Гражданско образование
Колеги,
Кога най-после ще се появи инстинска инициатива в средното образование да се въведе предмет гражданско образование? Защото е ясно, че не само децата, но и учителите трябва да знаят правата си - според поне три документа: Конвенцията на ООН за правата на детето, Европейската харта за правата на човека, Всеобщата декларация за правата на човека. Ето ви най-простия пример: по врме на учителската стачка бяха нарушени два члена от Всеобщата конвенция /по ирония - последователни, 25 и 26/. Първият гарантира правото на достоен живот и стандартр вторият - правото на образование. Тоест учителите имаха право да протестират, а децата да бъдат в училище и да учат. Правата се сблъскаха и никой не го забеляза. Какво беше демократичното решение, след като приоритет имаха децата - след като не са правни субекти и самите учители са техни представители? Да се протестира другояче! Учителите да останат в училище и да преподават документите по правата на човека вместо своя предмет. Казвам го, защото може да има и други поводи за протести..., но по чл. 29 от Конвенцията за правата на детето децата трябва да са в клас.
И така - дано е ясно защо вместо измисления предмет "Свят и личност" в 12 клас трябва да влезе Гражданско образование.
А дали за всички е ясно, че предмет "религия" е поредното безумие? Отворете поне речниците и вижте, че религия означава най-вече проповед. Кой ще проповядва в светското училище? И ако не е "проповед", защо предметът не се казва "религиознание"? И не абдикираме ли от авторитета на учителя и родителя, за да призовем Господ и да получим поредните послушковци вместо самостоятелни личности с критично мислене и ясно внушени критерии за морал?