Помощ
Поща
Вход
Регистрация
Начало
Новини
Курсове
Сайтове
Училище 365
Office 365
Библиотека
Контакти
Форуми
Детски градини и предучилищно обучение
“Израстваме в общество на различни култури”
Публикувана на: 07.04.2010, от
marsi
Кoментари:
0
Съвременният свят е мултикултурен.Това влияе пряко и върху българската образователна система.Все повече се апелира за интеркултурно образование и приоритети, ориентирани към демокрация, хуманизация, цялостно развитие потенциала на личността, социална справедливост и приобщаване.
Като учител на малки деца в ЦДГ “Никола Вапцаров”, гр. Асеновград имам зад гърба си
дългогодишна практика и добър педагогически опит при общуване и взаимодействие с децата и семействата с различна етническа принадлежност.
Ще споделя някои аспекти от работата ми с тях.
.
Предлагам вариант на тридневен тренинг на тема „Израстваме в общество на различни култури”.Той цели да подготви педагозите за интеркултурно адаптиране на преподаването, за постигане в различни условия, по различен начин на една и съща цел – пълноценно образование за всички, чрез приемане и уважение на културните различия, разбиране и зачитане на уникалното етническо наследство.
„ИЗРАСТВАМЕ В ОБЩЕСТВО НА РАЗЛИЧНИ КУЛТУРИ”
Ø
С какво ще Ви бъде полезен тренингът:
Цели формиране на нагласи за съжителство в различни общности, което да е не само мирно, но и взаимно обогатяващо; нагласи – необходими за живота в многокултурното общество.
Ø
Анотация:
Настоящият тренинг цели да подпомогне педагозите за интеркултурно адаптиране на преподаването, за постигане в различни условия, по различен начин на една и съща цел – пълноценно образование за всички.
Ø
Ключови понятия и изрази:
индивидуалност, идентичност, псевдообщност, общност, многокултурно общество, многокултурно сътрудничество, етнически групи,
Ø
Технология на обучението:
Интерактивна мултимедийна лаборатория, осигуряваща реален личен опит, с възможност за приложение на усвоените техники в “защитена” среда. Методът залага на преживяна и осъзната в момента на обучението и “проверена на живо” опитност. Осигурени са материали в хартиен и електронен вид, видео-анализ, мултимедиен проектор.
Ø
Програмата е подходяща за:
учители , родители, значими за детето възрастни, представители на общността.
Първи ден
10:00-11:30
·
Ледоразбивач
.Техники за запознаване
Описание:
Използват се разнообразни емоционално наситени упражнения и игри, индивидуални или по двойки, с цел опознаване на участниците един – друг
·
Очаквания на групата
:
Описание
: Всички участници са седнали в кръг на земята.Размотават помежду си кълбо.Когато кълбото достигне до някой участник, той окачва на него с щипка своето очакване към предстоящия тренинг, така, докато се изредят всички.След това по обратния на размотаването ред започваме да събираме кълбото.
Цел
: Трудна, малко позната и заплетена – темата ще придобие яснота през следващите няколко дни.
Необходими материали
: лист и щипка за всеки участник,кълбо прежда
·
Изработване на
групови правила
Описание:
Участниците се разделят в четири групи.На две места в аудиторията са поставени постери озаглавени: „ние ще…” и „няма да…”Всяка група обмисля варианти на правила,
които ще спазва и неща, който не иска да се случват.
Цел:
Разгръщане на индивидуалните очаквания и вплитането им в тези на групата, първоначално формиране на екипи от съмишленици.
Необходими материали
: постери, цветни хартии, маркери
Въведение в темата
:
Описание:
Участниците да се запознаят с целевите и съдържателни параметри на тренинга
Основни понятия:
Приобщаване, междукултурно сътрудничество, равен достъп до качествено
образование, общуване без предразсъдъци
Методи:
лекция, индивидуална работа, работа в малки групи, обсъждане в голяма група
Учебно-технически средства и материали:
мултимедиа, хартия А4,химикали, постери, тиксо.
11.30-12.00 Почивка
12:00-13:00
Индивидуалност и общност
·
Дефиниране на проблемните области
.-общност и псевдообщност
Описание
:
ü
Практическа задача
”Очертай ръката си”: Върху петте пръста напиши: „
Аз съм различен от другите по…”
Цел:
Участниците да достигнат до извода, че да си различен е хубаво.
Материали:
листове А4, маркери
ü
Индивидуална практическа задача: „
Представи се как би изглеждал света, ако всички хора бяха еднакви?!Опиши го”
Материали
листове А4, маркери
ü
Дискусия по написаното
ü
МА – „
Какво означава да си различен”-използва се общ постер,отговорите на всички се изписват върху него.
ü
Коментар
·
ПРЕДРАЗСЪДЪК, ПРЕДУБЕЖДЕНИЕ СТЕРЕОТИП, ДИСКРИМИНАЦИЯ
като елементи на псевдообщността
Цел:
Участниците да се запознаят със същностните характеристики на дискриминацията, стереотипите и предразсъдъците
Методи
: Ролеви игри, лекция, индивидуална работа, работа в малки групи
Учебно – технически средства и материали:
постери, маркери, снимков материал,хартия А4
·
Работа по казуси и ролеви игри.
Описание:
На участниците се предлагат ситуации с проблемен или конфликтен момент,който те трябва да решат от позицията на опита, който имат, така, че да спомогнат/или да попречат за изграждането на общност.
·
Коментар:
По посока различията в поведението, мисленето и нагласите на членовете на псевдообщността и общността
·
Практически дейности:
Описание:
Дискусия, изработване на Аз- послания, работа в малки групи, изработване на проекти , изграждане и реализиране на общия замисъл,защита на идеите
Цел:
Участниците да овладеят подходи за преодоляване на предразсъдъците, дискриминацията и стереотипите
Материали:
цветна и бяла хартия А4, постери, маркери, тиксо,ножици, лепило, отпадъчни материали за приложна работа.
13:30-14.30
Обедна почивка
14:30-16:00
ОБЩНОСТ
·
Теоретичен модел на понятието и дефиниция на елементите на общността.
Описание:
Лекция с използване на раздавателен материал по темата, формулиране на въпроси.
Цел:Участниците да се запознаят с понятията отвореност, универсалност,промяна на нагласите, ангажираност,оценяване на индивидуалните различия,реалистичност, лидерство,социална отговорност.
·
Работа в малки групи и обсъждане в голяма група
16:00-16:15
Кафе пауза
16:15-17:45
Практически дейности
.Изработване на проект , изграждане и реализиране на общия замисъл, интерпретация на поетата
роля, като член на общността.
Обобщение на работния ден.
Оценка на очакванията, въпроси, проблеми
Емоционални техники за релаксация или игри.
Втори ден
·
09:00-10:30
МЕЖДУКУЛТУРНО СЪТРУДНИЧЕСТВО В ОБЩНОСТТА
·
Емоционална техника за въведение.
·
Теоретичен модел
„Детската градина като общност от родители, учители и деца с различна етническа принадлежност”
Описание:
Минилекция с използване на раздавателни материали и мултимедия, разговор за проучване на опита на участниците по темата.
·
МА
: „Какво е междукултурно сътрудничество?”
Описание:
Работи се с цялата група, отговорите се записват на постери, групират се и се извеждат накрая няколко обобщени определения
·
Анализ и обобщение :
”Пътят, който трябва да извървим от превръщането на една група в общност е същият, по който изграждаме междукултурно сътрудничество, защото то може да се развие само там, където присъстват елементите на общността, хората са преодолели стереотипите и предразсъдъците, приемат различността, изпитват доверие един към друг”.
·
Практически дейности-
Ролеви игри, решаване на казуси, дебат „за” и „против”
10:30-11:00
Кафе пауза
11:00-12:30
ИЗГРАЖДАНЕ НА ДОВЕРИЕ
·
Игра „Махало”
Цел:
Преминаване към темата.
·
Коментар
по посока имали ли са доверие в групата, как са се чувствали…
Описание:
Обобщаваме, че крачката към изграждане на сътрудничеството изобщо, и в конкретния случай – междукултурното сътрудничество, е изграждането на доверие.Поставяне на постер”Изграждане на мултикултурно сътрудничество-стъпки”
виждам те
възприемам те визуално
изявявам се като личност
приемам те/отхвърлям те като личност
доверявам ти се
разбирам те
съчувствам ти
съпричастен съм
Коментар
по постера
·
Практически задачи с етнотематика
ü
„Аз и новото дете от малцинствата”
ü
„Моята първа родителска среща в разнородна етническа група”
ü
„Аз и новото ромско семейство”
ü
„Имам различна колежка”
Описание:
Участниците работят в четири групи.Получават инструкция да напишат от първо лице, ед.ч. логически разказ с посоченото заглавие.Готовите разкази се четат пред аудиторията и се разискват.Връщане към постера с предразсъдъците и анализ.
·
Игра „Плетеница”
Описание:
Групата се подрежда в редица, хващат се един за друг.Водачът започва да преминава под и над хванатите ръце на участниците, докато така се заплетат, че вече няма място.Тогава последният участник започва да разплита, докато всички се върнат в изходна позиция.Играе се без да се говори.
Цел:
Превърнала ли се е групата в общност, и реагирала ли е като екип.При обобщението се затвърждава убеждението, че е необходимо сътрудничество между всички, независимо от техните различия.
12:30-13:30
Обедна почивка
13:30-15:00
ОБЩУВНЕ И
СЪТРУДНИЧЕСТВО
·
Групова работа върху постери
Описание:
На стените в залата са поставени големи постери, върху които са написани:”учители – деца”,”учители – родители”, „деца – деца”, „деца – родители”.От групите се иска на ротационен принцип да преминат през всички постери и да опишат как и в какви дейности се осъществява сътрудничеството.
Цел:
Участниците самостоятелно, на база собствения си опит извеждат някои от аспектите на мултикултурното сътрудничество.
·
Коментар – обобщение
·
Преминаване към основния аспект на сътрудничеството – ОБЩУВАНЕТО
·
Видове общуване, функции на общуването. Условия за добро общуване.
Описание
: Аудиторията се запознава с вербалното и невербално общуване чрез раздавателни материали, минилекция, познавателни упражнения и мимически игри.
Цел:
Да се вникне в езика на тялото,жестовете, мимиките, като важен показател за емоционалното състояние на човека,особено ако той не владее добре български език
·
Съставяне на проблемни ситуации по опорни думи
Описание:
Всяка група получава няколко опорни думи с помощта на които трябва да измисли проблемна ситуация или инцидент, да зададе конкретни въпроси.След като приключат, групите си разменят ситуациите, обмислят решения и отговарят на зададените въпроси.
·
Защита на написаното и обобщение.
·
Бариери пред ефективното общуване: деформиране на общуването, емоционални влияния при обмена на информация.
Игра „Мълвата” или „Развален телефон”
·
Техники за активно слушане
Провокиране на дискусия чрез постер:
изясняване
перифразиране
валидизиране
отразяване чувствата на партньора
обобщаване
·
Коментар по посока, че нашите вербални и невербални реакции на информацията, която приемаме, влияят върху човека, с когото взаимодействаме, върху възможностите да се сближим и станем партньори.
15:00-15:30
Кафе пауза
17:00-17:30
„
Изграждане на екип от представители на различните етноси, функции, роли и процеси в екипа
.”
·
Какво е това екип?
·
Основни аспекти на екипа.
·
Характеристики на успешния екип.
·
/Работа в малки групи и обсъждане в голяма група/.
·
Обобщение на работния ден.
·
Емоционални техники за релаксация или игри.
Трети ден
09:00-10:30
·
Дефиниране на проблемните области в екипната работа
.
·
Стратегии за целеполагане - планиране на промени за подобряване на екипната ефективност
·
Работа по казуси и ролеви игри.
10:30-11:00
Кафе пауза
11:00-12:30
·
Разработване на стратегии за ефективно общуване м мултиетническа среда
·
/Работа в малки групи и защита в голяма група/.
13:30-14.30
Обедна почивка
14:30-16:00
·
Закриване на обучението
.
·
Обобщаване на работата - обратна връзка от участниците, заключение и оценка на тренинга.
И З П О Л З В А Н А
Л И Т Е Р А Т У Р
А
АРКИН,Е.А.,На родителите за възпитанието,
С. 2004
ДИНЧИЙСКА,Ст.,Предизвикателства на различността” Ст.Загора,2006
ДИНЧИЙСКА,Ст.Израстваме заедно,Ст.Загора,2003
4.
Програма Стъпка по Стъпка
-
І и ІІ част, С, 2000
5.
.Проект «Равни възможности за ромските деца до качествено образование, ,Приобщаващо образование, С,2008
сподели в:
Коментари
0
Предишна страница
Начална
1
Последна (0 стр.)
Следваща страница
Трябва да сте логнат за да коментирате
Сигурен ли сте, че искате да изтриете този коментар?
Търси в Teacher.bg
Последно от библиотеката
НАРЕДБА № 16 от 08.12.2016 г. за управлението на качеството в институциите
НАРЕДБА № 15 от 08.12.2016 г. за инспектирането на детските градини и училищата
РЕШЕНИЕ № 1000 на МС от 18.11.2016 г. за приемане на Списък със средищните училища в Република България