“Израстваме в общество на различни култури”

Публикувана на: 07.04.2010, от marsi
Кoментари:0
Съвременният свят е мултикултурен.Това влияе пряко и върху българската образователна система.Все повече се апелира за интеркултурно образование и приоритети, ориентирани към демокрация, хуманизация, цялостно развитие потенциала на личността, социална справедливост и приобщаване.Като учител на малки деца в ЦДГ “Никола Вапцаров”, гр. Асеновград имам зад гърба си дългогодишна практика и добър педагогически опит при общуване и взаимодействие с децата и семействата с различна етническа принадлежност.Ще споделя някои аспекти от работата ми с тях..Предлагам вариант на тридневен тренинг на тема „Израстваме в общество на различни култури”.Той цели да подготви педагозите за интеркултурно адаптиране на преподаването, за постигане в различни условия, по различен начин на една и съща цел – пълноценно образование за всички, чрез приемане и уважение на културните различия, разбиране и зачитане на уникалното етническо наследство. „ИЗРАСТВАМЕ В ОБЩЕСТВО НА РАЗЛИЧНИ КУЛТУРИ”Ø    С какво ще Ви бъде полезен тренингът: Цели формиране на нагласи за съжителство в различни общности, което да е не само мирно, но и взаимно обогатяващо; нагласи – необходими за живота в многокултурното общество.Ø    Анотация: Настоящият тренинг цели да подпомогне педагозите за интеркултурно адаптиране на преподаването, за постигане в различни условия, по различен начин на една и съща цел – пълноценно образование за всички.Ø    Ключови понятия и изрази: индивидуалност, идентичност, псевдообщност, общност, многокултурно общество, многокултурно сътрудничество, етнически групи,Ø     Технология на обучението: Интерактивна мултимедийна лаборатория, осигуряваща реален личен опит, с възможност за приложение на усвоените техники в “защитена” среда. Методът залага на преживяна и осъзната в момента на обучението и “проверена на живо” опитност. Осигурени са материали в хартиен и електронен вид, видео-анализ, мултимедиен проектор. Ø    Програмата е подходяща за: учители , родители, значими за детето възрастни, представители на общността.Първи ден10:00-11:30                                            ·         Ледоразбивач.Техники за запознаванеОписание: Използват се разнообразни емоционално наситени упражнения и игри, индивидуални или по двойки, с цел опознаване на участниците един – друг·         Очаквания на групата: Описание: Всички участници са седнали в кръг на земята.Размотават помежду си кълбо.Когато кълбото достигне до някой участник, той окачва на него с щипка своето очакване към предстоящия тренинг, така, докато се изредят всички.След това по обратния на размотаването ред започваме да събираме кълбото.Цел: Трудна, малко позната и заплетена – темата ще придобие яснота през следващите няколко дни.Необходими материали: лист и щипка за всеки участник,кълбо прежда·         Изработване на групови правилаОписание: Участниците се разделят в четири групи.На две места в аудиторията са поставени постери озаглавени: „ние ще…” и „няма да…”Всяка група обмисля варианти на правила,  които ще спазва и неща, който не иска да се случват.Цел: Разгръщане на индивидуалните очаквания и вплитането им в тези на групата, първоначално формиране на екипи от съмишленици.Необходими материали : постери, цветни хартии, маркериВъведение в темата : Описание: Участниците да се запознаят с целевите и съдържателни параметри на тренингаОсновни понятия:Приобщаване, междукултурно сътрудничество, равен достъп до качествено  образование, общуване без предразсъдъциМетоди: лекция, индивидуална работа, работа в малки групи, обсъждане в голяма групаУчебно-технически средства и материали: мултимедиа, хартия А4,химикали, постери, тиксо.11.30-12.00 Почивка12:00-13:00                                 Индивидуалност и общност                                         ·                     Дефиниране на проблемните области.-общност и псевдообщностОписание: ü  Практическа задача”Очертай ръката си”: Върху петте пръста напиши: „Аз съм различен от другите по…”Цел: Участниците да достигнат до извода, че да си различен е хубаво.Материали: листове А4, маркериü  Индивидуална практическа задача: „Представи се как би изглеждал света, ако всички хора бяха еднакви?!Опиши го” Материали листове А4, маркериü  Дискусия по написанотоü  МА – „Какво означава да си различен”-използва се общ постер,отговорите на всички се изписват върху него.ü  Коментар·                  ПРЕДРАЗСЪДЪК, ПРЕДУБЕЖДЕНИЕ СТЕРЕОТИП, ДИСКРИМИНАЦИЯ като елементи на псевдообщносттаЦел:Участниците да се запознаят със същностните характеристики на дискриминацията, стереотипите и предразсъдъцитеМетоди: Ролеви игри, лекция, индивидуална работа, работа в малки групиУчебно – технически средства и материали:постери, маркери, снимков материал,хартия А4·                       Работа по казуси и ролеви игри. Описание: На участниците се предлагат ситуации с проблемен или конфликтен момент,който те трябва да решат от позицията на опита, който имат, така, че да спомогнат/или да попречат за изграждането на общност.·                  Коментар:По посока различията в поведението, мисленето и нагласите на членовете на псевдообщността и общността·         Практически дейности:Описание:Дискусия, изработване на Аз- послания, работа в малки групи, изработване на проекти , изграждане и реализиране на общия замисъл,защита на идеитеЦел:Участниците да овладеят подходи за преодоляване на предразсъдъците, дискриминацията и стереотипитеМатериали:цветна и бяла хартия А4, постери, маркери, тиксо,ножици, лепило, отпадъчни материали за приложна работа. 13:30-14.30 Обедна почивка 14:30-16:00                                            ОБЩНОСТ ·      Теоретичен модел на понятието и дефиниция на елементите на общността.Описание:Лекция с използване на раздавателен материал по темата, формулиране на въпроси.Цел:Участниците да се запознаят с понятията отвореност, универсалност,промяна на нагласите, ангажираност,оценяване на индивидуалните различия,реалистичност, лидерство,социална отговорност.·         Работа в малки групи и обсъждане в голяма група16:00-16:15 Кафе пауза 16:15-17:45
  • Практически дейности.Изработване на проект , изграждане и реализиране на общия замисъл, интерпретация на поетата  роля, като член на общността.
  • Обобщение на работния ден.
  • Оценка на очакванията, въпроси, проблеми
  • Емоционални техники за релаксация или игри.
Втори ден ·      09:00-10:30            МЕЖДУКУЛТУРНО СЪТРУДНИЧЕСТВО В ОБЩНОСТТА·      Емоционална техника за въведение.·               Теоретичен модел„Детската градина като общност от родители, учители и деца с различна етническа принадлежност” Описание:Минилекция с използване на раздавателни материали и мултимедия, разговор за проучване на опита на участниците по темата.·      МА: „Какво е междукултурно сътрудничество?”Описание: Работи се с цялата група, отговорите се записват на постери, групират се и се извеждат накрая няколко обобщени определения·                  Анализ и обобщение :”Пътят, който трябва да извървим от превръщането на една група в общност е същият, по който изграждаме междукултурно сътрудничество, защото то може да се развие само там, където присъстват елементите на общността, хората са преодолели стереотипите и предразсъдъците, приемат различността, изпитват доверие един към друг”.·         Практически дейности-Ролеви игри, решаване на казуси, дебат „за” и „против”10:30-11:00 Кафе пауза 11:00-12:30                              ИЗГРАЖДАНЕ НА ДОВЕРИЕ·      Игра „Махало”Цел:Преминаване към темата.·      Коментар по посока имали ли са доверие в групата, как са се чувствали…Описание: Обобщаваме, че крачката към изграждане на сътрудничеството изобщо, и в конкретния случай – междукултурното сътрудничество, е изграждането на доверие.Поставяне на постер”Изграждане на мултикултурно сътрудничество-стъпки”
  1. виждам те
  2. възприемам те визуално
  3. изявявам се като личност
  4. приемам те/отхвърлям те като личност
  5. доверявам ти се
  6. разбирам те
  7. съчувствам ти
  8. съпричастен съм
Коментар по постера·      Практически задачи с етнотематикаü  „Аз и новото дете от малцинствата”ü  „Моята първа родителска среща в разнородна етническа група”ü  „Аз и новото ромско семейство”ü  „Имам различна колежка”Описание:Участниците работят в четири групи.Получават инструкция да напишат от първо лице, ед.ч. логически разказ с посоченото заглавие.Готовите разкази се четат пред аудиторията и се разискват.Връщане към постера с предразсъдъците и анализ.·      Игра „Плетеница”Описание: Групата се подрежда в редица, хващат се един за друг.Водачът започва да преминава под и над хванатите ръце на участниците, докато така се заплетат, че вече няма място.Тогава последният участник започва да разплита, докато всички се върнат в изходна позиция.Играе се без да се говори.Цел:Превърнала ли се е групата в общност, и реагирала ли е като екип.При обобщението се затвърждава убеждението, че е необходимо сътрудничество между всички, независимо от техните различия.12:30-13:30 Обедна почивка13:30-15:00                             ОБЩУВНЕ И  СЪТРУДНИЧЕСТВО·      Групова работа върху постериОписание:На стените в залата са поставени големи постери, върху които са написани:”учители – деца”,”учители – родители”, „деца – деца”, „деца – родители”.От групите се иска на ротационен принцип да преминат през всички постери и да опишат как и в какви дейности се осъществява сътрудничеството.Цел:Участниците самостоятелно, на база собствения си опит извеждат някои от аспектите на мултикултурното сътрудничество.·                  Коментар – обобщение·                  Преминаване към основния аспект на сътрудничеството – ОБЩУВАНЕТО·                  Видове общуване, функции на общуването. Условия за добро общуване.Описание : Аудиторията се запознава с вербалното и невербално общуване чрез раздавателни материали, минилекция, познавателни упражнения и мимически игри.Цел: Да се вникне в езика на тялото,жестовете, мимиките, като важен показател за емоционалното състояние на човека,особено ако той не владее добре български език·         Съставяне на проблемни ситуации по опорни думиОписание:Всяка група получава няколко опорни думи с помощта на които трябва да измисли проблемна ситуация или инцидент, да зададе конкретни въпроси.След като приключат, групите си разменят ситуациите, обмислят решения и отговарят на зададените въпроси.·      Защита на написаното и обобщение.·      Бариери пред ефективното общуване: деформиране на общуването, емоционални влияния при обмена на информация. Игра „Мълвата” или „Развален телефон”·      Техники за активно слушане              Провокиране на дискусия чрез постер:
  1. изясняване
  2. перифразиране
  3. валидизиране
  4. отразяване чувствата на партньора
  5. обобщаване
·               Коментар по посока, че нашите вербални и невербални реакции на информацията, която приемаме, влияят върху човека, с когото взаимодействаме, върху възможностите да се сближим и станем партньори. 15:00-15:30 Кафе пауза 17:00-17:30Изграждане на екип от представители на различните етноси, функции, роли и процеси в екипа.”·         Какво е това екип? ·         Основни аспекти на екипа. ·         Характеристики на успешния екип. ·         /Работа в малки групи и обсъждане в голяма група/. ·         Обобщение на работния ден.·         Емоционални техники за релаксация или игри. Трети ден09:00-10:30·       Дефиниране на проблемните области в екипната работа. ·       Стратегии за целеполагане - планиране на промени за подобряване на екипната ефективност·       Работа по казуси и ролеви игри. 10:30-11:00 Кафе пауза 11:00-12:30·       Разработване на стратегии за ефективно общуване м мултиетническа среда·       /Работа в малки групи и защита в голяма група/.                13:30-14.30 Обедна почивка 14:30-16:00 ·      Закриване на обучението. ·      Обобщаване на работата - обратна връзка от участниците, заключение и оценка на тренинга.   И З П О Л З В А Н А       Л И Т Е Р А Т У Р  А
    1. АРКИН,Е.А.,На родителите за възпитанието, С. 2004
    2. ДИНЧИЙСКА,Ст.,Предизвикателства на различността” Ст.Загора,2006
    3. ДИНЧИЙСКА,Ст.Израстваме заедно,Ст.Загора,2003
4.     Програма Стъпка по Стъпка-І и ІІ част, С, 20005.     .Проект «Равни възможности за ромските деца до качествено образование, ,Приобщаващо образование, С,2008 

 

Коментари 0