проект на Закон за училищно образование 2010г

Публикувана на: 16.05.2010, от mironov
Кoментари:0

  Становище на Иван Миронов-учител по математика в СПГЕ „Джон Атанасов” в град София, относно проекта за Закон за училищното образование май 2010 г.

  1. Търсих, но не успях да открия съществуването на подробен и обективен анализ на съществуващото училищно образование в Република България. Нали на базата на такъв отговорен документ се обуславя наличието на настоящия проект. Не приемам за сериозно, че проблемите на българското образование са „очевадни” и затова липсва такъв анализ. Учител съм вече 34 години и съм нямал удоволствието да видя анализа на нито една от безбройните образователни реформи. Предполагам, че е мой пропуск, но не знам за нито една проведена до край реформа и не съм видял отчет защо е прекратена и до какви добрини е довела..
  2. Още в чл. 1 (2) се говори и за друг непубликуван нов проект на Закон за професионалното образование. Ако изобщо има нужда от него и двата проекта трябва да са „в пакет”. Ученика е един, училището ни е единно и професионалното е неразделна част от училищното образование. Според мен не е добре, че в МОНП те са „отделни губернии”, които не се съревновават а си противоречат..Информацията ми е от вестниците, МОНП с мен не контактува, но и ние с колегите почти не контактуваме по образователни проблеми. Всеки си свещенодейства в кабинета и изпълняваме държавните изисквания..В реалното образование общообразователната и професионалната подготовка също вече сериозно се разминават (всяка е за себе си, заличиха се между предметните и между дисциплинарните връзки и подходи. Например: задължителната подготовка по математика е крайно недостатъчна по обем за редица технически дисциплини и най-вече обучението по математика изостава в календарното  време и не „обслужва” професионалното. Аз мисля, че тези факти щяха да са в анализа, но него го нямам..
  3. Да се премахнат; чл. 3 и 4-това са голи политически фрази, нищо не означаващи.  
  4. Да се добави нов чл. 8 (5) Ученическото образование е труд, равнопоставен с труда на възрастните. В момента изпълнителните ученици се трудят над 12 астрономически часа. По-надолу ще добавя още аргументи.
  5. Позволявам си да кажа, че намирам за похвално наличието на чл. 9 (4)-вече наистина ще се появи коректната конкуренция на образователния пазар. Парите няма да са водещото в частните училища и държавата след като плаща и ще изисква и контролира, включително и в Американския колеж…Дано да остане, макар че вече не вярвам в чудеса, но оставам оптимист.
  6. В чл. 20 да се добави (4) държавни образователни стандарти по:  и да се изброят поименно, предполагам че броя има ще е над 30, като не се изброяват отделните учебни дисциплини…Може да се окаже, че и тука прекаляваме с желанието „да вкараме всичко в устава”. Толкова много стандарти има да се правят а това е много време и пари, пари..

 Пак в чл. 20 се говори и за „система за оценяване”. Позволявам си да кажа „Създайте я или не я споменавайте”. Действащите Държавни образователни изисквания също са МНОГО спорни, но те задават „образователните репери”. Те заложиха на „минимума” а той явно не ни харесва сега-искахме малко и получихме малко..Едно време нямаше строго написани правила, но имаше образование…май имаше само дисциплина и послушание, но това е „друга музика..”

  1. В чл. 61 (3) числото 7 да се замени с числото 6, понеже предучилищната подготовка е 1 година и е задължителна за децата на 5 години..и на други места е допусната подобна неточност.
  2. В чл. 64 (1) прогимназиалното образование е от 5 до 7 клас. Сменихте думата „основно” с „прогимназиално и отнехте” един клас от основните училища. Не го приемам. Българската образователна система е свободна и динамична. Сега ще я вкараме в поредните административни рамки, но..Ще изведем ВСИЧКИ деца от селата една година по-рано. Понеже сме много богата държава ще закрием още училища и ще съкратим местните кадри (ще стане, както със селските доктори-няма ги и няма и да се върнат на село..). В градовете базата няма да стига, а и кадри също…Не разбирам защо си измисляме проблеми. Какво подобрихме, след като качихме децата на жълтите рейсчета ? Колко пари спестихме и колко подобрихме образованието? Какво стана с местните кадри????

      Според мен САМО  лишихме децата от родителския контакт и контрол-        отчуждаваме ги по-вече и по-вече..

  1. В чл. 64 (2) е допуснато безсмислено разделяне на гимназиалното образование. Ако ще делим задължителната общообразователна подготовка до 10 клас и в 11 и 12 класове ще е САМО профилираната и професионалната да се каже открито и ясно. „Този филм сме го гледали със системата ПУЦ..”. Дано не съм прав, но това ще разбие една работеща система, за да създаде нещо изискващо „огромен финансов ресурс”. Това ще са нови учебни планове, учебници, методики, документации-пари, пари,,,,
  2. Да отпадне чл. 65-тази тематика е предмет на стандартите.
  3. В чл. 66 (1) да се добавят нови точки  9. умения за ежедневието и 10. опазване на живота и здравето  Идеята е училищните знания и умения да не са само академични. В ежедневието си ние не се питаме за дипломите и оценките, а за тока, за безопасността, за доброто и злото, за данъчните, за качеството на храните, за лихвите, за сериалите  и …Тези неща много рядко ги има в учебниците, но те са целта на образованието и възпитанието…
  4. В чл. 70 (3) да се въведе таван на задължителната седмична урочна заетост-30 часа. 5 дена с максимум 4 задължителни учебни часа до 4 клас, с 5 часа до 8 клас и с 6 задължителни учебни часа за гимназиите. След това започват часовете за ЗИП, СИП, спорт, изкуства и срещи с приятели..Реалният ученически работен ден е доста по-дълъг от този на работещите за пари..Знам, че предлагам нещо драстично, но ТРЯБВА да предвидим В ЗАКОНА време за игра и за развлечения на децата и учениците. Не малко ученици и сега не се лишават от тях, като пропускат учебни часове и икономисват времето за самоподготовката си.. 
  5. В чл. 71 да се добави нова (3) Учениците завършват степента на обучение по учебния план по който са я започнали.
  6. В чл. 78 (3) да се добавят думите кореспондентската и виртуалната. Идеята е да се узакони виртуалното обучение по отделни предмети, например български език, география и история за живеещите в чужбина ученици. Да се признават оценките от положени дистанционно изпити, включително и с разработването на държавен образователен стандарт. В света на интернет не е проблем човек да следи уроците в клас, дори и да го изпитват от разстояние..Такава практика съществува отдавна в света и е редно тя да се приложи законно и отговорно в българското училище. Да се контролира и ръководи методически от образователните структури и Университетите да подготвят кадри за нея. Това е бъдещето и дори сме закъснели. В момента този процес е дело на ентусиасти, на новатори и на търсещи лесни печалби..
  7. В чл. 99 (1) да се премахне израза е окончателна. У нас пола си можеш да смениш, но оценката от матура не…Много от университетите изискват по няколко оценки от матури. Нормално е човек след завършването да порасне и да поиска да учи, но липсата на някаква оценка не трябва да е проблем. Нека дадем шанс на желаещите по-висока степен на образование да се явяват или за корекция на оценките или за оценки на други предмети. Нека се въведе и такса. Хората ще я платят. Пък нали говорим за учене през целия живот..
  8.   В чл. 99 (3) се предвижда РЕВОЛЮЦИОННАТА промяна втория зрелостен изпит да бъде върху ПРОФИЛИРАНАТА подготовка. На практика учениците от професионалните гимназии се лишават от този изпит. Системата на ЗИП гарантира овладяването на много малка част от пълния обем от знания. В алинея (4) се предвижда този изпит да бъде върху професионалната подготовка, а не върху общо образователна подготовка. Позволявам си да съм ПРОТИВ, защото в момента в професионалните училища наличието на матура, макар и на задължително равнище има дисциплиниращ характер. Отпадането и рязко ще влоши мотивацията на учениците. Общообразователната подготовка ще придобие само информационен вид. При въвеждането на профилираното обучение от министър Методиев предложих по математика в техникумите да се въведе оценка ПКМ-прослушал курса по математика. Явно и сега дойде време за подобна идея..(не се шегувам). Това ще бъде началото на края на сериозните техникуми, независимо от новото им име..
  9. В чл. 99 (4) се говори за възможността от два допълнителни матуритетни изпита и то на двете равнища-задължително или профилирано. От тука разбирам, че МОНП се връща на първоначалния вариант на държавните зрелостни изпити от 2002г. Учим на две равнища и изпитваме на две равнища. Явяването на задължително равнище служи за получаване на диплома, но не и за вход във Вуз. Във Вуз се влиза САМО с матура върху второто равнище-профилираната подготовка. Подкрепям тази стара идея, но моля тя да бъде по-ясно формулирана..
  10.  Да се махнат чл. 99: (7)-дублира (3), (8) дублира (4).
  11. В чл. 99 (12) да се добави заплащат такса, след петото явяване
  12. В чл. 100 се говори за диплома за средно образование и професионална квалификация. Оставам с впечатлението, че сегашните два документа ще се обединят в един общ. Допускам, че е недоглеждане и се нуждае от прецизиране.
  13. В чл. 113 (1) 4. да се добави , за определен период, но не повече от три учебни дни.
  14. В чл. 113 (6) в края на първото изречение да се добави и когато ученикът грубо или системно пречи за провеждането на учебните занятия
  15. В чл. 116 (1) да се прецизира колко са оценките за поведение. Съгласно сегашния текст ученик имащ 12 различни предмета ще получава 12 оценки за поведение…Ако има такава оценка нека тя е само една и да се дава от класния ръководител
  16. В чл. 122 (2) да се добавят нови:

   13. Да се явява на годишни изпити за промяна на оценката, след края на учебните занятия и в рамките на поправителната сесия.

   14.  Да бъде взискателен и критичен към преподавателите, относно допускани фактически грешки в процеса на преподаване.          15. Да изразява свободно и отговорно становището си, относно учебно                    възпитателния процес, дори и във виртуалното пространство.       25. В чл. 125 (1) да се добави нов текст Учителите работят на не нормиран работен и неприсъствен ден.

       26. В чл. 127 (1) 2. се говори за високи морални качества. Това е нищо не значещ израз. Не може да се контролира, проверява и доказва. Има харта на българския учител, приета от Народното събрание и там тия работи също се пишат. Например за директорите в чл. 149 няма изискване за високи морални качества, за останалите просветни дейци също липсва. Нека се предвиди възможността чужди граждани без педагогическа правоспособност да осъществяват преподавателска дейност само в извънкласни форми или СИП. Да се регламентира присъствието на неспециалисти макар и чужденци в редовния учебно-възпитателен процес. Нека за такива се въведе длъжността помощник-учител

        27. В чл. 131 е изпуснат реда за заемане на длъжността „старши учител”. Едно време се говореше за „растеж на място”. Сега явно, че този принцип отпада..По-висока заплата, само ако има по-висока длъжност. Позволявам си да не одобрявам този „казармен” принцип. Време е да се даде възможност заплатата да е динамична и на младите и на по-добрите учители. В момента системата за „старшите” е обидна. Единственото изискване е образование и 10 годишен стаж и МОЛБА и документи за образоване и стаж. Младите и способните не могат да станат „старши”.  Например аз не пожелах. За права не се пишат молби. Данните за квалификация и за стаж са при директорите. Нали вече се отказахме от молбите, защото не сме роби..Аз си позволявам да съм противник на „пагоните” в образованието и  си позволявам да желая тази система да отпадне.

        28. В чл. 134 (2) от задълженията на учителите да отпаднат точките от 7 до края. Те са предмет на длъжностна характеристика (в момента учителската е от 9 страници и още 4 страници правни основания). Нека се добавят нова т. 7. Да обучава и възпитава безплатно учениците на които преподава.

         29. Чл. 136 да отпадне, защото е предмет на правилник.

         30. В чл. 149. (2) да се добави нова точка 5. Осъществяват реална преподавателска дейност в редовния учебно-възпитателен процес и се ползват с правата и задълженията и на учителите. Директорите са учители, временно назначени на ръководна длъжност. Безкрайните им ангажименти не бива да ги отдалечават от активния образователен процес. Ако трябва да се въведе текст Директорите на българските училища осъществяват своята преподавателска дейност в понеделник. Нека в този ден цялата страна и кметове и министри ги оставят на мира да са учители. Сега всеки ги тегли за всичко и от това страдат и те. Повечето от тях са били добри учители преди да станат директори..Да им дадем възможност да се съхранят, като такива.

          31. На последната страница 59, в предпоследния ред се прави РЕВОЛЮЦИОННАТА промяна в закона за движение. За автомобилна правоспособност вече ще се изисква завършен 10 клас, а не сегашния 8 клас. Много е хубаво за да остане, но дано..

Толкова от мен за сега. 16 май 2010г  София. Успех и се надявам, че съм бил полезен.   

 

Коментари 0