ПРОЕКТ ЗАКОН за училищно образование

Публикувана на: 24.02.2009, от perfekt
Кoментари:13
Какво мислите по новия проект за закон за училищното образование, предложен за обсъждане от министерството на образованието. Лично моето мнение е, че новите моменти в него се отнасят предимно до задълженията на учители и директори и процедурите по назначаването и уволняването им. Нищо ново обаче по отношение на затягане на реда и дисциплината в училищата, т.е. по отношение на учениците. Ако някой си мисли, че формата на наказание, свързана с лишаването на ученика от мизерната стипендия ще го уплаши - жестоко се лъже. Такива ученици обикновено са презадоволени, така че не е необходимо и да коментираме доколко тази мярка ще има ефект. Голяма част от учениците от гимназиален етап си и работят почасово след училище и едва ли с лишаване от стипендия ще бъдат стреснати. В проекта има и много неизяснени моменти и дори противоречия, които или не са догледани или самият документ е изготвен твърде набързо или пък наистина се цели да се внесе още по-голям хаос в системата. Защо беше необходимо точно в края на мандата да се внася проект за закон, който да се претупа за два месеца и да отчетем, че нещо сме направили. Защо той не беше публикуван поне в началото на учебната година та да има достатъчно време за едно по-широко обсъждане? Категорично не съм съгласен този проект да стане закон и то точно в този му вид. Считам, че твърде кратко е времето за обсъждането му и даването на предложения от гилдията. Нека да се чуе мнението и на изявени специалисти педагози, учители, директори, синдикати, родители, обществеността и едва тогава да се внесе за обсъждане в народното събрание.

Коментари 13

06.10.2009 vedar

Profile
КОДЕКС НА ОБРАЗОВАНИЕТО, а не закон за образованието В работна група и в пленарно заседание на националната конференция на СРСНПБ /11-13.11.2008 г./, с участието на г-н Кирчо Атанасов, зам. министър на образованието и науката обосновах и бе приета от конференцията идеята за създаване на кодекс на образованието, който да включва правно регламентиране на всички образователни дейности в България. Принципът “конкретизация на парче” не отговаря на ролята и значението на образованието Принципът “конкретизация на парче” при изграждане на нормативната база на образованието не отговаря на обема, ролята и значението на образованието в България. Огромната нормативна база на образованието е сътворена в резултат от прилагането на принципа на конкретизирането на законите чрез подзаконови актове, създавани в определени случаи и по повод конкретни проблеми. Съществуват няколко закона, които се конкретизират с правилници, наредби, инструкции и др. п. Пряка или опосредена нормативна роля само в системата на народната просвета /посочени в сборника на СД “Спаркс”/ имат 2 кодекса, 15 закона, 13 постановления на МС, 9 правилника, 35 наредби, 8 инструкции, 1 тарифа, 4 правила, 9 писма, 3 указания, 4 заповеди, 1 изискване и 9 текста за длъжностните характеристики. Общо 113 документа определят норми за системата на образование, като обхващат само образованието до края на средната степен на образование. Противоречивост в нормативната база Огромната нормативна база, разпиляна в множество документи създава проблеми не само за практическата и употреба, но и относно основното изискване за непротиворечивост на нормите, които правно регулират една социална сфера. Съществуват противоречия в поднормативни документи един спрямо друг или спрямо съответните закони, които се установяват в контролната практика на РИО и съдебната практика. Част от делата срещу наказания се печелят от директори, основавайки се на тази противоречивост на нормативната база. Преди години аз спечелих дело и бе отменено наказанието ми, защото в нормативната уредба за матурите съществуваше противоречивост. Непълнота в нормативната база Принципът “конкретизация на парче” води до липсата на строга системност и последователност, поради което са налице и непълноти в нормирането на определени дейности в образованието. Конкретни примери мога да посоча за спортните училища, свързани със спортната подготовка, отношенията между училището, спортния клуб и общината, между МОН и ДАМС и др. п. Такива примери могат да се намерят и в други случаи. Мащабност и значимост на социалната сфера Социалната сфера на образованието, включва субектите, дейностите и отношенията, които по своя обем и значимост не отстъпват на другите социални сфери, които се регламентират чрез кодекс. Кодексът на труда, кодексът за социалното осигуряване и наказателният кодекс регламентират субекти, дейности и отношения, които по своя обем и социална значимост не са по-големи от образованието. Създаването на един, единен и непротиворечив нормативен документ ще улесни работата на всички субекти на дейност в образованието, ще създаде предпоставки за пълнота и изчерпателност и най-важното ще осигури най-малка степен на противоречивост на нормите. Такъв документ може да бъде само кодекса на образованието. Кодекс на образованието, а не закон Кодексът е нормативноправен акт, който регламентира отношенията в определена социална сфера - в нейната цялост, каквато е образованието, а законът регламентира отделни части, елементи на отношенията в тази сфера. Създаването на нов закон за образованието и предучилищното възпитание и подготовка, в който ще бъдат обединени само ЗНП, ЗСООМУП /не са включени законите за професионално и висше образование/ и няколко поднормативни актове запазва стария принцип на нормотворчество за социална сфера, която засяга живота на всички граждани в страната ни. Съществено подобряване на нормативната уредба на образованието в България може да се постигне само чрез кодекс на образованието. РАЙЧО РАДЕВ ДИРЕКТОР НА СПОРТНО УЧИЛИЩЕ “ОЛИМПИЕЦ” ПЕРНИК/

08.04.2009 iv_2007

Profile

Според мен това е само пореден пример, че образованието трябва да остане надпартийно

Zdravko. Ако образователната система се гради според вижданията на учителите,

тези дебати според мен няма да съществуват. Но тъй като образователната сфера

е надстройка на всяко общество, то тя неминуемо ще бъде подвластна на поредната

група управляващи. Истината е, че най-трудно се вкарва дух в бутилка.

 

P.S. Има някакъв проблем с изобразяването във форума.

08.04.2009 zdravkop

Profile

 

Министърът на образованието и науката Даниел Вълчeв да бъде предаден на анатема от Светия Синод, ако не е член на Българската православна църква, или да бъде отлъчен от църковно общение, ако е. Това е поискал сливенският свещеноиконом Силвестър Янакиев в писмо до сливенския митрополит Иоаникий.

Реакцията е предизвикана от изказаните от просветния министър тези за обучението по религия в училище и проектозакона за училищното образование и предучилищното възпитание и подготовка.

"Мотивите ми за това предложение са продиктувани от последния му опит да унижи нашите деца, като ги застави да не носят своите кръстчета, докато са в училище, да не са православни християни, докато се обучават, да не вярват в Бога, докато учат", пише в писмото.

08.04.2009 dostoevski

Profile

                 

                              Колеги,ето ви нещо много актуално,интересно и значимо по ТАЗИ ТЕМА.

                                http://www.mediapool.bg/show/?storyid=151081&srcpos=15

12.03.2009 stefanov

Profile

 В заключителните разпоредби на този проект е споменато, че магистри с 10 години стаж стават старши учители, което според мен е добре за повечето от работещите колеги. Методисти ще са малцина (а и не знае нивото на заплащене/задължения), а разликата в парите с главния учител няма толкова голяма (в сайта на синдиката на Крумов има друг проект за кариерните нива, където се предлага старшите учители да вземат 150 лв, главните - 200, а методистите - по 250 - НО не става ясно месечно или на година:) ПКС-тата са в основната заплата, а кариерните нива - в друг стълб на диференцираното заплащане.

11.03.2009 ksi2471

Profile

 Нека видим нормативните документи и тогава ще говорим. Засега и вие сте прав и аз съм права. Когато е черно на бяло тогава ще видим кой какво е прочел.

10.03.2009 zdravkop

Profile

user: ksi2471

 Законът не отменя ПКС. Четох проекта за кариерното развитие на учителите на сайта на СБУ и там се говори за ПКС, така че труда ни няма да отиде напразно.

 

Ще отиде, и още как! Ще отиде напразно, защото училищата ще решават колко главни, старши и методисти да има, без значение дали преди това си имал ПКС или не. Важното е да си човек на шефа ш ще станеш методист без проблеми. Като не си човек нашефа, и І- во ПКС да имаш, трудът ти ще отиде на майната си. Това е истината. Отново повод за дрязги и завист между колегите, както стана и с диференцираното заплащане. А освен това няма да има ПКС, нещо не си прочела както трябва.

10.03.2009 ksi2471

Profile

 Законът не отменя ПКС. Четох проекта за кариерното развитие на учителите на сайта на СБУ и там се говори за ПКС, така че труда ни няма да отиде напразно.

10.03.2009 reta

Profile

Аз съм развълнувана от факта, че се премахват ПКС-тата. Започнах от 2000 година и до 2007 защитих Втора ПКС. Това ми косваше доста нерви, усилия и средства. Сега изведнъж с новия закон тези степени се отменят. Утре може да обявят за невалидни и дипломите ни. Възмутена съм и обидена от всички тези недомислици.

 

 

03.03.2009 artman

Profile

 В интерес на истината, освен 14-те лева на класните ръководители им се заплаща и 1 час седмично за часа на класа. И понеже с него обикновено се допълва норматива, това е май единствената причина да се съгласяват да са класни ръководители, макар и с голяма неохота. Разбира се, това в никакъв случай не компенсира многото задължения и отговорности на класния ръководител, които на всичкото отгоре непрекъснато се увеличават през последните години. И ако разликата в задълженията е в пъти (41 към 15), то разликата в заплащането е много, много по-малка. Поне с 30% би трябвало да е по-голямо месечното възнаграждение на класните ръководители, за да бъде поне донякъде адекватно на изискванията към тях.

Начална 1 2 Последна (2 стр.) Следваща страница