ПКС и новите учителски длъжности според проекта за образованието.

Публикувана на: 18.10.2008, от annie.tna
Кoментари:33

Здравейте!Току-що прочетох новият проект за образование.Това което не ми стана ясно е следното:играят ли роля ПКС-тата при определяне на новите длъжнисти-учител, младши учител и т. н., в крайна сметка, за всяка степен полагаме изпит във висше учебно заведение?И  каква степен придобиват учители с 14 г. стаж и повече, особено тези, които нямат ПКС?щЕ МИ БЪДЕ ИНТЕРЕСНО ДА ПРОЧЕТА МНЕНИЯТА ВИ. 

Коментари 33

04.09.2009 mema77

Profile

Учител съм от 2001 година-не са много,но не са и малко.Като през това време съм родила и две деца.Искам да съм конкурентноспособна на пазара(колкото и грозно да звучи)и да получа V степен ПКС,но уви  как да стане това-искат 4 години последователен трудов стаж.А през април 2010 ми предстои да остана безработна,поради завръщане на титуляра.Кажете какво да правя?Как да спася желанието си да работя по специалността.От втория по големина град съм,но уви местата не са кой знае колко много......Confused

27.05.2009 dobreva.v

Profile

 Колеги, виждам, че темата е стара, а и аз съм от "по-долните етажи" в системата /ДГ/, но ще си позволя да споделя мнение.

Учител съм от 23г.С полу-висше образование. И когато колежка се изправи и ми каза "аз съм учила, заслужавам повече"-се обидих.И тя и аз...обслужваме еднакво бебоците.Но след години разбрах, че е права! На 40 г.завърших бакалавър, после магистратура, после .......V-ІІ ПКС. Но...знания получих в Университета.ПКС-тата ми бяха смешни/да не обидя някой/!Мит е, че там се учи нещо! Я погледнете колко колеги всяка година защитават V и ІV ПКС!!!? Има ли скъсани...!Системата е порочна. Предстои ми да се боря с І ПКС.И като сметнете колко години, труд и пари е всичко! Не че няма смисъл.Всеки уважаващ се учител трябва да учи!

И моят съвет към по-младите- колеги, не се борете с тези степени "поединично"/пък са и през година! Доктурантурата е 3години. При защита, получавате заверка в Департамента за І-во ПКС!!!!Успех и не се отказвайте!

15.11.2008 annie.tna

Profile

Не съм напълно съгласна с тебпо отношение на нуждата от ПКС .Докато се подготвях за V ПКС изчетох един куп статии в различни списания и вестници,свързани със специалността ми, освен това дообогатих културата си по отношение на нова терминология и знания.Четвъртата за мен беше нещо рутинно, държавен изпит по литература, но в момента за ІІІ подготвям дипломна работа във връзка с тема, по която съм работила няколко години и се чувствам удовлетворена от свършената работа.А що се отнася до заплащането, то в никакъв случай за 1 или 2 години не може да покриеш разходите по степента. 

И съм съгласна за това, че един учител може да има и 1 степен и пак да не работи качествено, да не забравяме, че нашата професия е призвание. Естествено, че допълнително завършените курсове оказват голямо значение.Аз също имам такива завършени, но ПКС-тата са за мен поредното предизвикателство, което трябва да премина. 

15.11.2008 l4545

Profile

В заблуда сте. И колкото и аргументи да приведа, няма да успея да Ви убедя, защото нещата са различни и многопосочни.

Вие правите много неща по-добре от колегите си с ПКС. Чудесно! И те са го правили, а след това са изградили теза, обосновали са я научно, описали са опита си, за да го ползват и други колеги, доказали са приноса в методиката и са защитили знания, опит, умения и себе си с ПКС.

Друг е въпросът дали всички учители, които имат ПКС отстояват професионалната си позиция. Накои след защита просто спират и всичко се превръща в рутина. Лошо. И аз имах такава колежка. Бях убедена, че правя нещата по-добре, че съм по-интересна на учениците и по-полезна. Доказах го с това, че вървях по линия на ПКС по петите й и доказвах това си твърдение. Доказах се. Днес съм й благодарна.

Курсовете дават много знания, но за ПКС се иска тези знания да бъдат обвързани с практика и в система.

Има потенциал във Вас! Не спирайте. И описвайте опита си. Убедена съм, че ще Ви потрябва при защита на ПСК. Вие ще го направите. Успех!

15.11.2008 irka

Profile

 Прочетох всички мнения и ми става ясно че ПКС-тата оказват влияние само на званията младши учител, старши ....и т. н., както и минимално на заплатите. Аз например нямам клас-квалификация, но имам няколко завършени курса, за които имам и придобит документ. Гледайки реално ситуацията в училище съм останала с впечатлението, че много от нещата ги правя много по-добре от колегите със завършено ПКС. Естесвено вложила съм и лични средста, и съм положила изпит за тях(курсовете). Тогава къде отива този труд като дори не оказва влияние на заплатата? Аз се гордея с труда си и с това какво правя в часовете и начина ми на преподаване и ми се струва на този етап безмислено завършването на ПКС.

Питам сега безмислено ли е наистина или аз съм в заблуда?

14.11.2008 Uchenolubiv

Profile

Поздравления за прекрасния отговор на 14545!

През 1998 година това огромно време от 5 до 1 степен ми се виждаше необятно. Но извървеният  път от пета до първа степен ми дава основание да твърдя, че ПКС развива в голяма степен педагогическия и професионален потенциал. И изборът докъде ще стигнеш, не е свързан с парите, а с мотивацията да намериш своето професионално предизвикателство. 

Пътят е труден, не заради парите, не заради дългото време, а заради насмешката и вечните оплаквания на околните - как няма смисъл. А тук  чета повече извинения, отколкото конструктивни отговори.Има смисъл, защото стъпалце по стъпалце и извървяваш връх - може да е малък, но е твой, а после идва другият....и т.н.

 Пожелавам успех с докторантурата - аз защитавах през април!

14.11.2008 l4545

Profile

Колега, имам 30 години стаж в сферата на образованието и І ПКС. Винаги ми е било странно когато се поставя под съмнение ползата от получаването на ПКС. Обвързването със заплатата е необходимо, но това не трябва да е водещ мотив. Професия - призвание. Втората магистратура е повишаване на образователния капацитет. Квалификационната степен изисква не само експеримент, но и научно - обоснована теза. Споделеният с колегите опит е много ценен и наистина повишава педагогическите умения, но това не е база за доказана повишена квалификация. Тя изисква задълбочени знания в определена област и собствен принос. В крайна сметка ПКС и научните степени са доказателство за научни и методически знания.Това е един обективен критерий. Аз лично имам самочувствие на доказал се учител и за мен на този етап е предизвикателство да защитя и докторска степен. Ще дойдат и по-добри времена. Ще се изживее и тази криза със заплатите, но дотогава ние трябва да се развиваме и доказваме. Не е клише - учениците имат усет за професионалиста. Нека заслужим уважението им. И своето! Успех!!!

27.10.2008 stefanov

Profile

 snejana, доколкото знам, ПКС не зависи от това какво преподаваме - имахме каолежка с ІІ клас-квалификация, която е взета като детска учителка/директорка, но после работеше в по-горните класове и не загуби начисленията за квалификация - трябва да го има написано по наредбите.

 

В Законопроект за Училищното образование се предвижда ПКС за бъдат заменени с кариерни нива, но тук също има доста неясноти 

27.10.2008 annie.tna

Profile

Не мисля, че е правилно да не се признава. Може би, изхождат от  това, че ИКТ тогава не са били на това ниво.Питала ли си дали няма някакви приравнителни изпити в ДИПКУ по твоята специалност. 

27.10.2008 snejana_44_ivanova@teacher.bg

Profile

Здравейте, колеги!

Защитила съм ІІ-ри клас квалификация/сега ІІ квалификационна степен/ през 1994год  за учител по общообразователни и специални предмети. Сега преподавам информационни технологии и не ми се признава тази квалификация, тъй като тогава този предмет не се е преподавал. Интересно ми е да споделите вашето мнение по този въпрос.