РАЗМИСЛИ ОТНОСН ПРОЕКТА ЗА НОВ ЗНП

Публикувана на: 16.11.2008, от walegi
Кoментари:7
Привет !!! Пише Ви учител с 20 годишен стаж и извесна представа за проблемите в БГ Образованието... 

КОЛЕГИ, ИЗВЕСНО Е, ЧЕ В МОМЕНТА СЕ ПРЕДЛАГА ПРОЕКТ ЗА НОВ ЗАКОН ЗА НАР ОДНАТА ПРОСВЕТА, КОЙТО БИ ТРЯБВАЛО С РЕФОРМАТОРСКИ ИДЕИ ДА ПРЕОДОЛЕЕ "ПРЕПЪНИ КАМЪНИТЕ" В СТАРИЯ ЗНП .

 

ДАЛИ ОБАЧЕ ПРЕДЛОЖЕНИТЕ ТЕКСТОВЕ (БЕЗ СЪОТВЕТНИТЕ ДОПЪЛНЕНИЯ И КОНКРЕТИКА) НЯМА ОЩЕ ПОВЕЧЕ ДА "ЗАДЪЛБОЧАТ КРИЗАТА" КАТО РАЗМИЯТ И ЗАТЛАЧАТ  ПРОБЛЕМИТЕ.... ПОЗВОЛЯВАМ СИ ТУК ДА РАЗСЪЖДАВАМ, КАТО СЕ НАДЯВАМ И ДРУГ ДА ГО СТОРИ... 1.Кой  е авторът  на този "проект" ?(някой синдикат, или МОН )    Странно е, че той усложнява  и утежнява действията на учителите за ефективно образование и възпитание на подрастващите...(а би трябвало да го опростява и актуализира, предвид  "пазарната икономика ", в която живеем и налагането на парични санкции за всяко нарушение на един закон....) 

2. Какво точно означават следните текстове               

 ( какво конкретно се има предвид ) :

:

Чл. 198.

(3) Ученикът има следните задължения: 4. да се явява в училище с облекло или във вид, които съответстват с положението му на ученик и на добрите нрави;( конкретно - за какво иде реч ??? ) 8. да не участва в хазартни игри, да не пуши,

( почти всички ученици пушат в момента - каква точно ще е санкцията за тях, която ще ги възпре да повторят нарушението ???) да не употребява наркотични вещества и алкохол;

9. да не ползва мобилен телефон и други технически и електронни средства по време на час без разрешение на учителя;(значи ли, че ако учителят разреши днес на един , утре - на друг - това е редно ??? ) 12. да не бъде на обществени места( какво се има конкретно преднид ? ) след 22 ч. освен в присъствието на родител, настойник или попечител ( кой може да изигрое тази роля – по-голям брат, чичо, леля ;И  как ще се докаже попечителството ???)освен ако не е пълнолетен;Чл. 199.  (3) Ученикът може да отсъства от училище по уважителна причина:1. при представяне на документ, издаден от компетентен орган;( кои са тези органи ? ) Чл. 200. (1) Когато броят на отсъствията не позволява да се образува срочна оценка ( не броя на отсъствията, а броя на оценките е посочен като изискване в една Наредба; МОЖЕ БИ ТРЯБВА УЧИТЕЛИТЕ САМИ ДА ОПРЕДЕЛЯТ ТОЗИ БРОЙ НА ОТСЪСТВИЯТА ???...) по един или повече учебни предмети от задължителната или задължително-избираемата подготовка, ученикът полага изпити при условия и по ред, определени в държавното образователно изискване за оценяване.Чл. 201. (1) За нарушение на училищната дисциплина на учениците се налагат следните наказания: 1.      извършване на дейности в полза в училището в извънучебно време;( какви по-конкретно са тези дейности ? ) (2) Наказанието по ал. 1, т. 2 включва дейности в полза на училището, които са предвидени в правилника за дейността на училището. Те не трябва да са такива, които с оглед на естеството или интензивността си не са съобразени с възрастовите особености на учениците или унижават тяхното достойнство.   ( това пък е толкова разтегливо и неясно , че всеки родител може да го обжалва и атакува !!!... ) (3) Когато ученикът се яви в училище с облекло или във вид, които не съответстват на положението му на ученик или са в нарушение на този закон или правилника за дейността на училището, както и когато състоянието, което не му позволява да участва в образователния и възпитателния процес, ученикът се отстранява от училище( как точно ще стане това, ако ученикът не пожелае да напусне учебната стая, или сграда ??? ) до отпадане на основанието за отстраняването му.(4) Когато ученикът пречи на учителя и/или на учениците по време на учебен час, учителят може да го отстрани до края на учебния час.( въпросът е отново  - как точно ще го принудим да напесне стаята, особено ако ученикът е изнервен и не пожелае сам да излезе ??? ) (5) При тежки и системни нарушения на задълженията, определени в този закон и правилника за дейността на училището, освен наказание по ал. 1 на ученикът може да се наложи мярка намаляване на поведението.( кой после ще се интересува от това намаляване на поведението, като това липсва в други нормативни документи ??? ) (6) Освен налагането на наказание по ал. 1 ученикът се насочва към консултации и специална педагогическа подкрепа от специалист, допълнителна работа с учител по време на учебните занятия и през ваканциите, ( как точно ще се случи това  и кой ще контролира осъществяването му - пак ли КР ???) участие в извънкласни и извънучилищни дейности, консултации за професионално ориентиране и други форми за въздействие ( какви конкретно ? ) с оглед недопускане на нарушения и на отпадане от училище.Чл. 206. (5) Преди налагане на наказанията по чл…., ал. 1, т. 2 – 5 и на мярката по чл…, ал. 5 задължително се уведомява ( кой я уведомява - пак ли КР ???) дирекция „Социално подпомагане” по местоживеенето на ученика,  (6) Преди налагане на наказанието и мерките, с изключение на мярката по чл…, ал. 3, се взема становището и на училищния психолог (педагогически съветник) и на класния ръководител.( а бе този КР е "панацея" , май за цялото образование ???? - а получава за това някакви си мижави 15-тина лева за цял месец - колкото общ работник в строителството за един ден...твърде тъжно..................... ) Чл. 207. (1) Наложените наказания и мерки се отразяват в ученическата книжка, личния картон и в характеристиката на ученика.( що это ??? )(2) Наложеното наказание по чл…., ал. 1, т. 1 се обявява от класния ръководител пред класа.( хайде пак КЛАСНИЯ е на топа на устата... )(4) При налагане на мярката по чл…., ал. 3 ученикът е длъжен да не напуска територията на училището.( абе, той от стаята с излязъл със зор - та сега ли няма да си покаже "магариите" в коридора.....; това, който го е написал - май скоро не е бил в училище...............)Чл. 210. (1) В края на всяка учебна година класният ръководител изготвя характеристика за всеки ученик от класа,( ето - отново КР !!! ) в която излага впечатленията си ( ами , ако е много "впечатлителен" КР - какви ли ще са му впечатлинията ??? )за развитието и на ученика в образователно-възпитателния процес и спазването на училищната дисциплина и прави препоръки за насочването му към различни форми на допълнителна работа, включително извънкласни и извънучилищни дейности, или към специализирана помощ. Характеристиката се връчва на родителя срещу подпис ( и родителят , представете си - вземе, та не я подпише, понеже, примерно не е съгласен с изложението в нея - пак ли КР ще е виновен и "ще го отнесе"...??? )(2) При завършване на основно и средно образование класният ръководител изготвя цялостна характеристика за развитието на ученика в образователно-възпитателния процес, участието му в училищния живот и спазването на училищната дисциплина. Характеристиката е неразделна част от удостоверението за завършено основно образование, съответно от дипломата за средно образование.( "хак" да му е на КР - цели четири години нищо не е правил "този лентяй" - нека сега да се потруди !!! - ТОВА ВЕЧЕ Е "ВЪРХЪТ" НА  РЕФОРМАТОРСТВОТО...) НИЩО ЛИЧНО - НО ТЕЗИ ПРОМЕНИ СА ПЛОД НА СЪВСЕМ ДИРИКТНО И НЕЛЕПО ТЪЛКУВАНЕ НА ИЗРАЗА - " ЗАЩО ТРЯБВА ДА Е ПРОСТО И ЕФЕКТИВНО , КАТО МОЖЕ ДА Е СЛОЖНО И НЕНУЖНО " ???УЖАС !!! А ВСИЧКО Е ТОЛКОВА ПРОСТО И ЛЕСНО – ЗА ВСЯКО НАКАЗАНИЕ НА УЧЕНИКА  -  РОДИТЕЛЯТ ДА ВНАСЯ ПО ЕДНА МИНИМАЛНА РАБОТНА ЗАПЛАТА В СЧЕТОВОДСТВОТО, С КОЯТО ДА РАЗПОЛАГА УЧИЛИЩЕТО ( И ТОВА ДА ГО ИМА КАТО ТЕКСТ В НОВИЯ ЗАКОН  !!!)...

 

Коментари 7

28.11.2008 mihailova65

Profile

.(4) "Когато ученикът пречи на учителя и/или на учениците по време на учебен час, учителят може да го отстрани до края на учебния час". Това ще е добре за учителя, но, ако се случи нещо с този ученик, кой ще носи отговорност? Нали пак учителят ще бъде разпъван на кръст!

16.11.2008 Uchenolubiv

Profile

Х А Р Е С А  М И  ОТГОВОРА на колегата walegi!  Wink

Благодаря за ел.адреса - ще прочета проектозакона и ще се включа аргументирано подготвена!

16.11.2008 iv_2007

Profile

Аз също одобрявам новите формулировки. За всеки, който е отгледал поне две деца тези формулировки имат съвсем конкретни и ясни измерения, така че не се налагат пояснения. Ако този родител е и учител, който вижда безполезните промени през последните повече от 10 години, нещата звучат съвсем логично. Естествено този учител трябва да желае доброто на бъдещото поколение млади българи (поне на останалите), а не да гони печалбата от поредния финансиран от някъде си проект. Е, разбира се и учителите сме хора с недостатъци!  :)

16.11.2008 walegi

Profile

ИСКРЕНО СЕ РАДВАМ, ЧЕ КОЛЕГИТЕ СПОДЕЛЯТ ( МАКАР И НАКРАТКО ) СВОИ МНЕНИЯ ПО ВЪПРОСИТЕ...

ДОРИ И ТОВА ЗА ЕМОЦИОНАЛНОСТТА В ТОНА МИ...ТРЯБВА ДА ПРИЗНАЯ, ЧЕ Е ПО-СКОРО ИРОНИЧЕН ( И ТВЪРДЕ ЛИЦЕПРИЯТЕН, БИ МОГЛО ДА БЪДА И "ПО-ХАРТ"...)

НАДЯВАМ СЕ ПОВЕЧКО КОЛЕГИ ДА НАМЕРЯТ ВРЕМЕ И ДА ПОПРОЧЕТАТ НЕЩО ОТ ПРОЕКТА ЗА НОВИЯ ЗНП, КОЙТО МОГАТ ДА НАМЕРЯТ ( ПРИ ДОБРО ЖЕЛАНИЕ) ЕТО КЪДЕ : http://podkrepa-obrazovanie.com/index.php?option=com_content&task=view&id=136&Itemid=2

АЗ, САМИЯТ, СЛУЧАЙНО ПОПАДНАХ НА ТОЗИ САЙТ...ПРОСТО В ТОЗИ ( "НАШИЯ" ) САЙТ ЕДНА КОЛЕЖКА ( МИСЛЯ , ЧЕ ДИРЕКТОР НА У-ЩЕ ) БЕШЕ СПОДЕЛИЛА СВОЙ ПОГЛЕД ЗА НЕЩО КОНКРЕТНО ОТ НОВИЯ ПРОЕКТ...

УБЕДЕН СЪМ, ЧЕ КОЛКОТО ПОВЕЧЕ КОЛЕГИ СПОДЕЛЯТ ПО ФОРУМИТЕ ( И ТУК ) СВОИТЕ КОНКРЕТНИ ВИЖДАНИЯ ЗА ПРОБЛЕМИТЕ В БГ-ОБРАЗОВАНИЕТО (А В СЛУЧАЯ - ЗА ТЕКСТОВЕТЕ В НОВИЯ ЗНП ) - ТОЛКОВА ПО-БЛИЗО СМЕ ДА ВРЕМЕТО, КОГАТО "ТОЧНИТЕ ХОРА" ( КАКТО СЕ ИЗРАЗИ ЕДНА КОЛЕЖКА В САЙТА ) ЩЕ ПРОМЕНЯТ ПОНЕ МАЛКО ЗНП В ЕФЕКТИВНА ПОСОКА !!!

В КРАЙНА СМЕТКА РЕФОРМИТЕ НЕ ТРЯБВА ДА СА САМОЦЕЛНИ, А ДА ВОДЯТ ДО ЕФЕКТИВНО ВЪЗДЕЙСТВИЕ ВЪРХУ РОДИТЕЛИТЕ И УЧЕНИЦИТЕ...

НЕ СЛУЧАЙНО СПОМЕНАВАМ РОДИТЕЛИТЕ !!!

ТЕ СА "ТРЕТИЯТ СТЪЛБ" В ОБРАЗОВАНИЕТО И ВЪЗПИТАНИЕТО НА ПОДРАСТВАЩИТЕ В БГ, НО СЕГА ДЕЙСТВАЩИТЕ ЗНП И ППЗНП ИМ ПОЗВОЛЯВАТ СПОКОЙНО ДА АБДИКИРАТ ОТ РОЛЯТА СИ, И ДА ПРЕНЕБРЕГВАТ УЧИЛИЩЕТО КАТО ИНСТИТУЦИЯ !!!

16.11.2008 Anikolova

Profile

Въпреки че отново няма вид на нещо добре изпипано и осмислено до най-малкия детайл, като цяло промените, предложени в законопроекта ми се виждат смислени. Дали сега не е моментът вносителите му да потърсят меннието на действащи учители и директори, които да доизгладят въпросните грапавини. Но пък и е нереално да очакваме нещо перфектно, винаги ще има недоволни/учители, ученици или родители/. Все пак задълженията на класния ръководител стават твърде много... май... Толкова много отговорност да се носи от един единствен човек ми се струва неправилно.

Не виждам нищо нередно в начина, по който колегата си е изложил отношението към законопроекта. Повечко емоционалност, какво толкова? Все е по-добре, отколкото да приемаме всичко, което ни се спуска отгоре, раболепно и кротко. И освен това аз виждам едно предложение в поста на колегата, тоест не е само критикарстване /А защо това всъщност е мръсна дума?/. Сега може тук да дадем още, нали така?

16.11.2008 annie.tna

Profile

Вярно, че в закона трябва да съществува известна конкретизация по отношение на поставените въпроси, но струва ми се , че те трябва да бъдат зададени на хората, които са го измислили.И наистина кои точно са те?Влизали ли са в училище и преподавали ли са?Май малцина са наясно с тази информация.

16.11.2008 Uchenolubiv

Profile

Здравейте на всички,

Честно казано за първи път тук и сега изчитам проекто-закона с вписаната интерпретация. ... не я оспорвам - това е лично мнение, но и не бързам да я подкрепя изцяло, защото не съм запозната самостоятелно със законопроекта.

НО - какво ми прави впечатление - винаги за всяко нещо ТУК в нашия учителски форум НИЕ го раздаваме критикарски. Конструктивното критикуване е даване на друго мнение, друга  алтернатива, а ние тук - хем искаме промяна, хем к р и т и к а р с т в а м е и не даваме по-добри решения.

Може никъде да не ги "четат", но поне тук в нашия кръг може би и да можем да избегнем момента на първоначалното и единственото решение - отхвърляне. Вярно е, че всяко първо нещо е ново - носи страх и недоумение, нека да го подобрим, нека да направим общо обсъждане и да го коригираме.....или нещо такова.

Защото най-лесно е да отричаме и да не правим нищо - нещо като новия бардак със "старите персони".

А, че трябва да има нов закон - трябва; и че родителят трябва да бъде отговорно въвлечен - трябва; и че ако можем да намалим една цигара на ученик - трябва..... Може би във всяко училище ще има вариации, но основна рамка  просто трябва. Е, на нас се пада "честта"....