Второто листче на Нела Калова

Сресаните и чорлавите мисли на един редови учител в България.

За авторското право на учителя

 Редом с хубавото винаги има и по нещо не чак толкова хубаво. Дойде ред да попитам колегите за мнение относно нашите авторски права.

Всеки колега е запознат условията и реда за провеждане на етапите от националната конференция "Училището - желана територия". Тази година, както и миналата, се проведоха общинските конференции, за да се излъчат участници в следващите етапи. Моето очудване беше безкрайно голямо, когато ни представиха за подпис една декларация, чийто текст дословно преписах. До днес не ми беше оставало време да мисля върху него, но днес ...

Но ... първо го вижте:

 ДЕКЛАРАЦИЯ

Долуподписаните.....................

Заявявам, че съгласно регламента на прегледа, предоставяме, съгласно Общото право на обществено ползване ГНУ (General Public License - GNU GPL) безвъзмездно за ползване в системата на образованието  в РБългария създадения от нас продукт.

Дата/Подпис 

 

 Задавам си следните въпроси:

1. Дали милото ни министерство няма възможност или не иска да плаща труда на служителите си?  Не е ли редно поне класираните разработки (доклади, презентации и т.н.) на етапи Областен и Национален кръг  да бъдат отличени с парична премия и със заплащане на атворите, ако бъдат включени в национално издание?

2. Дали пък научните работници биха писали своите статии и публикували своите трудове, ако ги карат да подписват подобни декларации?

3.  Защо да се отказваме от авторство? Нали няма да имам мотив за участие в следващи конференции и т.п.?

4. Защо пък да не се прилага към личното досие на учителя неговия авторски труд (може би анотация, награда или нещо подобно) и заплатата му да се повишава?

5. Не е ли подигравка с цялостния труд  на колегите това подписване на декларации? За мен това е доброволно отказване от авторство - с всичките му плюсове и минуси.  По същия начин моето авторство и моят труд (положен при създаване на рецитали, сценарии, спектакли, оформяне на сцена, режисиране на изяви и т.н.) не се цени от никого, съответно и не се заплаща. 

Споделете мнение и позиция, колеги! Такива декларации (текстът й не съм редактирала по никакъв начин)  подписвали ли сте?  Редно ли ви се струва?

Posted: Март 02 2008, 04:30 от kenkal | с 9 comment(s)
Категоризирано под следните тагове: ,

Коментар

mimi70 said:

На милото ни министерство така му е по-лесно и по-удобно.

Аз бих приела този подход, ако заплатите ни са високи и това е включено в длъжностната ни характеристика. Но при тези обстоятелства-не съм съгласна.

А как ще се стимулира качеството на труда?

Нали се въведе плосък данък, делегирани бюджети и всичко се обяснява с пазарната икономика.

А този подход противоречи на пазарната икономика.

# Март 2, 2008 5:50

deskastankova said:

Много се радвам, че най-накрая някой изрази недоволство относно конференцията!

Скъпи КОЛЕГИ, за първи път участвах,готвих се прицизно и отговорно,декларация не съм подписвала,но има нещо друго което не доумявам? Докога ще трябва да стискаме зъби и да премълчаваме за всичко което е нерегламентирано и стойностно?

Какъв е смисъла на конференцията след като до финала достигат недостойни да представят училището си , а да не говорим за града, областа и държавата разработки?

И къде отиват и за какво се изплзват тези проекти и призентазии?

# Март 2, 2008 7:56

kenkal said:

@ mimi70  - Съгласна съм, че пак сме в противоречие с пазарната икономика, но според прословутите бюджети сме на 6 :/ Ти си работи, умувай как и какво да представиш от собствения си опит (хубаво и лошо, поуки и изводи) - пари за това НЯМА!

@ deskastankova - И на мен не ми е ясно къде потъва трудът на толкова колеги. И... това място тук не е само за славословия и хвалби. Тук е мястото да споделяме опит, и да се мъчим да си помагаме за решаване на общите проблеми. Поне аз така си мисля.

# Март 2, 2008 8:52

anilenas said:

  Нямам информация по въпроса, но споделеното ме навежда на мисълта за неспазени етични норми във взаимоотношенията.

# Март 2, 2008 9:00

Todor said:

Това искрено ме разсмя:)

# Март 3, 2008 12:09

kenkal said:

Кое точно те разсмя? Обясни повече - може би трябва да ме е срам, че подемам подобна тема?

# Март 3, 2008 8:41

ycvetanov said:

  Здравейте колеги. Аз също се сблъсках с този проблем. Имах намерение да участвам в националната коференция с един програмен продукт. Наистина много полезен и интересен проект, с който участвах месец преди това на друга подобна конференция, която беше на много по-високо ниво и където старши експертите от областите изказаха множество суперлативи за разработката. Само заради нежеланието ми да подпиша такава декларация се опитаха да ме спрат, но приех да участвам извън класирането за да представя на колегите труда си и евентуално ако се заинтересувани да го ползват. Мислия, ч това е един елементарен начин на кражба на интелектуален труд и според мен не е това начина да ни накарат да творим. Това министерство взе да става много сбъркано.

# Март 7, 2008 7:53

zinka said:

Аз още съм потресена от класираните тази година доклади на нашето общинско ниво на провеждане на конференцията. Бяха класирани всички директори, които взеха участие на конференцията, градските училища, където има доста свои хора на общинарите и ред други несправедливости. Така се надявам да е било само в нашата община, но аз лично дълбоко се съмнявам. Видях и доклади, които обраха овациите на присъстващите учители, но те не фигурират в списъка на одобрените от общината. Така, че с тези премии, питам аз, кого ще наградят? А знаете какво става, когато се намеси парицата-царица?!

# Март 12, 2008 8:46

zaec said:

Аз достигнах със своя доклад до национален кръг, но такава декларация не съм подписвала. Само, че имам съмнения, че и без тази декларация може да се случи същото, защото предадохме докладите и презентациите си доброволно на РИО на МОН/за следващия кръг/. Не съм сигурна, че и без моето съгласие няма да ги използват.

# Март 29, 2008 9:41