Гражданско образование

Публикувана на: 08.06.2008, от Za_reforma
Кoментари:4

Колеги,

Кога най-после ще се появи инстинска инициатива в средното образование да се въведе предмет гражданско образование? Защото е ясно, че не само децата, но и учителите трябва да знаят правата си - според поне три документа: Конвенцията на ООН за правата на детето, Европейската харта за правата на човека, Всеобщата декларация за правата на човека. Ето ви най-простия пример: по врме на учителската стачка бяха нарушени два члена от Всеобщата конвенция /по ирония - последователни, 25 и 26/. Първият гарантира правото на достоен живот и стандартр вторият - правото на образование. Тоест учителите имаха право да протестират, а децата да бъдат в училище и да учат. Правата се сблъскаха и никой не го забеляза. Какво беше демократичното решение, след като приоритет имаха децата - след като не са правни субекти и самите учители са техни представители? Да се протестира другояче! Учителите да останат в училище и да преподават документите по правата на човека вместо своя предмет. Казвам го, защото може да има и други поводи за протести..., но по чл. 29 от Конвенцията за правата на детето децата трябва да са в клас.

И така - дано е ясно защо вместо измисления предмет "Свят и личност" в 12 клас трябва да влезе Гражданско образование.

А дали за всички е ясно, че предмет "религия" е поредното безумие? Отворете поне речниците и вижте, че религия означава най-вече проповед. Кой ще проповядва в светското училище? И ако не е "проповед", защо предметът не се казва "религиознание"? И не абдикираме ли от авторитета на учителя и родителя, за да призовем Господ и да получим поредните послушковци вместо самостоятелни личности с критично мислене и ясно внушени критерии за морал?

Коментари 4

08.06.2008 Za_reforma

Profile

Прав сте, наистина, благодаря. Моралът не се внушава, а предлага - и само критично възпитаната личност може да избере. Което обаче не означава, че трябва да се преподава морал пристрастно - а именно морал на доброто и творчеството. Затова впрочем е необходимо още и изкуствата да присъстват до 12 класр да има матури по рисуване и музикал

Що се отнася до конвенциите, те, както знаете, нищо не забраняват и имат препоръчителен характер. Въпреки това Европейската харта ще играе ролята на своеобразна конституция и всеки ще може да търси правата си по съдебен ред. В случая със стачката, да кажа по-ясно: по смисъла на чл. 25 - ьми вижте Всеобщата декларация за правата на човека - всеки човек има право на достоен живот със съответния стандарт, тоест, ако тълкуваме, учителите имаха право да протестират. От друга страна, по смисъла на чл. 26 и 29 от Конвенцията за правата на детето - децата имаха право през това време да бъдат на училище, а не по улиците и градинките. И какво, да пренебрегваме ли този сблъсък на права? Учителите са не по-малко отговорни от лекарите и трябва да стачкуват при специални условия - точно защото, повтарям, са предсставители на децата в учебния процес и по презумпция защитници на техните права. Излиза, че едновременно с техните нарушени права те сами са си нарушавали правото да защищават децата... Нали обаче има решение на тези въпроси, това е най-важнотол В обществото има някакво "фундаментално" незнание и стихийни реакции - кой с протести, кой с виждане на изход в религията...Религията е частно дело и всеки може да я изучава във времето извън държавното училище, да посещава неделно училище, джамия или синагога - по негов избир, както също гарантират Правата на човека.

08.06.2008 ivo

Profile

user: Za_reforma

Кога най-после ще се появи инстинска инициатива в средното образование да се въведе предмет гражданско образование? Защото е ясно, че не само децата, но и учителите трябва да знаят правата си - според поне три документа: Конвенцията на ООН за правата на детето, Европейската харта за правата на човека, Всеобщата декларация за правата на човека. Ето ви най-простия пример: по врме на учителската стачка бяха нарушени два члена от Всеобщата конвенция /по ирония - последователни, 25 и 26/. Първият гарантира правото на достоен живот и стандартр вторият - правото на образование. Тоест учителите имаха право да протестират, а децата да бъдат в училище и да учат. Правата се сблъскаха и никой не го забеляза. Какво беше демократичното решение, след като приоритет имаха децата - след като не са правни субекти и самите учители са техни представители? Да се протестира другояче! Учителите да останат в училище и да преподават документите по правата на човека вместо своя предмет. Казвам го, защото може да има и други поводи за протести..., но по чл. 29 от Конвенцията за правата на детето децата трябва да са в клас.

 

Колега,

Съгласен съм с това, че в едно гражданско общество познаването на правата и задълженията от страна на членовете му е  необходимо условие за самото му съществуване!

Наред с това, не мога да не попитам - защо считате, че цитираните от Вас чл.26 на ВДПЧ и чл. 29 на КОПД забраняват изрично учителските стачки?!? Бихте ли цитирали текстовете, които, според Вас, недвусмислено го правят?

Освен това, не мога да не отбележа още едно Ваше смущаващо заявление по повод на предложението за въвеждане на предмет "Религия" : ..."И не абдикираме ли от авторитета на учителя и родителя, за да призовем Господ и да получим поредните послушковци вместо самостоятелни личности с критично мислене и ясно внушени критерии за морал?"..."Самостоятелни личности с критично мислене и ясно внушени критерии за морал" - та това е оксиморон, колега! Образците на истински самостоятелните личности с "критично" мислене показват явни тенденции за приложение на тези си качества  и към "внушавани критерии за морал", особено когато те  изглеждат кристално "ясни"...

Уви - такава е реалността.Поради което всеки, опитал се да изгради критически мислещи хора в нерелигиозна среда, се сблъсква с феномена на декаданса, докато лаическото "внушаване на морални ценности" поражда задължително хора-пешки.Единственият сравнително балансиран подход, намиращ сечението между свободата на мисленето и морала е религиозният - може да дефинира Свобода, без да се плаши от декаданс, понеже над всичко стои абсолютният авторитет на Бога.

С което по никакъв начин не искам да кажа, че трябва да въведем предмет "Религия" в светското училище;-)

08.06.2008 Za_reforma

Profile

Благодаря за изразеното мнение, но явно има още нещо, което е абсурдно и остава "въпиющо" неясно: Гражданското образование не може да бъде разтворено или свързвано директно с обществените науки и още по-малко с религията, тъй като в него се изучават принципи на демокрацията, документи, устройство на ЕС, устройство на партии, избори, права и т.н., тоест всичко, което се отнася до практическия живот, а не чистата сфера на знанието. С много по-голямо основание религията трябва да бъде разтворена в предмета "История и цивилизация" и предметите от философския цикъл. Отново да повторя: чл. 29 от Конвенцията на ООН за правата на детето - право на знание, и то на качествено знание. Следователно всеки човек има право да знае правата си! Ако не се въведе гражданско образование и тези права не се изучават, значи се нарушават основни права от Конвенциите. Нали това не е същото с обществените науки и "религията"??))

08.06.2008 Uchenolubiv

Profile

Здравейте, бих искала да отговоря, но само на първата част от тезата и въпроса на колегата. Като още в началото изразявам силно положителното си становище за въвеждане на гражданското образование като отделен учебен предемет.

По определен повод се наложи се да направя малко проучване за историята на учебен предмет "Гражданско образование" и да проуча съвременната ситуация с него. Днес учебният предмет се включва в цикъла науки, обхванати от културно образователна област "Обществени науки, гражданско образование и религия". Има два начина за въвеждане на гражданското образование - като отделна учебна дисциплина или като интегративна. В днешните  учебни планове гражданското обраование е въведено като интегративен елемент в хуманитарни учебни предмети . Това е КОО реално без отделен учебен предмет.