Актуални аспекти на социализацията на детето в детската градина

Публикувана на: 22.06.2010, от evgenia/ivanova
Кoментари:0
Тема:Актуални аспекти на социализацията на детето в детската градина Темата, върху която работихме в група Звездичка през изминалата учебна година 2009-2010 озаглавихме” Да се отвориш към света”. Символичното значение на думата „отварям”ще рече да отворим себе си към света, красотата, истината; да открием, да видим ,да разберем нещо или да помогнем някому да стори това. Децата са жадни да опознаят света.Любопитни са и искат да нахлуят в необятността, искат да разберат много неща, да отворят колкото се може повече врати.Така те се развиват и променят.Да помогнеш на едно дете да се отвори към света означава да се съхрани естествената му отвореност и да се стимулира изграждането на Аз-а му. Работейки по тази тема в групата, сме се стремили към: -децата да опознаят много възможности на отвореността към света и да разберат ,че тази дума има много значения -децата да разберат, че могат да изявяват себе си с помощта на различни техники; че могат да имат собствено мнение ,различно от това на другите -у децата да се развива отзивчивост, разбиране и съчувствие към околните -децата да разберат, че не живеят изолирано а са част от природата и трябва да я пазят Начални стъпки за навлизане в темата бяха съвсем конкретни действия и движения чрез ,които децата показват нагледно с помощта на тялото ,ръката какво е да се отвориш.Чрез разучаване на няколко игри с пръсти и движения децата разбират, че всяко отваряне например на предмет е едно изследване и откритие че се крият тайни ‘които могат да бъдат разгадани:играта”В моята ръка” „Мида”и „Лале”-с движения на тяло игра с пръсти „Пет джуджета”и „Мишле”. Учебната година започна с трепетите от 15.09.2009 децата усмихнати щастливи подготвили празнична програма посрещнаха най – малките с хляб и мед.Да се почувстват специални се погрижиха кръстницата на детската градина Госпожа Илияна Филипова и Директорката Госпожа Даниела Александрова.Те приветстваха децата и ги придружиха в първите им стъпки на израстване и самостоятелност. Традиция в групата е да се провежда „Рожден ден” на гр. „Звездичка” през месец ноември.Вече за втора година с децата от този випуск организираме и провеждаме такъв празник с цел да се утвърди детето в условията на празнична среда и да се утвърди в условия на съпричастност и коопериране.Децата придобиват представи за празници и начини на празнуване,проявяват желание да се изявяват пред другите и пред родителите си, демонстрират артистичност. По този начин смятаме,че и тази година нашето така озаглавено „Звездно парти” способства за утвърждаване на детската градина като привлекателно място за деца и родители,убеждава родителите колко важно е да съдействат за работата в групата.Малките артисти поднесоха приятна изненада на всички гости, облечени в красиви карнавални костюми за да съпреживеят всички едно истинско „Звездно парти”.Събудени бяха много положителни емоции,които намериха израз в стихотворение написано от майката на Ивана Лекова и подарено на групата. Отбелязана бе и седмицата на толерантността,през която бяха реализирани много дейности с децата –разучена бе и песен „Да благодаря”,проведена бе ситуация „За какво са приятелите”,поощрени бяха децата да се упражнят в приятелство,взаимно разбиране и търпимост. Коледните празници и ситуацията „Коледен подарък” отново приобщи децата към начина на празнуване сред връстници, към проява на обич, доброта и щедрост. Проведе се и съвместна инициатива с родителите „Домашно за двама – за теб и за мама”, при което децата с радост се включиха, изработиха сладки с родителите си, които после споделиха с приятелите от групата,направихме и снимки за албума на групата.Изработихме два постера ,за да споделим преживяното с цялата детска градина. През месец януари в групата бе направено информационно табло „Училище за родители” , на което бяха поставени теми на вниманието на родителите като: „Давате ли възможност на детето си да решава само?” , „Стремите ли се детето ви да е идеално?”, „Как реагирате когато детето ви ядоса?” – отговорите на тези и още много въпроси насочват родителите в не леката им задача да възпитават отговорно дете, със самочувствие , което да бъде уважавано за това ,което е ,дете което да израсте независимо и да знае, че може да разчета на себе си. Чрез поредица от ситуации бе проведена и седмица,посветена на безопасността на движението с цел децата да осмислят норми на безопасно поведение на улицата, да възприемат достъпни знаци за безопасно движение – светофар, пътен знак и пешеходна пътека. Разучихме нова песен „На улицата щом си”,изработихме постери на нашия квартал, колажи с геометрични фигури – „Кръстовище”, макет на квартала с отпадъчни материали(кутии) и поканихме децата от гр.”Пинокио” на нашата изложба. Изгледахме филма „Как да оцелеем на улицата?”. Чрез игри - инсценировки децата се упражниха в правила за безопасно поведение на улицата. Развивайки отзивчивост, разбиране и съчувствие към околните, с децата бяха обсъдени много ситуации, инсценировки и етюди ,като: -„Как ще им помогнеш?”-осъзнават действия и постъпки -„Да играем заедно!”-разбират начини на сътрудничество с другите -„Грижовните мечета”-приятелство , съчувствие -„Децата по света”-приятелите са независимо от цвета на кожата -„Как да постъпвам?”-упражняване на самостоятелна практика при спазване на правила и норми на поведение. Отново решихме да споделим преживяното с родители, деца и учители от градината ,като изработихме постери със снимки „Как празнуват звездите?” и „Зимни усмивки” Темата „Да се отвориш към света” предполага и приобщаване към културни еталони и национални ценности.Децата демонстрираха интерес, присъединявайки се към издигането на българския трибагреник в навечерието на 3 март, придобиха представи за знаме ,химн, поведение на празник. За празника „Баба Марта” децата реализираха проект- „Най-дългата мартеничка”, която изработиха и представиха на цялата градина,като демонстрираха творчество, откриха символичното значение и свързаните с този празник пожелания. Децата останаха доволни от първомартенското парти, подплатено и с много музика ,усмивки и бонбони. Много значима проява в групата, свързана с темата ни „Да се отвориш към света” е подготовката и провеждането на празника посветен на майките – оперетата „Пеперудена магия”. С голямо желание децата се изявиха в празнична среда при съпричастност и коопериране, мотивирани от желанието си да изразят привързаност и обич, уважение и благодарност. Пресъздавайки артистично заучени реплики на герои, танцови движения и музикални изпълнения, малките артисти очароваха публиката.Преживяното бе споделено с другите деца от детската градина чрез изработване на постер със снимки. Приобщаването към културни и национални ценности продължи и чрез докосване до Пролетните празници – „Цветница”, „Великден”. Особенно емоционално реагираха при изработване на „Великденско дърво” украсено с великденски яйца и участие във великденска украса на фоайето на детската градина.Децата придобиха основни представи за великденските обичаи ,за доброта, обич ,толерантност. По случай седмицата на гората децата успяха да разберат, че не живеят изолирано, а са част от природата и затова трябва да я пазят. Включиха се в изложбата с рисунки на тема „Живата гора”, представиха и колаж по темата ,гледаха с голям интерес филма „Живата гора”и дълго споделяха впечатления. Емоционално приеха и отбелязаха „Деня на земята”, като се включиха в почистването на площадката за игра. Разучихме много игри, чрез които децата демонстрираха разбиране и сътрудничество с другите, овладяха начини за споделяне и проява на толерантност и разбиране като: -утринно споделяне „Приветстваме деня” -„Ключето до сърцето”-упражнява поведението си съобразно знаци -„Да се хванем за ръце”-предаване на добри чувства:топлина ,доброта -„Вълшебната гора”-развитие на колективното внимание -„Да подариш усмивка на приятел”-физическа проява за добронамерено общуване и предаване на добри чувства Децата в групата бяха запознати и с темата „Знамето на Европейския съюз” с цел да осъзнаят принадлежността си към общност,да получат представи ,свързани с интересни и емоционално- възприемани сведения за Европейския съюз и знамето, като един от неговите символи. У децата бе събуден интерес към непознатото и любопитство за нови знания. Не на последно място е и провеждането в групата на детски партита по случай честване на именни и рожденни дни, които утвърждават детската индивидуалност, възпитават в осмисляне на етикетни норми на поведение.Децата усвояват умения за демонстриране на емпатия към другарчетата си,емоционална съпричастност. Традиция в групата е и при сутрешната среща преди занимания , когато децата споделят различни преживявания с другите, да се почерпят с дребни бонбони.Много често за приятелите си се сещат Кирил ,Илиян,Стефан, Митко, Ивана.Децата се приучават, че да дадеш да споделиш е едно вълнуващо преживяване и носи радост. През месец май ни предстои раздяла с член на колектива – леля Лили, за това събитие децата ще изразят своето съпричастие и емоция с кратък поздравителен концерт. Всяка дейност в групата е насочена към социализацията на децата,към изявата им и изграждането им като свободни хора. В заключение:децата в гр.Звездичка, на всеки етап от своето развитие срещат съпричастен подход, развиват способност да оценяват случващото се около тях като елемент на разнообразието.Трудно е да се обхване цялата работа с децата през учебната година в един доклад.Постарахме се и успяхме да поставим в центъра на внимание детето и да му дадем обич и разбиране. Стремежът ни е насочен към изграждането на свободен в мисленето човек, съпричастен към природните и социални явления, който с отговорност осъзнава себе си като част от света. Учители: Н.Терзийска Е.Иванова 28 април 2010 година

Коментари 0