Без свободен час

Публикувана на: 13.05.2009, от mera4e
Кoментари:29
От две седмици в нашето училище коментираме и се възмущаваме от поредната министерска заповед относно свободните часове при отсъствие на учител. Практиката е такава: прави се някакъв формален списък с пенсионери или учители от други училища, но ако се наложи да ползваш един или два дни за неотложна лична работа /винаги свързана със здравето/, то първо намираш кой от колегите да те замести и едва след това подаваш молба за неплатен отпуск. Силно се надявам това да е неправилно прилагане на заповедта, която не съм виждала, и на други места в страната ползването на един ден отпуск да не е такова велико преживяване. Ако имате информация, пишете!

Коментари 29

07.10.2009 soft

Profile

Работата е докарана да там, че колегите дори и да са болни не смеят да си вземат болнични да не заставят другите да ги заместват.Е като изключим редовни кръшкачи, които това не ги интересува.Така че преди да го ударите на патриотизъм кое е редно и коне не се замислете малко каква примка ни стягат на шията.Планирал си деня си по един начин, идват и ти казват -трябва да висиш в някакъв непознат клас щото някой го нямало.Ами утре може и портиерите и чистачките да заместваме и без това са луднали да седим по  8 часа.И ако отмъщението на лилипута Нарцис Вълчев се получи, то и той си получи заслуженото на изборите.

05.08.2009 K.Turnovski

Profile

"Глупавите намеци" бяха закачка с милата, наивна и излишна "защита" на Ели. Възможно е обаче тя да Ви познава добре, затова да Ви характеризира. И пак в духа на шегата - някои колеги припознаха в мен министър Вълчев, та предположението Ви, че съм "началник на инспекторат" си е направо понижение в длъжност :)

А сега сериозно искам да Ви попитам - как мислите, дали сред учителите има висока безработица или остър недостиг на кадри?

Иначе идеята на програмата "Без свободен час" е точно такава, каквато я описва Иво.

05.08.2009 ivo

Profile

user: Anikolova

Нима някъде съм писала, че не одобрявам инициативата? Проблемът по-скоро се състои в това, че се работи на парче, очакват се почти магически способности от директори и учители, за да се хвърли в крайна сметка прах в очите на обществеността, без да се постигат очакваните резултати

 

 

Е, откровено казано - това и очаквах да чуя, радвам се, че мислим в една посока!

Сега, като оставим настрана впечатленията си от режима в западни училища/ това заслужава по-скоро отделна тема/,  няколко думи по нашенската "система".

Разбира се - както доста от действията на администрацията на г-н Вълчев и тази полезна мярка бе затлачена от липсата на професионализъм при въвеждането й....

Не бе създаден работещ прост алгоритъм за функциониране на системата, който да не товари администрацията с излишни "сведения", "отчети" и пр бумащина...

А нещата отдавна стоят задоволително в западните школа. Системата е двузвенна:

 

1. Първото звено се занимава с "внезапните" отсъствия на учители. Обикновено наличните колеги, които имат "дупка" в програмата си за часа + помощник-директорите са достатъчни да покрият отсъстващите. Просто влизат в час, канят учениците да отворят учебниците на следващия урок и следят за дисциплинираното учене. Разбира се - системата автоматично генерира съответното заплащане на допълнителния час в сметката на преподавателя. Всичко това не е особено натоварващо - налице е компютърна програма, която се грижи както за определянето на заместниците, така и за финансовото оформление.

2. Второто звено на системата решава проблема с дългите отсъствия на болни ли командировани преподаватели. Това, вече, е задача на районните инспекторати - те имат недаждна база-данни на наскоро пенсионирани учители, които нямат нищо против да заместват отсътващи колеги. При случаи на продължително отсъствие на колега, административният директор прави заявката си в инспектората и на другия ден заместникът е в училище. Разбира се - заплащането е стимулиращо и заместващите никога не остават недоволни  - нещо, което прави системата да действа безотказно;-)

 

...............................

Звучи просто, нали?

Да, просто е, ако административният капацитет на организиращите системата е достатъчен!

Да се надяваме, че капацитетът на новата администрация ще е по-висок от този на старатаWink

05.08.2009 Anikolova

Profile

Като цяло съм съгласна с написаното по-горе. Нима някъде съм писала, че не одобрявам инициативата? Проблемът по-скоро се състои в това, че се работи на парче, очакват се почти магически способности от директори и учители, за да се хвърли в крайна сметка прах в очите на обществеността, без да се постигат очакваните резултати, а именно някаква реална промяна в знанията или поведението на учениците. Истината е, че съм била в училища извън България и положението изобщо не е така казармено. Виждала съм ученници пушещи в тоалетните или току пред портите на училището например. Излизането извън територията на училището не е никакъв проблем също така /но наистина в радиус от може би поне 200 метра няма барчета или кафенета/. За влизането не мога да твърдя със сигурност, защото винаги съм влизала като гост. Както и да е, идеята ми е, че това е една много малка крачка в правилната посока, която отгоре на всичко се прави на куц крак.

И нещо като родител, а не като учител... Никога не бих обвинила училището, че детето ми е отишло да пие бира в близката горичка в сбоводния час и му се е случило нещо лошо, примерно. Още повече ако се окаже, че го прави редовно, например в голямото междучасие. Кого ще обвиня, ако това се случи след училище, докато аз съм на работа. Гимназията не е детска градина, нито затвор, нито казарма. Така поне мисля аз. Вярвам, че е редно да се съсредоточим върху причините, а не върху следствията! А иначе - похвално наистина, но нескопосано. Tongue Tied В крайна сметка много хора изгубиха време и нерви, правейки ежедневни сводки, колко учители и ученици отсъстват всеки ден, а не съм забелязала впоследствие да отсъстват по-малко. Сега ги глобяват, директорите де... Ами защо не се отпуснат средства от държавата за охрана на училищата, за да се задържат със сила учениците на територията на училищата? Засега не виждам такива възможности. Да не говорим, че феноменът с фалшивите извинителни бележки има космически размери у нас. Нека споделя и друго - в училището на сина ми подписвахме декларации всяка година, че сме запознати със забраната децата да излизат извън границинте на училището, тоест не мога да осъдя никого, отговорността пак си е моя, нали разбирате...да си възпитам детето.

05.08.2009 ivo

Profile

user: Anikolova

Интересно ми е например дали има някаква статистика, която да показва доколко успешното запълване на свободните часове /каквото отчитат всички начилници на инспекторати в страната/ е намалило явления като прекомерната консумация на алкохол и произтичащите от нея нещастни случаи, на младежко насилие или дори престъпност, на употреба на наркотици и т.н.

 

 

Здравейте, колега Николова!

Не ми известна подобна статистика, но бих Ви предложил една друга гледна точка към проблема: тази, свързана с отговорността на училищната институция за здравето и живота на децата, които са й поверени. Всеки, който е живял поне малко в Западна Европа знае, че едно нещо трудно може да бъде видяно по улиците на наслените места между 8 и 16:00 часа tam - шляещи се деца. Учениците влизат в училище някъде около 8:00 и до излизането си / обикновено около 16:00/ - те са там и НИКЪДЕ другаде! Учебните заведения са защитени с триметрови огради, достъпът е тотално ограничен - влиза се и се излиза само от едно място, всякакви възможности на разни случайни хора да попаднат в училищната сграда  са сведени до минимум! Картинки от типа "весела дружинка от ученици бодро хвърчи по улицата в посока близката бакалия за да попълни запасите от бира, които по-късно ще бъдат изпити в кварталната градинка през голямото междучасие" са физически невъзможни - целият ден на учащите се в посочения времеви интервал протича зад високите дувари на школото и излизането от него се допуска само в извънредни случаи от дежурния администратор.

Защо е така?

Ами защото родителите на децата искат да са сигурни, че децата им попадат на сигурно място! И училищната администрация, освен за обучението, отговаря на 100% и за здравето на децата във времето, в което те са на територията на училището! Всеки гаф от типа на "изпуснали ученичката в свободния час, тя се напила, после я изнасилили в близката горичка" струва на училището милионни обезщетения......

Натам вървим и ние, колега Николова - към пълна отговорност не само за обучението, но и за живота и здравето на децата. Просто въпрос на правна култура е да се стигне дотам - достатъчно е поне един родител да получи обезщетение в размер на годишния бюджет на училището заради това, че някой не е осигурил безопасното  пребиваване на детето му в редовните часове - и ще видите какво ще стане....

Нали разбирате, че в подобни ситуации родителите биха имали абсолютно право?

Е, възприемането на отдавна отработената на Запад система за преодоляването на "свободните часове" е една от добрите гаранции / в никакъв случай не единствената!/, че може да се елиминират опасностите от шляенето. Можем да обсъждаме единствено конкретната схема, по която се изгражда тази система у нас, но не и принципа й - тази система няма алтернатива......

Това е, колегаSmile

05.08.2009 Eli_83

Profile

       Много се радвам, че  г-жа Николова е отново тук!Wilted Flower

  

user: Anikolova

Интересно ми е например дали има някаква статистика, която да показва доколко успешното запълване на свободните часове /каквото отчитат всички начилници на инспекторати в страната/ е намалило явления като прекомерната консумация на алкохол и произтичащите от нея нещастни случаи, на младежко насилие или дори престъпност, на употреба на наркотици и т.н.

 

  Запозната съм косвено с проблема, най-вече около рисковите групи свързани със заразяването с HIV!

    На мен такава статистика не ми е известна, а и професионалистите работещи по проблемите свързани с ХИВ, употреба на алкохол, наркотици, проституция не търсят проблемите в учителите или те са да речем на последно място. Проблемите со от съвсем друго естество, свързани със социалния статус на населението, семейна среда, преживяно насилие....що се касае до насилието тук трябва да се акцентира най-вече на домашното насилие, което е страшен проблем и т.н. Че се вършат нередности през свободните часове САМО е твърде нелепо, аз лично зная какви неща стават на купони, по разни вили и т.н.места далеч от журналистическите камери...

05.08.2009 Anikolova

Profile

За малко да пропусна да кажа още нещо по темата... Похвално е желанието да се сведат до минимум свободните часове в училище, но смятам, че този проблем всъщност е преекспониран.  Конфузът се състоя, когато медиите започнаха да показват младежи, пиещи по градинките рано сутрин, които без капка притенение обясняваха, че имат свободен час и просто искат да си запълнят приятно времето... Истината е , че преди около 20, че и повече години, когато и ние бяхме ученици, учителите също отсъстваха, също имахме свободни часове, но е факт, че такива неща не се случваха. Запълването на свободните часове не може да неутрализира ефекта от липсата на адекватен възпитателен подход у родителите и на едно напълно незаинтересовано към проблемите на младежта и образованието общество, каквото е нашето. Интересно ми е например дали има някаква статистика, която да показва доколко успешното запълване на свободните часове /каквото отчитат всички начилници на инспекторати в страната/ е намалило явления като прекомерната консумация на алкохол и произтичащите от нея нещастни случаи, на младежко насилие или дори престъпност, на употреба на наркотици и т.н.  Някак твърде лесно беше на всички да прехвърлят отговорността за подобни явления, придобили вече чудовищни размери, върху плещите на образователната система, а не върху родителите, където тя би трябвало поначало да лежи. Не зная колко са глобените или наказани родители за това, че децата им са навън посред нощ например...  Или колко са глобените за продаване на алкохол и цигари на непълнолетни? Някой има ли подобна статистика, за сметка на точната статистика за заместените учители? Много е лесно да увелечим конрола върху вече и без това свръхконтролираните учители /да не пропускаме камерите в класните стаи!!/, които явно са основната причина за деморализацията на младото поколение. Ще ми се да беше толкова лесно!

05.08.2009 Anikolova

Profile

Няма да коментирам по-горните откровено глупави намеци относно "оставянето" на детето ми вкъщи и социалните служби, защото честно казано те предизвикват у мен само и единствено искрен смях. Обаче след като прочетох постовете на г-н Търновски тук и в други теми, ми става все по-ясно, че зад неговата персона стои или някоя умна глава от МОН или може би началник на инспекторат /също тъй пословично умна глава/. Вие наистина не сте наясно с това къде какви кадри има, колко лесно се намират и колко /не/заменими са те. Добре че не са въвели още интензивното обучение по чужди езици и ИТ в 8. клас във всяко СОУ, както бе прокламирано, че трябва да се случи! Но пък ако стане /дано новата министърка е по-далновидна/, тогава всички ще видим за какви незаменими кадри става въпрос. И без това вече твърде много училища разкриха паралелки с интензивно обучение по чужди езици, без изобщо да са подготвени да дават на децата качествено образование по този предмет, но пък бяха достатъчно предвидливи да закрепят бюджета си за сметка на езиковите гимназии, в които, както се видя тази година, падат паралелки. /Но това е друга тема - безразсъдното затриване на национален образователен феномен, който е доказал положителната си роля, но явно не се вписва в нечии планове за уравниловка и антиелитарност./ Нещата, за които говоря, са факт, а не празни приказки за добри намерения. Още повече, че аз съм последният човек, който би скочил в защита на директорите, защото в моите очи и според моят личен опит една определена, немалка част от тях са чиста проба парашутисти и нечии хора, какъвто впрочем е случаят и с доста хора на ръководни места в системата. Но по конкретния казус така стоят нещата и няма защо да си заравяме главите в пясъка, измивайки си ръцете единствено с добрите си намерения. Те никога не са достатъчни.

Сега нещо лично към Вас, г-н Търновски... Каквато и длъжност да се заемали досега или все още заемате, оставете вече арогантното и саркастично отношение към колеги като мен, които дори не познавате, някои хора вече бяха наказани заради подобно отношение на изборите... Не е лошо да приемете, че нещата може и да се случват, дори и Вие да не ги виждата от своята камбанария. Може пък и да е въпрос на късогледство. Махнете розовите очила и си купете такива, с които да виждате!

03.08.2009 K.Turnovski

Profile

Разбира се, че проблемът с кадрите съществува. Затова е направена и тази програма. Ако нямаше проблем с кадрите и свободните часове, никой нямаше да си направи труда да създава проекти по въпроса.

01.08.2009 Eli_83

Profile

    Ох, г-н Търновси, определено имате чувство за хумор, което оценявам:)))))

    А учителка, която оставя бебето си вкъщи /определено не го оставя само, а на някого друг/ и отива да попълва норматива на колегите си, за да не са учениците в училището сами и да не губят от материала, предотвратявайки и евентуален нещастен инцидент докато са в свободен час, да, точно за нея, за тази същата учителка какво ли ще  кажат социалните?:)

   Но въпросът е защо след като си по майчинство и трябва да си гледаш собственото бебе  ти се налага да се отделяш от него, за да учиш /гледаш/ децата в училище? Определено проблемът с кадрите съществува...