ДРАСТИЧНИ ПРОМЕНИ В НОВИЯ УЧИЛИЩЕН ЗАКОН

Публикувана на: 27.06.2010, от walegi
Кoментари:29

 Приятели, неприятели, познати и непознати, колеги,

 

сега е момент, в който е възможна някаква ( макар и нищожна ) промяна в мисленето и поведението на служители от едно министерство - Министерството на образованието, младежта и науката.

 

Публикувам тук пълния текст, който съм пратил вече на долупосочения адрес на МОМН.

 

Надявам се, че "учителите-новатори", които се подвизават в този сайт, ще имат търпението да прочетат текста докрай. Надявам се, че ще намеря поддържници. Както и хора с противоположни и други идеи, които ще  споделят тук. Може да ми пишете и на ел.адрес : greshkoff@gmail.com , но по-важното е, ако подкрепяте идеите , или пък имате свои виждания за промяна на сегашния ЗНП и ППЗНП,  да ги изпратите в скоро време на следващия по-долу адрес.

 

 

Адрес за изпращане на предложенията :  uchilishte@mon.bg.    Уважаеми колеги и служители от МОМН, Позволявам си да предложа на вниманието Ви няколко  ДРАСТИЧНИ ПРОМЕНИ, които  Вие очаквате от нас , така наречените “обикновени учители”.Единствената цел на тези предложения е ЕФЕКТИВНО БЪЛГАРСКО ОБРАЗОВАНИЕ,  а не промени – заради самите промени… В системата на образованието съм от 1987 г. и наблюденията и предложенията ми съвсем не бива  да бъдат наричани “повърхностни”и да се отхвърлят с “лека ръка”, преди да са внимателно прочетени и обсъдени поне от няколко представители на МОМН. За жалост , или пък за радост, точно през тези години се осъществиха доста промени в обществото, които обаче нямат “ефективен еквивалент” в ЗНП, нито пък в ППЗНП.  В държавата ни вече съществуват пазарни отношения във всички области, включително юридически подплатени в такава важна област, като здравеопазването…В българското начално, прогимназиално и средно образование, обаче, подобен подход липсва ! Родителите са ангажирани и участват активно в процеса на възпитание и образование на децата си до 7 годишна, и след 18 годишна възраст…Особено сега, след като всеки завършил средно образование може да стане студент, само, че след “солидна депозитна вноска”…А за интервала време 7-18 години, нито родителят , нито детето могат да бъдат ангажирани в образованието и възпитанието, след като не са финансово заинтересовани !  Да, според Конституцията ни, образованието в училищата е безплатно и трябва да е общодостъпно ! Всъщност кое точно е безплатно не е ясно…Дали униформите, дали дрехите, дали учебниците, тетрадките, пособията, раниците, или пък закуските на подрастващите ?…Или трудът на учителите и възпитателите ? Да не говорим за частните уроци и техните цени…Може би трябва да се промени текста в този член от Конституцията на РБ и да звучи  така: “за   образованието в училищата не се заплаща депозитна вноска “. ..Така поне ще е конкретно и ясно. Очевидно е за всички, че обществото ни се “топи”, т.е. наблюдава се траен демографски срив. Очевидно е, че невежеството на учениците и липсата на дисциплина в  училище и в часовете вървят “ръка за ръка”. Стефан Цанев е усетил настъпващите деформации :“Бързият материален напредък и духовната изостаналост раждат съвременния прагматизъм, вещите станаха по-лесно достъпни от моралните ценности - има опасност човекът да се обезчовечи, поставяйки си за цел само ползата.”  Сигурно вече сте се отегчили и се питате накъде всъщност Ви водя ? Нали Ви обещах – предложенията ми ще бъдат ДРАСТИЧНИ. Дошло им е вече времето. И са свързани с всичко, за което досега писах. Ето и самите предложения : 1.     Отпада въведената от г-н Д.Вълчев система на “делегираните бюджети” и се въвежда нещо ефективно – за всяко съществуващо училище в момента се отделят достатъчно средства от бюджета на държавата за да се обезпечи неговото съществуване – за ток, вода, телефони,парно отопление,  административни разходи, заплати  за учителите ( по сегашните таблици ). А за всеки ученик ДОПЪЛНИТЕЛНО се отпускат финанси, които да са от порядъка на минималната работна заплата към момента. Последните ще определят ВЕЧЕ облика на училището – там, където учениците са повече – училището ще разполага с повече допълнителни средства за обновления.Ефект : Съществуването на учителя и на училището не зависи от присъствието ( или не) на ученика. Отпада възможността той да диктува правилата на играта… 2. Броят на необходимите за паралелка ученици се намалява от 18 на 15. Забележете, че дори в т.нар. “западни” филми броят на децата в час е намален и всеки е на самостоятелно работно място…Помислете защо ли е така ?Ефект : Всеки работил поне малко с подрастващи (а дори и с по-големи) знае добре, че по-малкият брой ученици осигурява по-добро качество на съвместната работа.  3.     Въвеждат се адекватни на степента на образование “депозитни вноски”, които родителите внасят при записване на детето им в касата на съответното училище за бъдещ период от 4 години. ( Не за срок или учебна година, а за дълъг период от време – 4, или 3 години.) Вноските биха могли да имат приблизително следния вид:-         за  периода І – ІV клас – 50 % от минималната работна заплата към момента;-         за периода V – VІІ клас – 60 % от минималната работна заплата;-         за периода  VІІІ – Х клас - 70 %  от минималната работна заплата;-         за периода  ХІ –ХІІ клас – 80 % от минималната работна заплата. Ефект : Веднага се появяват свежи пари в касата на всяко училище, с които Училищното настоятелство ще може “целево” да разполага. При всяко наказание на ученика по новия чл.112 ( стария чл.139 ) се отнемат по 25 % от тези пари, които трябва да бъдат възстановени в началото на следващата учебна година от родителя за да може детето му да продължи в по-горен клас. Родителят се обвързва финансово с поведението и развитието на неговото дете в училище. В края на периода ако даден ученик не е наказван “депозитната вноска” може да се използва за адекватно материално поощрение на този ученик.( Забележка : Неудачно и неефективно е да се използват социалистически методи за възпитание в капиталистическа държава – т.е. поощрения от типа на книжки, химикалки, флумастери, грамоти. Това е просто смешно. Не за нас – за децата ни. И води до подигравки. И не възпитава ! ) 4.     Ако последното предложение не се приеме ( дори и в “по-мек” вариант ) – тогава моля да ми обясни някой администратор какво точно означава за него понятието “Наказание на ученика” ? Ако “наказанието” е някакво лишение , тогава с какво точно се лишава сегашният ученик, според действащия чл.139 от ППЗНП, или бъдещият чл.112 ?  Дано този, който прочете тези редове да се замисли какви са ефективните наказания, които той е използвал за възпитание и коригиране на поведението на неговото дете ? И дали тези наказания не са свързани задължително с някакво лишение.Ефект : Класният ръководител няма да се чувства единствено “наказан” да попълва куп документи, да хаби нерви и време, както и пари за телефонни връзки с родителите. Най-сетне и родителят ще бъде “лишен“ от парични средства ( дори и нищожни ), и вероятно ще окаже въздействие върху поведението на детето си. 5.     Заплащането на класния ръководител да бъде повишено още от началото на следващата учебна година с “допълнително месечно заплащане към работната му заплата” в размер на 50 % от минималната работна заплата.Ефект : 1. Ще разполага с парични средства за :-         телефонни разговори с родителите ;-         пари за лекарства по похабените си  нерви и клинично здраве.                   2. Колегите няма да се стремят да избегнат тази “тежка раница” защото ще знаят , че огромният труд, който ще полагат като класни р-ли ще бъде адекватно заплатен.   6.     Спрените парични помощи за 5 неизвинени отсъствия месечно, да се изпращат за “целеви разходи”( които са уточнени предварително) в съответното училище.Ефект : Тези пари няма да “изчезват” безследно в нечие друго министерство, а ще се използват по предназначение.   Ако приложите само едно от горепосочените предложения, българското образование ще възкръсне още от есента.Ако обаче се престрашите да приложите повече от едно предложение, нашето образование ще разцъфти.Опасявам се, че тези предложения ще бъдат пренебрегнати. Не защото няма да доведат до ефективна промяна, а поради нечий страх от промяна на статуквото… С благодарност за отделеното време и търпение, и с преклонение пред отговорната задача, с която сте се заели,Ви желая УСПЕХ !!! С уважение : Валери Грешков – учител по Физика и астрономия

 

Коментари 29

08.05.2011 walegi

Profile

Случвало ми се е - особено преди празници - в час да останат двама , трима...Другите - съвсем резонно на условията в БГ-образов. с-ма - да са избягали от час...Особено - преди години, когато не знаех как да ги привличам с.... в час по Физика и астрономия...

И, тези, които са в стаята да ме питат "Е, ще караме ли час ? ...  Нали виждате, че сме малко - двама, трима..." 

Отговарях - "Айнщайн е водил лекция дори само на един... Тъй че - започваме - за да свършим..."

 КОЛЕГИ !!!???

Не може да се свърши нещо нещо, дето не е започнато...Семето е посято - от Вас зависи колко бързо ще се развие "тамарискът"...

Блгодаря ти , КОСМИЧЕСКА,63, за подкрепата!...

Хайде, СЪБУДЕте се БУДИТЕЛИ, БЪЛГАРСКИ, ЧЕ ИДЕ 24 МАЙ...И пак ще си кажем -ЧЕСТИТ ПРАЗНИК !!!........НО ВСУЕ...

16.04.2011 kosmicheska_63

Profile
Абсолютно си прав ,колега. Подкрепям те!

10.04.2011 walegi

Profile
Уважаеми колеги , 

Пише Ви учител по Физика и астрономия с повече от 20 годишен стаж в българското образование.

 

Не бързайте да поглеждате с предварително пренебрежение…

Може , пък да е нещо във Ваш интерес…

 

Очакват Ви идеи и въпроси, които ще Ви дадат възможност да направите ( поне ) още един диалог без особени трудности с ваши колеги и близки. Изложението е  актуално и се надявам да  предизвика интерес, дори защото предстои промяна: обществено обсъждане и приемане на нов закон, свързан с предучилищното и училищното възпитание и образование на подрастващите…

 

В тази връзка си позволявам да Ви предложа няколко въпроса и размисли по тях, които бихте могли да използвате като част от въпросите, които ( надявам се ) ще продължите да обсъждате до окончателното избистряне на нов ЗПУО, както и на нов ППЗПУО ( правилник за прилагане на закона ).

 

Например :

 
  1. Не е ли крайно наложително да се промени минималния брой на учениците, които формират паралелка в нашето средно училище? В момента това минимално число е 18, а максималното – 29…За жалост, обаче, в БГ от доста години се забелязва трайна тенденция на отрицателен прираст на населението. Освен това в т.наречените “бели държави” броят на  учениците в час е не повече от 15, до 18…Ако не Ви се вярва – прегледайте случаен филм, свързан с училището “на Запад”/ или много “на Изток” ( все едно е ! ) – и ще видите, че учениците ( независимо от възрастта си ) седят самостоятелно на отделни “банки” ( работни места ) и са не повече от 15-18 в стаята !!! Не 25, или 29 ( както предвижда старата ни с-ма сега ) , а много по-малко…Едва ли е случайно!...Тези от Вас, които са се занимавали с “работа в екип” знаят много добре, че ефективният екип се състои от не-повече от 5-7 души…
       “Основната цел на образованието вече не може да бъде механичното усвояване и възпроизвеждане на готови масиви от знания.”( цитат от новата КОНЦЕПЦИЯЗА ОСНОВНИТЕ ПРИНЦИПИ И ИНОВАТИВНИТЕ МОМЕНТИ В ПРОЕКТА НА НОВ ЗАКОН ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ) 

А, тези, които някога са “образовали”, или възпитавали подрастващи ( т.е. имат досег до българското образование ) са наясно, че в момента ( в началото на 21 век ) е неразумно да си мислиш, че можеш да водиш ефективен, атрактивен за повечето, образователен, и в същото време възпитателен процес в условията на сега действащите нормативни условия за броя на учениците в час…( средно – по 24 ученици ).

􀂃 интензивен процес на оптимизация на училищната мрежа в съответствие с демографските процеси, гарантиращ по-голяма ефективност при използването на ресурсите;”( цитат от новата КОНЦЕПЦИЯЗА ОСНОВНИТЕ ПРИНЦИПИ И ИНОВАТИВНИТЕ МОМЕНТИ В ПРОЕКТА НА НОВ ЗАКОН ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ) 

Моето скромно предложение е минималният брой на учениците в паралелка ( за да е легитимна паралелката !) да падне до 16 ученици, а максималният ( при особен интерес към даденото училище ) да стане най-много 24.

Така ще се съчетаят неприятното (отрицателният прираст в БГ ) с полезното( ефективност от работата ).

    

  1. Действително Конституцията на РБ не позволява обучението и възпитанието в основните, прогимназиалните и средните училища в България да е свързано с “такси”. ( така, както е в яслите, детските градини и ВУЗ-овете ).Може би това е разумно, или е било такова някога…Но никога през човешката история, и ( убеден съм ) - никъде по света ВЪЗПИТАНИЕТО НЕ Е БЕЗПЛАТНО !!!

А точно това “куца системно” и се развива като лавинообразен негативен процес поголовно…

Затова считам, че е дошло времето за въвеждането на “такса за възпитание” в българското училище…И не само , и не толкова за възпитание на учениците, а по-скоро за ( ПРЕ )възпитание на родителите…Сигурно Ви звучи твърде странно…Няма да се учудя…Но се замислете малко повечко.

“Така се очертава необходимостта от нова образователна парадигма, която следва да отговори на потребностите на хората в условията на новата информационна епоха и на глобализиращия се свят и да е съзвучна с препоръките и политиките на Европейския съюз.Тя е наложителна и за да се преодолеят редица сериозни взаимосвързани кризи, които преживява българското училище:􀂃 критична точка на демотивация на всички участващи страни (учители, ученици, родители, администрация и управление)􀂃 лоша дисциплина в учебния час, объркване в усета на учениците за границите на адекватното и неадекватното поведение, което разрушава възможностите за пълноценно обучение, за интерактивно и групово учене;􀂃 неразбиране, че основният потребител на образованието са учениците и техните семейства, поради което са необходими адекватни форми за отчитане на тяхното мнение вместо сега съществуващите форми на отношения училище-ученици-родители, в които от учениците и родителите се очаква единствено да участват в поддържането на статуквото в училищата;”( цитат от новата КОНЦЕПЦИЯЗА ОСНОВНИТЕ ПРИНЦИПИ И ИНОВАТИВНИТЕ МОМЕНТИ В ПРОЕКТА НА НОВ ЗАКОН ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ) Убеден съм, че (въпреки липсата на информация по този въпрос в общественото пространство) в “нормалните“ демокрации не съществува този произвол на ученици (или пък на родители) спрямо учителите и техните усилия , свързани с възпитанието на подрастващите…

Убеден съм също, че в повечето “западни демокрации” и в държавните(!) училища се заплаща такса за определен период от време ! Такса, която е свързана с възпитанието на  детето…Проверете, ако имате тази възможност, моля Ви.

Затова предлагам да се въведе “такса за възпитание” ( с което да отпадне необходимостта от “Характеристика на ученика” ) от порядъка на джобните пари на едно дете в БГ за месец – средно около 40 лв в момента.

Тази такса да се внася за период от 4 учебни години. Не за месец ( както е в детските градини ), не за семестър/учебен срок ( респективно ) , а за четири (4 ) учебни години…Не случайно подчертавам срока на действие на таксата, защото се спекулира, че образованието в БГ трябва да е “безплатно” ( Макар, че не е ясно кое точно му е безплатното – труда на учителите ли, дрехите и учебните помагала, които родителите купуват, или частните уроци, или уроците по разни школи ??? ). Тази такса трябва да се използва “целево” – от Училищното настоятелство :

-         при налагане на наказание по (сега действащия чл.139 от ППЗНП ) да се отчислява определена сума за всяко наказание на ученика по ал.1 ( например по 10 лв ). А тези пари да се “възстановяват” в касата на училището от родителите, за да продължи обучението и възпитанието на детето им и през следващата учебна година. При преместване на ученика в друго училище – парите от таксата да остават изцяло за училището, където са внесени…Повтарям, че това е възпитателна мярка както за ученика, така и за родителите му…

􀂃 Налице е криза в училищния ред, в дисциплина и в сигурността и особено в учебния час, в отношенията между учениците и с учителите.Неефективни са мерките за превенция на нарушенията. Тромава е процедурата за налагане на наказания.”( цитат от новата КОНЦЕПЦИЯЗА ОСНОВНИТЕ ПРИНЦИПИ И ИНОВАТИВНИТЕ МОМЕНТИ В ПРОЕКТА НА НОВ ЗАКОН ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ) 

Ако ученикът не допуска прояви , свързани с наказания по чл.139 от ППЗНП, и съответно не се отчисляват суми от “таксата” – съответното училище ще разполага със “свежи пари”, които може да използва за:

-         материално поощряване на отличилите се ученици ( олимпиади, конкурси, конференции, отличен успех в края на срока или на учебната година );

-         организиране на “гала-вечер” / “изпращане” на випуска със съответните подробности (например коктейл с любимите учители).

 􀂃 Не е обезпечен финансово, не е регламентиран и е непълноценен училищният живот (структуриране на ученическите общности, събития, празници, традиции на общността; доброволчество; ритуализация, изграждане на лидери и др.). Новият закон трябва да осъществи промяна на мисията на училището от „обществена” в „хуманистична” – която обслужва човека и неговото развитие и преуспяване и по този начин обслужва и общността…3. Да създаде и регулира система, в която образователните институции получават необходимата им автономия да провеждат собствени политики и да се самоуправляват.( цитати от новата КОНЦЕПЦИЯЗА ОСНОВНИТЕ ПРИНЦИПИ И ИНОВАТИВНИТЕ МОМЕНТИ В ПРОЕКТА НА НОВ ЗАКОН ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ) 
  1. Достойно и адекватно заплащане на дейностите и административния труд на класния ръководител !
􀂃 Липсва необходимата подкрепа на учителя от родителите и образователните институции, което води до ограничаване на възможностите за въздействие в учебния процес и в организационното развитие на училището,  демотивира го, води до загуба на чувството за увереност и на желание за прилагане на творчески подходи.”( цитат от новата КОНЦЕПЦИЯЗА ОСНОВНИТЕ ПРИНЦИПИ И ИНОВАТИВНИТЕ МОМЕНТИ В ПРОЕКТА НА НОВ ЗАКОН ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ) 

В момента в средните училища ( особено където районите са етнически смесени ) се назначават за КР учители, които “ще свършат работа”… А работата е много , и като време , и като нерви, и като интелект, и като търпение, и като усърдие – нещо като “семеен лекар” на детето ( и на родителите! ) … И срещу какво заплащане ? Не като на лекарите – и от пациентите - %, и от Здравната каса % , и при посещение в лекарския кабинет -%...Не ! Сигурно ще се учудите – заплащането на този извънредно тежък труд е от порядъка на 13-15 лв месечно…Не за ученик ! Не ! За цялостния труд на един класен р-л (в една професионална гимназия, например) месечното заплащане може да достигне 15 лв…Един обикновен уличен чистач на боклуци в Австрия взема на час ( портарям – НА ЧАС !!!) – повече пари…А средната цена на частния урок в БГ е около 7-10 лв НА ЧАС… А класният ръководител в БГ – ЗА МЕСЕЦ - 15 лв …

Очаквате ли : образование, коректно възпитание, или пък респект към учителя при тези условия ?

Очаквайте ги, но социализмът е вече в забвение, и новите капиталистически условия са в действие…Уродливи, по нашенски , но в действие…И е необходима ИСТИНСКА ПРОМЯНА, в капиталистически условия, където трудът трябва адекватно да се заплаща, а не да се заменя с условни и ненужни многословия…

 􀂃 предефиниране участието и отговорностите на всички заинтересовани страни и “овластяване” на техните структури;􀂃 промяна в статуса на учителя и осигуряване на спокойствие и ред в учебния час и в училище;􀂃 създаване и развитие на широка обществена коалиция за промяна на обществените нагласи към училището и учителите и в подкрепа на образователните промени.”( цитат от новата КОНЦЕПЦИЯЗА ОСНОВНИТЕ ПРИНЦИПИ И ИНОВАТИВНИТЕ МОМЕНТИ В ПРОЕКТА НА НОВ ЗАКОН ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ) 

Затова предлагам труда на класния р-л да се заплаща като към основната му заплата се добавя сума в рамките на 50% от минималната работна заплата ( към момента ). Т.е. – в момента КР да получава към заплатата си още около 120 лв месечно…Попитайте свои приятели и познати как ще възприемат тази идея, и дали не биха станали КР още от утре?…

Може би не знаете, но в момента КР има почти 3 пъти повече задължения ( регламентирани в ППЗНП ) от “редовите“ учители…И за тези “заслуги” получава 15 лв максимум – сума по-малка от сумата по СБКО месечно ( за която не се налага да полага някакъв особен труд ).

 
  1. Категорично “НЕ !” на делегираните бюджети !!! Поне “НЕ” в “този им вид”…Вероятно

95% от населението в БГ не е наясно как се отразяват т.нар. “делегирани бюджети” на образоваността на децата им…Всъщност системата е много проста и съвсем неефективна – има ученик ( който носи на училището определена сума – около 1300 лв годишно) – има и училище (и работни места, и заплати за учители )…Няма ли, липсва ли ( понякога дори един ученик в паралелка ) – липсва и училището/работното място/заплатата на учителя…

Нещо, което създава абсолютно( непонятно за мен, поне ) илюзорно впечатление за “подредба в живота”, за стойностите и последствията…Представете си един частник, (независимо от нивото на което се намира), който е длъжен “да премести на друга (подобна) работа” некачествения си работник, който не идва редовно на работа, и не работи ефективно и т.н. нередности, като в същото време ако работниците му намалеят под определено ( със Закон !?? ) число – този частник “отива на борсата”, а преместените неефективни работници ( респективно –УЧЕНИЦИТЕ ) си остават на работа…Абсурдно и неприемливо – не само за капиталистическа, но и за социалистическа система !...

 􀂃 липса на реална автономност, съответно съчетана с отговорност заводените политики;􀂃 липса на реално гражданско участие в управлението и развитието научилището и изолация на учениците от този процес;”( цитат от новата КОНЦЕПЦИЯЗА ОСНОВНИТЕ ПРИНЦИПИ И ИНОВАТИВНИТЕ МОМЕНТИ В ПРОЕКТА НА НОВ ЗАКОН ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ) Необходим е съвсем друг подход – осигурени субсидии за съществуването на училището ( те и без това останаха достатъчно малко като брой ! )- за ток, парно, телефони и т.н. средства, както и за редовни заплати на сега съществуващите учители !!! И ТОВА – ОСИГУРЕНО ОТ ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ. И чак тогава да се помисли за допълнителни приходи за съответното училище, свързани с броя на учениците в училището, т.е. – със факта, че училището има добър имидж в обществото… 

Във връзка с горе предложеното са необходими две уточнения :

-         НЕОБХОДИМИТЕ СУБСИДИИ ЗА УЧИЛИЩЕТО  МОГАТ ДА СЕ ИЗЧИСЛЯТ НА БАЗА ПОСЛЕДНИТЕ ЧЕТИРИ ГОДИНИ ЗА ПОДОБНИ РАЗХОДИ;

-         ДОПЪЛНИТЕЛНИТЕ ПРИХОДИ НА УЧЕНИК ДА БЪДАТ ОТ ПОРЯДЪКА НА МИНИМАЛНАТА РАБОТНА ЗАПЛАТА ЗА СТРАНАТА В ДАДЕНИЯ МОМЕНТ.

По този начин ще се намалят драстично разходите за училищата, отчислявани от държавния бюджет, а в същото време ( посредством предложение 2 – по-горе ) училището ще разполага със “свежи пари”…

 

Предполагам, че предложенията и разсъжденията  ми ще “втрещят” някои от Вас…Целта , обаче е съвсем друга – най-сетне наистина да се направят в БГ-образованието ( на нашите деца! ) съществени ЕФЕКТИВНИ ПРОМЕНИ, ВОДЕЩИ ДО ПОЗИТИВНИ РЕЗУЛТАТИ КАКТО В ОБЛАСТТА НА ОБРАЗОВАНИЕТО, ТАКА И В ОБЛАСТТА НА ВЪЗПИТАНИЕТО НА ПОДРАСТВАЩИТЕ !!!

Нещо, за което няма как да се надяваме да се случи без АКТИВНОТО И ПОСЛЕДОВАТЕЛНО УЧАСТИЕ НА МЕДИИТЕ !

 “Ключът към справянето с тези проблеми, както и с нарастващата мобилност, бързото развитие на комуникациите, урбанизацията и изменението на социалните структури в рамките на ЕС и света, е категоричната промяна на философията на училищното образование, осмисляне на значимостта му за съдбата и благополучието на всеки човек, а по този начин и за развитието и просперитета на държавата.”( цитат от новата КОНЦЕПЦИЯЗА ОСНОВНИТЕ ПРИНЦИПИ И ИНОВАТИВНИТЕ МОМЕНТИ В ПРОЕКТА НА НОВ ЗАКОН ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ) 

Предварително благодаря за отделеното време и за диалозите между Вас, които би породило горното изложение!

Убеден съм, че предложенията ми ( или поне някои от тях ) ще се въведат все някога в нашето образование !

Защо Вие да не бъдете първите, които ще “извадите каруцата от калта”.

Можете поне да опитате… 

С уважение пред социалната Ви роля и огромния труд, който полагате:

Валери Грешков

 

23.03.2011 walegi

Profile

user: Киро&Kiro

Но не и да почитате една образователна институция, която всъщност не обучава, а потиска и депресира деца и родители.

 

Джон Гатоу...

Някак си е ясно, че този човек не е българин... И, едва ли е наясно как стоят нещата в нашата - в българската "Одисея"...на т.нар. "ОБРАЗОВАНИЕ"...

Ако живееше тук, горкият Гатоу, сигурно щеше да напише не една , а няколко книги на подобна тематика.

Но, нейсе...А, всъщност, уважаеми г-н Киро, в какво точно виждате ТУК - в БГ "образователната институция да потиска , или пък да депресира децата и родителите им" ???

Или ...... е ставало въпрос за УЧИТЕЛИТЕ, И КЛАСНИТЕ РЪКОВОДИТЕЛИ...???

Особено в гимназиите, където 98% от учениците са момчета...и ... събитията в банката в Сливен ( от 23-ти март , т.г.) са просто ежедневие...

НЕ СЪМ ЧЕЛ ОЩЕ КНИГАТА, КОЯТО ПРЕПОРЪЧВАТЕ, Г-Н КИРО...НО, АКО ГО ПРАТИТЕ ТОЗИ ГАТОУ В БГ - СЛЕД ( МАКСИМУМ ) 2 СЕДМИЦИ ЩЕ ИЗБЯГА ЧОВЕКЪТ, И ЩЕ СЕ ЗАРАДВА НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА С-МА В НЕГОВАТА ( СИ ) ДЪРЖАВИЦА...

22.03.2011 Киро&Kiro

Profile

Мили учители,

Прочетохте ли книгата на Джон Тейлър Гатоу "Затъпяване - скритата цел на държавното образование" ?

Ако не, тогава го направете. За да уважавате повече себе си и за да обичате повече професията си. Но не и да почитате една образователна институция, която всъщност не обучава, а потиска и депресира деца и родители. Прочетете тази книга и си направете ретроспекция на ученическите и учителски години.

22.03.2011 Киро&Kiro

Profile

 

12.07.2010 Deltichko

Profile
Има един вариант за подписването, но за съжаление той е трудно осъществим - след като се напишат обобщените предложения в темата, после се отпечатват във вид на документ на Word и желаещите да ги подпишат се събират някъде и слагат подписите си под тях. Тоест, на принципа на подписките. Сега е ваканция и предполагам, че ще може да се съберат повече хора. Проблемът ще бъде с хората, които няма да могат да се съберат на определеното място, например тези в провинцията. Или може направо да сеорганизира подписка в повече градове, така ще се съберат и повече подписи.

11.07.2010 walegi

Profile

Хубаво е, Silvana15, че си се включила в темата...

Но пак "миреше" на: А, бе някой друг да го свърши това, вместо мен...

Всъщност, ти си права - повечето колеги

user: silvana15

Изпълняват почти безпрекословно, доколкото им е възможно, задълженията си и бих казала примиренчески маратонстват по материала.
 

 

Очевидно е, че учителското съсловие трудно може да се нарече БУДИТЕЛСКО, макар да отбелязваме и честваме "Ден на будителите"... Тук, обаче, вече мирише на лицемерие...Което е ужасно...И може точно би и  за това властимащите ни унижават всекидневно ( хихикайки се например на "седянката"... )

А идеята ти

user: silvana15

не можем ли от събрани десетина предложения, чрез обсъждане в тази тема, да сглобим едно общо предложение, под което да приканим учителите-новатори да се подпишат и така да го изпратим в МОМН?

е уместна, но много трудно приложима. Защо ли ? Ето по какви причини:

- ти сама виждаш , че по темата има съвсем плахи опити за дискусия ТУК ( т.е. истинско ОБСЪЖДАНЕ -ЛИПСВА !);

- кой да напише накрая ОБОБЩЕНИТЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ ? Ако отговора е - walegi , то моят отговор на такава идея е НЕ ! Защото е срамно...Всички ( или почти всички) "учители-новатори" имат висше ( или полувисше ) образование...Ако не го направи всеки - или не е за учител, или не е "новатор", или го мързи, или се страхува...Но да си "новатор" е състояние на ДУХА, а не е просто човек, напреднал в Информационните и комуникационни технологии...И аз участвам с мои разработки в различни конференции, но не ги "навирам" пред всички тук...

- как си представяш подписването на тези предложения от учителите ?

Това не са маловажни неща, ако искаме изпратеното до МОМН да има лицеприятен и стойностен вид !!!

Затова - нека всеки пише. Дори по няколко реда само. Колкото повече - толкова по-добре...

Очевидно е, че тук тази тема не придоби съществен отзвук и едва ли ще се коментира ефективно...

Както е очивидно нивото на българският учител в момента...

Защо ли да се гневим на бъдещия ЗУО ?

Защо ли да се ядосваме на прагматичното и адаптивно отношение на учениците към ВОП ...

11.07.2010 silvana15

Profile

 

user: walegi

Дано  твои приятелки , или колежки също да напишат по няколко реда с разумни предложения за промяна до МОМН. Тъжно  е да виждаме, че т.нар. "учители - новатори" изобщо не "резонират" по повдигнатите въпроси и/или  не предлагат нищо свое...

Ако бях седнала да напиша предложенията, които се въртят в главата ми, сигурно нямаше да добият този стегнат вид, в който Мария представи своите. Не съм мързелива, но защо ми се прокрадва една идейка, подхвърлена ми от теб Валери: препиши и изпрати. Ами това са и моите идеи и наблюдения.В поста си Мария, както разбрах е пуснала копие на предложенията си до МОМН. Ами ако имаше начин аз бих се подписала под нейните предложения. Така могат да направят и други колеги. Да, но в твоите предложения  също виждам свои идеи, пак да подчертая - добре формулирани, а не движещи се хаотично в главата ми. Тогава, не можем ли от събрани десетина предложения, чрез обсъждане в тази тема, да сглобим едно общо предложение, под което да приканим учителите-новатори да се подпишат и така да го изпратим в МОМН? Защо да се подпиша вместо да напиша ли? Не защото съм безкрайно критична към себе си и няма да посмея да ги изложа в писмен вид, а защото ги виждам вече написани от друг. Още и защото виждам апатията  налегнала колегите, с които работя. Виждам страхът им да не загубят работата си. Изпълняват почти безпрекословно, доколкото им е възможно, задълженията си и бих казала примиренчески маратонстват по материала. Макар да виждат резултатите, не смеят да се обадят, защото знаят отговора.С две думи - всички колеги имат мнение, но малко ще седнат да го напишат, а камо ли да го пратят. Съобразявайки се с това, аз бих направила точно това, което написах по-горе.

 Валери, ако си същият, когото познавам, то тогава съм сигурна, че ако видиш нещо разумно в нахвърляните от мен редове, ще намериш и най-точният начин, за да се реализират.

Желая успех на всички ни! Дано се промени към добро качеството на образованието ни!  

 

09.07.2010 walegi

Profile

user: vesela_andreeva

Никоя институция не иска да погледне истината в очите и да започне да работи, за да няма неграмотни хора в тази страна.

 

Е, как да започне като "най-потърпевшите" в с-мата (учителите) не реагират и мълчаливо се съгласяват с положението...

user: vesela_andreeva

ние учителите сме оставени да се справяме самотно и не добре с този проблем
.

Ами като е така ( а то е така!) - какво чакаме, а не започнем да се СПРАВЯМЕ с проблема ? Майките ( поне) добре знаят, че докато детето не започне да плаче - значи си е добре и не е гладно...

user: vesela_andreeva

Кажете как да накараме институциите да си вършат работата, да работят в синхрон, да не си правят на ударени

 

Сякаш няма изход, нали...Тогава поне да опитаме...Представете си 10 000 предложения за промяна в ЗНП и ги сравнете със стотина...Ако Вие сте служител в МОМН какво ще си помислите в единия , и в другия случай ?

user: vesela_andreeva

Вече съм на края на силите си защото е ужасно да гледаш как се разпиляваш ей така.

 

Може би трябва да опитате да се "позаблявате"... И в прекия и в преносния смисъл на думата...Дори написването и изпращането на предложение за промяна на адрес  :  uchilishte@mon.bg  също може да е "забавно".

Просто опитайте...

За тези, които гледат футбол е ясно, че не възможно да вкараш гол, ако само обикаляш около наказателното поле на противника. Необходимото условие е поне да ритнеш топката към вратата...Т.е. - да отправиш удар.

Потърсете метафората в последния абзац...