има за цел да подпомогне директорите на училища при организиране дейността на класните ръководители по консултиране на родителите и учениците и водене на училищната документация на съответната паралелка.

2. Предмет - процедурата е свързана с административната дейност на директорите на училища, в качеството им на органи на управление, които следва да организират цялостната дейност. Тя е свързана още и със задължението на класните ръководители за консултиране на родителите и учениците и водене на училищната документация на съответната паралелка.

3. Дефиниция на основни понятия и институти

Класни ръководители са всички учители, определени от директора на училището като такива със ЗАПОВЕД в началото на учебната година.

Задължителна училищна документация – определена е в чл. 154 ППЗНП и в Наредба № 4 от 16 април 2003 г. за документите за системата на народната просвета.

Задължителна документация за паралелката – това са дневника на класа, лични картони (за учениците, за които се изисква воденето на личен картон), ученически книжки.

4. Право на преценка или не

Директорите на училища нямат право на преценка дали да организират посочената в настоящата процедура дейност, а са длъжни в началото на всяка учебна година да определят класните ръководители на паралелките, както и график за тяхната дейност по консултиране на родителите и учениците и водене на училищната документация.

От друга страна класните ръководители също нямат право на преценка, дали да извършат възложената им дейност, тъй като тя е нормативно определена и се извършва по определен от директора на училището ГРАФИК.

 Отговорности

В чл. 90, ал. 4 ППЗНП е визирано, че в началото на всяка учебна година директорът определя със ЗАПОВЕД класните ръководители на паралелките. Косвено от разпоредбата на чл. 8, ал. 5 от Наредба № 2 от 18 февруари 2008 г. е видно, че директорът на училището е длъжен да изготви ГРАФИК за дейността на класните ръководители, упомената в настоящия материал.

Класните ръководители, по силата на чл. 90, ал. 5 ППЗНП, носят отговорност за воденето на задължителната документация на паралелката. Носят отговорност и за спазване и изпълнение на графика за дейностите по консултиране на родителите и учениците, тъй като това е свързано с изпълнение на законните нареждания на работодателя и предпоставка за получаване на допълнително възнаграждение.

 Осъществяване на процедурата

Директорът на училището, в качеството си на орган на управление, който организира и контролира цялостната дейност в него, е длъжностното лице, което следва да издаде съответните административни актове, свързани с дейността по настоящата процедура.

Както вече беше указано, в началото на учебната година директорът следва да определи със заповед класните ръководители на паралелките в училището.

След изготвяне и утвърждаване на седмичното разписание за съответния учебен срок, директорът следва да изготви и утвърди и график на класните ръководители за консултиране на родителите и учениците и водене на задължителната документация на паралелката.

В чл. 8, ал. 5 от Наредба № 2 от 18 февруари 2008 г. е регламентирано, че горепосочените дейности се осъществяват извън седмичното разписание и са с продължителност 45 минути.

Посочената дейност се осъществява и заплаща само през времето на учебните занятия и в тази връзка и графика трябва да обхваща само този период.

Добре е при изготвяне на графика директорът да се съобрази със заетостта на учителите в определените им учебни часове, както и с възможностите на родителите да посетят училището за консултация с класния ръководител. В тази връзка директорът би могъл да инициира даването на предложения от класните ръководители за времето, в което ще е удобно за тях и родителите и учениците, в което да се извършва посочената дейност. Класните ръководители от своя страна биха могли на родителска среща да уточнят с родителите времето, удобно за посещение в училище.

За дейността на класните ръководители по консултиране и водене на задължителната документация на паралелката е предвидено да се заплаща допълнително възнаграждение по силата на чл. 8, ал. 1, т. 6 от Наредба № 2 от 18 февруари 2008 г. Допълнителното възнаграждение се изплаща само за действително извършена дейност от класните ръководители. Съгласно чл. 9, ал. 2 от Наредба № 2 от 18 февруари 2008 г. конкретните размери на допълнителните възнаграждения за звената от системата на народната просвета, които прилагат системата на делегираните бюджети, се договарят от директора в рамките на утвърдения бюджет на институцията и се определят в индивидуалния трудов договор. За институциите, които не прилагат системата на делегираните бюджети, размера на допълнителните възнаграждения се договаря от директора в индивидуалния трудов договор в рамките на утвърдената от първостепенния разпоредител с бюджетни кредити средна брутна работна заплата (чл. 9, ал. 3 от Наредба № 2 от 18 февруари 2008 г.).

Видовете допълнителни възнаграждения на директорите на държавните детски градини, на държавните и общинските училища и обслужващи звена, както и механизмите за определяне на техния резмер се определят ежегодно със заповед на министъра на образованието и науката след съгласуване с представителните организации на работодателите в системата на народната просвета, с финансиращия орган на държавните детски градини и училища и с Националното сдружение на общините в Република България (чл. 10, ал. 1 от Наредба № 2 от 18 февруари 2008 г.)

За директорите на общинските детски градини видовете допълнителни възнаграждения се определят ежегодно със заповед на кмета на общината след съгласуване с представителните организации на работодателите или с директорите на детските градини на територията на общината (чл. 10, ал. 1 от Наредба № 2 от 18 февруари 2008 г.).

Размерите на допълнителните трудови възнаграждения, определени в Наредба № 1 от 21 август 2007 г. за реда и начина за определяне на индивидуалните месечни работни заплати на пресонала в средното образование (отм.), продължават да се прилагат до сключване на колективен трудов договор по чл. 9, ал. 1 от Наредба № 2 от 18 февруари 2008 г., съответно до влизане в сила на заповедите на министъра на образованието и науката и кмета на общината за видовете допълнителни възнаграждения, но не по-късно от 1 юли 2008 г. (§ 2, ал. 2 от Наредба № 2 от 18 февруари 2008 г.).

Дейността на класните ръководители по консултиране на родителите и учениците и водене на задължителната документация на паралелката, следва да бъде отразявана в задължителната документация на училището, а именно - в материалната книга за взетите учебни часове. Вписването се извършва след часовете от седмичното разписание и съгласно утвърдения от директора ГРАФИК.

Когато горепосочената дейност не бъде осъществена от класния ръководител по обективни причини (ползване на законоустановен отпуск, командировка или друга обективна причина), съответно дейността не се вписва в материалната книга за взетите учебни часове и не се получава допълнително възнаграждение за това.

 Резултат от процедурата

Организирането на дейността на класните ръководители по консултиране на родителите и учениците и водене на задължителната документация на паралелката е законово задължение на директора на училището. Неизпълнението му би създало неяснота у класните ръководители за времето, в което да осъществяват тази дейност, а от друга страна е предпоставка за търсене на дисциплинарна отговорност на директорите от началника на съответния инспекторат по образованието или министъра на образованието и науката, в зависимост от вида на училището.

Осъществяването на горепосочената дейност от класните ръководители е свързано с получаване на допълнително трудово възнаграждение за реално осъществените часове, които следва да са нанесени в материалната книга на училището за взетите учебни часове. Ако определените по графика часове не бъдат изпълнени от съответния учител по обективни причини (заболяване или друг вид, разрешен от работодателя отпуск) той няма да получи полагащото му се допълнително трудово възнаграждение за тях, но ако неизпълнението на това трудово задължение предполага вина на служителя, следва да му се потърси дисциплинарна отговорност по реда на Кодекса на труда.

 Примерни образци, документи и формуляри

Заповед за определяне на класните ръководители

Заповед за утвърждаване на график за дейностите по консултиране на родителите и учениците и водене на училищната документация на съответната паралелка

 

 

23.01.2011 Deltichko

Profile

 Здравейте.

Сега се разрових, също питах тук-там и разбрах, че на повечето места като ,,място за провеждане" на втория час на класа е отбелязана учителската стая или различни класни стаи. Например има публикувани и различни графици в Интернет (не знам доколко е коректно да пускам връзки към тях тук). Официален документ не можах да открия, затова подозирам, че решението за мястото наистина е оставено на усмотрението на директора. Успях да открия единствено нормативния акт за въвеждането на втория час на класа.

Изчакайте да се изкажат по-подготвените от мен.

Приятен ден!