Какво знаем за съвременното международно образование?

Публикувана на: 17.02.2008, от crocsi
Кoментари:21

Idea Интересно е сравненито на образованието в България с прилаганото в други държави.

Хубаво е да  се обръща внимание на статиите ,които пишат наши колеги или такива ,които се отнасят до образованието и образователната система.

За поставянето на тази тема  ми помогна ето този блог  за " Финландското Образование " с автор Нина Георгиева " :

http://teacher.bg/cs/blogs/nina/archive/2007/10/28/2866.aspx

Да се опитаме да съпоставим и други практики.

Коментари 21

26.03.2008 ellie ivanova

Profile

Исках да допълня към дискусията, ако някой има конкретни въпроси за американското образование, да не се колебае да ми пише. Благодаря за интереса към написаното. Надявам се колеги, които имат поглед и към други системи да дадат информация или лични впечатления. Поздрав! 

05.03.2008 kr_bozhinov

Profile

:)

Аз съм ЗА комуникацията между учителите и това е естествено за мен :)))

Черпя опит(крада занаят) постоянно затова пиша и тук :)

Благодаря за Вашето мнение то също ми дава знание и опит в общуването

Все пак аз си мисля, че клишетата използвани в документа с такъв възторг не са пример за добра квалификация на тамошните "педагози" били те и от частни училища...

Е това е въпрос на стандарт и психология....

Накрая искам да напиша, че нашата образователна система се променя към по-добро(поне се надявам)......

Тя трябва да черпи опит от европейците(предимно) по пътя на своето развитие......

Ние като учители, сме задължени да дадем всичко от себе си за бъдещето на България, за нашите ученици, най-малко само заради думата учители с която искаме да се назовем :) :) :)

 

05.03.2008 petyanik

Profile

Не смятам, че има нужда от външни източници да ни кажат какви са американските учители, за да можем да преценим един доклад, който четем и сами. И който ми се струва доста заинтересуван от опита на другите, от общуването с другите и научаването от другите, както и добронамерен. Не виждам проблема в него.

Да си затваряме очите пред чуждия опита по предубеждение е глупаво, защото ние сме тези, които губим. Американските учители са добре подготвени и доста креативни, интересуващи се от нови методи, а най-вече искрено заинтересувани да помагат на учениците си. Разбира се, има и такива които не са, но както знаем много добре и в България ги има.

За японското образование знам малко от едни познати, които са учители в едно американско училище там. Наскоро четох и една статия за него, че в момента е в криза. Освен американската образователна система напоследък в Япония е станала много популярна индийската. Има много новодошли индийски учители, издават се книги за индийския опит, дискутира се в пресата. А преди време в американските среди са търсели японския опит. Въобще, добрите учители взаимно се учат един от друг.

Изобщо, хубаво е да търсим полезното и творческото навсякъде, където го намерим и преведения от Вас доклад дава много добър пример за това. (Особено там, където американските учители се възхищават на инициативата на учителя от южноафриканското село.)

Благодаря за поканата, но нямам никакво намерение да хвърлям камъни по никого. Дори образно казано. 

05.03.2008 kr_bozhinov

Profile

Привет,

:)

Източниците на информация са важни :0 :) :)

Та тези източници твърдят, че американските учители са ниско квалифицирани, със стеснен мироглед и усет за прилагане на иновативност извън схемата им на преподаване(общо)

Аз ако правех някакъв отчет нямаше да го озаглавя-Отчет на Кр. Божинов и сие -педагози!!!(думата е употребена неуместо въпреки самочуствието :)))Разбира се това е пишман превод :) :) :)

Но твърдя че българските учители са много по-напред с "материала" от американците(забележете не пиша колеги).

Ако не е така-ще отворя нова тема във форума и там спокойно ще можете да "хвърлите камък" по мен :0 :) :)

Пример за подражание е ЕВРОПЕЙСКОТО образование...или поне най-добрите модели :) :)

има ккакво да вземем и от японците........чак тогава  лично аз ще обърна взор на американците :)

П.С. Писал съм в блога за Япония и за скандинавието и за "икономиката на знанието"-може и тези статиии да коментираме :)

 

05.03.2008 petyanik

Profile
Но какво общо има в случая кой от къде черпи информацията си? Та нали в момента обсъждаме един доклад, който всички можем да прочетем.
И защо извинение - нима се обиждаме тук? Аз поне не съм останала с това впечатление, нито съм имала такова намерение.

Моделът, който се следва от нашето образование в момента не съм го измислил аз.... :)


Точно за това казвам, че оценяването на учителите по знанията и уменията на учениците е нещо много проблематично.

Иначе, по темата за американското образование, има доста какво да научим от него. Да си затваряме очите за добрите практики в която и да е страна е най-малкото недалновидно. Независимо от вековната ни история. Между другото, прочетете статиите които дадох в горните два линка.

05.03.2008 kr_bozhinov

Profile

Привет,

Моделът, който се следва от нашето образование в момента не съм го измислил аз.... :)

Защо едни отлични практики от миналото бяха тотално игнотирани  по някакви идеалогически причини.....

Има един потребител, който така между другото ме попита за моите източници(извори) на информация, доста пренебрежително между впрочем, след като мисля, изясних онези неща, той/тя не се извини дори и в лично съобщение.......

не казвам, че вие следвате нейния пример....

Не ми се говори обаче за образованието на учителите в Америка....

Проследете депатите още от Клинтъново време до днес,,,,, таман са пред избори.

Вижте критиците-американските какво казват за своята си образователна система

Ние сме горда страна, с вековна ИСТОРИЯ-не протекторат на САЩ като ПАНАМА.

Мисля, че знам за ПАНАМА повече отколкото американски учител за БЪЛГАРИЯ( а аз съм средностатистически български учител)

Лек, доходен и на вас ден

04.03.2008 petyanik

Profile

Пропуснах нещо важно, което споменавате в последното изречение, а именно, че според Вас тези американски учители са лоши, защото трябва да ги оценяваме по знанията и уменията на учениците им, а тези резултати са лоши.  Ако тръгнем по този път, да оценяваме учителите по знанията и уменията на учениците им, мисля, че той е доста неравен и трънлив. Още повече ако е за да се смеем на американските учители. Точно преди няколко дни четох статия в "Дневник", където се даваха трагични данни за функционалната неграмотност на българските ученици. Ако трябва и ние да бъдем оценявани по този аршин, нашата оценка трябва да бъде много лоша и на нас да ни се смеят. И стигаме до въпроса, трябва ли наистина учителите да бъдат оценявани и дори да получават заплатата си според знанията и уменията на учениците си? Тези, които работят с "лесни", умни и мотивирани ученици ще са съгласни, а тези от нас, които работят с "трудни" такива, в най-нежеланите училища и с най-немотивираните, най-незаинтересуваните, тези, които не са приети нито са кандидатствали никъде, техните учители сигурно не трябва да получават никаква заплата? Ако един американски учител ги посочи с пръст и ни каже: "ужасни учители" никак няма да сме доволни. 

04.03.2008 petyanik

Profile

Препрочитам отново превода на доклада на учителите. И не виждам нищо подценяващо. Факт е, че не са познавали колко технологично обезпечено е финландското образование - ами ние познавахме ли го преди да прочетем статията, линквана по-горе? Нали точно затова се правят тези международни конференции, за да се запознаят с това, което се прави другаде? Ако един американски училищен преподавател не знае нищо за България, какво доказва това? Наивитет и изненада? Отново не разбирам идеята Ви. Знаем ли ние нещо за Панама, например?

В превода на доклада виждам неща, които приветствам и ми се струват доста положителни, например: "След форума за нас стана очевидно, колко е важно глобалното сътрудничество с учителите от различните страни.Аконие искаме, наште ученици да мислят глобално, нужно е и ние да правим така. Сътрудничеството трябва да става в световен контекст." Аз лично се подписвам под тези думи. Овсен това и описаните проекти, в които са се включили, са чудесни.

Частта, в която говорят за Африка ми се струва също показателна. Аз лично не виждам някаква изненада, освен тази, която се отнася за проекта на учителя, а именно, да използва рециклирани клетъчни телефони за генериране на текстове, кръстословици и тестове. Не описва точно в какво се състои проектът и как се използват тези телефони, но си е добър пример как от подръчни материали и с наличната (малко) технология един учител може да направи нещо креативно и да заинтересува учениците. Нали и тук в съседна тема се обсъждаше с каква технологична база разполагаме и как най-ефективно да използваме малкото, което имаме? 

04.03.2008 kr_bozhinov

Profile

user: petyanik

Освен ако нямате предвид сайта на училището, но и там не се описва базата.

 

Привет,

Точно там има снимки :)

На плувния басейн, на фитнес залата на двете спортни зали т.н :)

Факта, че споменават за няккво си селце в Африка- между редовете, поне за мен, има някаква "изненада" у тях......

Освен това, мисля че са изненадани и от финландското училище.....все пак там отвъд голямата вода знаят и нещо за Европа..

Ако имате възможност попитайте някой преподавател от тяхните училища(не университети) нещо за България...

Ако все пак настоявате бих казал че учителя се познава по уменията и знаниятана......ученика. Да не забравяме "функционалната неграмотност" в голяма част от американските ученици(думите и констатациите не са мои)

:))

 

04.03.2008 petyanik

Profile


Колега Божинов,
Надявам се, че се шегувате по въпроса за нашето ай-кю.
Статията от уикипедия не говори нищо за материалната база. Освен ако нямате предвид сайта на училището, но и там не се описва базата. Но сигурно е като на едно средностатистическо американско училище. В посочения линк се разказва за това какви предмети се застъпват в училището, какви състезания са спечелили в последно време (академични и спортни).
С какво подценяват колегите извън САЩ? Не виждам нещо в материала, където да има подценяване.