Проблемите, с които се сблъскваме в компютърната зала в часовете по информатика и ИТ

Публикувана на: 01.12.2009, от Silviya™
Кoментари:16

 С риск да стана досадна с темите си, пускам една, която смятам, че ще бъде от полза на всички практикуващи и бъдещи учители.

Днес получих много интересна тема за дипломна работа, свързана с проблемите, с които се сблъскват учителите в часовете по информатика и ИТ. Важни са също и причината, и решението на проблема.

 Сигурна съм, че все на някой му се е случвало например да "забие" компютъра на някой ученик или някой по-напреднал ученик да си направи майтап с вас като обърне действието на ляв и десен бутон на мишката и т.н.

 

Вашият опит ще ми бъде страшно полезен за дипломната ми работа. Уверявам ви, че името на никой от вас няма да бъде цитирано в дипломната работа.

В никакъв случай с тази тема не целя да изкарам някой учител като некомпетентен. Компютърът е машина и в крайна сметка е в реда на нещата да има проблеми. Сигурна съм също и, че компютърните системи в училищата далеч не са последен писък на модата, което вероятно усложнява допълнително работата на учителите. Дипломната работа ще бъде в помощ не само на мен като бъдещ учител, но и на всички дестващи учители. Аз, от своя страна, обещавам да споделя с вас събраната информация, след като защитя дипломната работа.

 

На текущата педагогическа практика, която мина съвсем скоро се сблъсках със следната ситуация:

Урокът ми беше "CorelDRAW. Започване и приключване на работа с програмата. Работна среда.". Тъй като Първата част от разработката урока ми беше запознаване с началния екран Welcome to CorelDRAW (версията, с която работят там е 9), в междучасието преди часът ми, отидохв залата да настроя програмата, така че съответния прозорец да се появи на всички компютри при стартиране на програмата. Три - четири колежки дойдоха да ми помогнат, включихме всички компютри, стартирахме CorelDRAW и на всеки един компютър се появи грешка. Не мога да я цитирам точно, но липсваше някакъв файл. За съжаление, не мога да кажа каква беше причината, а решение така и не намерихме, понеженямаше време. Преподадох си урока с помощта на проектор, но за жалост не се получи както го бях запланувала...

Коментари 16

06.03.2010 imho

Profile

 Проблемите от типа  "в последния момент някакъв софтуер отказва" се решават единствено с подготовки, репетиции, организация. Едно добро решение е да се ползва предварително подготвен лаптоп, където всичко е изпробвано. Може да ви помогне и софтуерът от предишния ми пост - с него ще сте сигурна, че ако едно нещо е тръгнало първия път, ще върви всеки път. И че компютърът няма да е затрупан с резидентни програми и вируси от учениците. И че ще зарежда и ще се изключва за оптимално време. Всъщност... ще бъде така, докато някой не разбута въпросния софтуер...като че ли при мене положението все още се удържа.

Често се получават гафове, когато настройваш някакъв компютър, не се сещаш за всички възможни софтуери, които ти трябват, примерно по едно време без да искам бях забранил (по-точно не бях разрешил) Equation Editor и настана смут и паника. Днес пък замествах колежка и се оказа, че с някои настройки по шела покрай другото съм скрил My Network Places, за което ставаше дума в урока. Успях в бързината да го променя (само на компютъра с проектора), но ми се наложи малко проучване, редактиране на policy-та и повторно логване. На мен ми отне минута-две, но съм наясно, че съществуват колеги, за които ситуацията ще е нерешима.

Редовният номер, когато работите по проекти няколко поредни часа, е - в един хубав ден почвате часа и ученикът изпищява - някой ми е изтрил папката - няма ми ги работите, няма да почвам отначало... И се почват едни комбинации, увещания...Аз от няколко години си съхранявам ученическите файлове на локален сървър, миналата година беше мейл сървър, сега е ftp, отделно знам колеги, които ги карат да качват файловете си по abv.bg чекмеджета и флашки,

Лятно време се случва някои компютри да прегряват, да се рестартират. Това е меганеприятно за ученика, който трябва да почне задачата отначало, а не винаги има време за това. Съответно почват преговори и ревизиране на задачата му, така че всички да са доволни. Когато работят 10-15 компютъра в една стая и през прозореца напича юнското слънце, се случват такива неща. Издействахме климатици в кабинентите тази година, ще видим ефекта.

Дечурлигите си играят с резолюцията. Също с настройки на мишки, клавиатури, регионални настройки и клавиатурни подредби. Случва се и да си преименуват компютъра, иконите по десктопа, да трият икони и групи от старт менюто. Изключване на лан карти, правене на собствени акаунти (и защитени с парола). В моята ситуация е достатъчно да се рестартира компютърът и промените се губят. В по-хард варианти може да ти изтрият ntldr, boot.ini и всичко, което се сещате. По едно време на Win 98 пренаписваха autoexec.bat с format c: , така че фалът се случва не при тях, а при следващия рестарт да кажем на следващия ден.

Забелязвам по мониторите менюта на китайски.

По-тежки варианти са напъхани листи и други боклуци във флопита и DVD-та. Най-доброто решение на въпроса е компютри без такива устройства. Имаме едни компютри с едни панели и капаци по тях, в които реално няма нищо, но още в първите няколко месеца всичко беше претарашено и старателно обследвано, в резултат на което няколко капака се откачиха, така че ги махнах всичките. Подобна е ситуацията с капачетата на панелчетата на USB-портовете и самите портове - китайците са го направили нежно и ми се е налагало да усилвам и побългарявам някои панели.

Кабелите също са обект на диверсии. Извадени, разменени мишки и клавиатури, изключени захранвания, просто скъсани кабели, изкривени от самоуки майстори пинове на PS/2 конектори, избити от дъната PS/2 входове в резултат на дърпане и блъскане (на старите клавиатури с огромните DIN5 конектори още по-лесно се избиват буксите от дъната). Пренаредени клавиши, счупени клавиши, крачета на клавиатури. Извадени гумички изпод клавишите. По времето на мишките с топчета се крадяха топчетата. Бях залепил капачките на мишките тогава (моят РКК едно време правеше така) ... на оптична мишка ми се е случвало лепенка на сензора залепена отдолу. Чувал съм вариант с дъвка. Счупени лан букси, раздърпани лан-кабели, които не правят контакт, претъркани и скъсани кабели... Разместени разширителни платки от дърпане на кабели. В общия случай решението е компютрите да са обърнати с кабелите към стена или плот или гръб към гръб, за да не се пипат, съответно повреждат кабели.

Историята познава случаи на кражби на RAM памет от свободен изключен компютър.

Такива едни дивотийки може да ти опропастят часа, защото не на всичко може да се отреагира веднага. Естествено - горното е есенцията на един вече дългогодишен опит и това не се случва всеки ден и час, но който е бил учител, се е нагледал и претръпнал на такива случки. Отдавна съм спрял да се дразня и ядосвам, да се карам и морализирам. Ако някой прави нещо нарочно и го хвана, отнася някакво наказание, ако не - повечето неща са поправими. Като изключим пропадналата работа през часа. Но каране, викове и заплашване ефект нямат.

Добре - като разберем, че има проблем, ще извикаме РКК. Идва той и какво - по средата на часа ви анализира проблема, пише пароли, рестартира, инсталира, ходи, връща се за софтуер и инструменти. Ефектът би бил, че учениците ще гледат в ръцете баткото (вече отивам към чичкото аз) как поправя компютри, недай си боже отваря кутии, вади части...и заминава всякаква организация и концентрация. Ако се наложи нещо по-голямо или бавно като ремонт, най-добре разкачваш и вземаш компютъра със себе си. Аз поне имам хранилище, някои РКК нямат. Най-доброто време за отстраняване на всякакви софтуерни и хардуерни проблеми е, когато децата са си заминали,

Ако няма случайно свободен компютър, просто разместваш деца по другите заети компютри.

Предполагам сте наясно, че далеч не във всеки час и кабинет има компютър за всяко дете - някъде наистина са по 1, но често са по 2 или даже по 3 на компютър.

А иначе съм съгласен на 90% с колегата Илиан Кавалов (-10%, щото съм спрял фейсбука и аха-то и импулса...и най-вече vbox-а Devil ) - от учителя зависи да заинтересува и мотивира учениците си, да ги контролира и организира в час, да проверява и оценява труда им. Така че да мислят по задачите и да не се занимават със странични дейности.

Уважение, доверие, внимание, личен пример. Естествено това включва запазване на дистанцията и никакво фамилиарничене. Конфронтацията и агресията не е градивна и никога не ми е помагала.

04.03.2010 Silviya™

Profile

user: ilian_kavalov

  Вижте колеги, преподавателя трябва да бъде КОМПЕТЕНТЕН, да може да се оправя, да знае.

 

Точно това е целта на темата, както и на дипломната ми работа.

За последен път ви моля да споделите опита си и да се опитаме да изредим такива проблеми заедно с техните решения.

Не ми се искаше да ограничавам проучването си само с Варненските училища, затова се обръщам и към вас.

02.03.2010 ilian_kavalov

Profile

  Вижте колеги, преподавателя трябва да бъде КОМПЕТЕНТЕН, да може да се оправя, да знае. Видео картите имат тази възможност, да завъртат картината на 90 или 180 градуса.

Това с воденето на дневник е до там да има някакъв ред и отговорност за деянието, но не е достатъчно. В основата на всичко е разбирателството, доверие, уважение, интересна и забавна  работа. Ученика трябва да бъде убеден, че преподавателя му знае повече от него и има какво да научи

В момента в който учениците те усетят, че си на вие с компютрите и почват да си правят бъзици

завъртане на картината, усилване на скоростта на двукратно кликване, спиране на интернета и други такива неща.

01.03.2010 valyat

Profile

Здравейте!

Когато имахме РКК той не беше постоянно на разполежение, тъй като си имаше работно време.

В нашите зали си водим дневник, в който описваме моментното състояние на компютрите така, че когато вляза в залата аз знам кое как работи и къде има проблеми.

Когато имам проблем с компютър по време на час се опитвам да го разреша ако е възможно. Но в нашите зали има по 14 компютъра + учителския компютър, така че винаги имам поне едно свободно място. Въпрос на организация на залата. 

 

28.02.2010 h_nen4ev

Profile

 Колега интепесувам се, каква е тази програма.

28.02.2010 Silviya™

Profile

user: doricosan

 Здравейте!

Искам да ви попитам, някой преподава ли в училище със 70 компютъра в 6 зали и wireless достъп от други места, а поддръжката да се извършва само от преподавателите, без  администратор? 

 

Здравейте!

Искам да блогодаря за отговорите, но явно или не сте прочели поста ми до края, или аз не съм обяснила както трябва каква е целта на темата.

Наясно съм, че в училищата вече има администратори, които поддържат кабинетите, но Вие какво бихте направили в следната примерна ситуация:

В час по Информатика или ИТ, учениците изпълняват задача, нещо става, компютърът "забива" или "замръзва" екрана, или пък десктопа е "с главата на долу". Какво правите Вие в тази ситуция? Викате администратора да оправи нещата и губите поне 10 минути от часа, или местите ученика на друг компютър, при негов съученик - само да гледа? Идеята на темата е да се изброят такива проблеми, които се случват и техните решения.

28.02.2010 valyat

Profile

Здравейте!

От опита, който имам мога да кажа, че е най-добре да имате адмоинистратор или РКК.

В Наредба №3/18.02.2008г. чл.6 регламентира откриването на длъжността РКК, а в Приложение №1 от наредбата т.9 определя минималната норма задължителна преподавателска работа според броя на паралелките в училището.

До преди 2 години и ние нямахме РКК. Тогава заедно с част от колегите отидохме при директорът и му казахме, че според тази наредба имаме право на такава длъжност. И ако човекът, който я заеме си гледа съвестно работата за останалите колеги няма да има никакви проблеми.

Надявам се да съм била полезна.  

27.02.2010 doricosan

Profile

 Здравейте!

Искам да ви попитам, някой преподава ли в училище със 70 компютъра в 6 зали и wireless достъп от други места, а поддръжката да се извършва само от преподавателите, без  администратор? 

11.01.2010 klub.inovacii

Profile

 При мен естествено също възникват подобни проблеми, но се стремя да ги решавам чрез ограничения от администраторския аккаунт. Смяната на клавишите и други "активни действия" се предотратяват с контрол. Имаме приемопредавателни протоколи след всяко занятие и всеки ученик приема състоянието на КС с подпис. Всякакви проблеми след занятието остават за негова сметка. Но учителят също е по-натоварен за този контрол.

22.12.2009 dmantarova

Profile

Здравейте! При мен се получи подобен гаф. Имах открит бинарен урок с колега по немски език като урокът беше интерактивен, използвахме в голяма част мултимедия. Към средата на урока лаптопа ми заби, това беше неочаквано за мен и урокът започна да върви с по-бавно от предвиденото темпо. Не си бях подготвила достатъчно нагледни макети. Така, че съветът ми е винаги имайте готов втори вариант и не разчитайте само на компютъра си!