Учители

Образователният министър: Чака ни глад за учителски кадри, разривът ще е до 10 г.

През последните дни, когато отново се разгоряха спорове около правилата за приема на първокласници в София, лятната ваканция на учениците и задължителното обучение на 4-годишните, встрани от фокуса на вниманието на медиите и обществото остана едно предупреждение, което отправи образователният министър Красимир Вълчев. Чака ни глад за учителски кадри, алармира той преди дни. Според министър Вълчев, опасността да се изправим пред криза в образованието заради този проблем е съвсем реална, а процесът вече е започнал.

Просветният министър посочи: последните две-три години и в следващите 10-12 години ще имаме голям брой педагогически специалисти, които ще навлязат в пенсионна възраст. Може би в следващите между 5 и 10 години ще бъде най големият разрив – от една страна броят на учителите, които ще навлязат в пенсионна възраст и от друга страна броят на учителите, които ние можем да осигурим и да попълним на техните места.

Директори на училища уточняват, ако допреди 5 години бяха малко специалистите по езици, сега недостигът е в друга посока. Диян Стаматов, директор на 119-а гимназия „Акад. Михаил Арнаудов“: Всъщност дефицитът е най-силен в посока природни дисциплини и информационни технологии. Този проблем се усеща още от сега, а след няколко години това наистина ще се превърне в криза.

Недостигът на педагогически кадри не е само софийски проблем. Същата е ситуацията в цялата страна.

Татяна Шехова, директор на 1 СУ „Св.Св. Кирил и Методий“ в Смолян: Особено по тежките дисциплини – природните. Понасити се пазара при нас с преподаватели по чужди езици, понасити се пазара с филолози, с (учители по) история и география, но химия и физика и за дисциплините, които са с по-малък хорариум в учебните планове, започват да липсват.

Стартовата заплата на един начинаещ учител е 660 лева. Възнаграждението на преподавател с между 15 и 18-годишен стаж може да достигне между 900 и 1000 лева. Доходът се повишава, ако някой се ангажира с допълнителни дейности – на класен ръководител или заместващ учител. Увеличаването на парите ли е панацеята за решаване на проблема с недостига на кадри? Оказва се, че не, подчертава Диян Стаматов: Това е само едната важна стъпка, която трябва да се направи и през последните две години тренда на повишаване на заплатите, преобладаващо на стартовите, вече е факт.

Този тренд в годините се следва, но много важна стъпка е подкрепата по време на самото обучение за учителска правоспособност.

За да предотвратят кризата, от просветното министерство са решили да създадат информационна система, която да срещне с търсенето и предлагането. В нея от една страна: Регионалните управления ще попълват информация за броя на учителите, които навлизат пенсионна възраст и предстои да се пенсионират, от друга страна професионалните направления и специалностите, които завършват студентите с педагогическа правоспособност, ще вкарват като информация желанията за работа в определени региони, подчерта министър Красимир Вълчев.

Основен приоритет за него остава в системата да бъдат приобщени млади хора. Но се търсят и резервни възможности, например: Да осигурим възможности за работа и след пенсионна възраст, включително и при облекчени условия. Голяма част от навлизащите в пенсионна възраст учители, а и не само за учители – работещи в други професии, са склонни да продължат да работят и след пенсионна възраст, но при по-облекчени условия. Ние ще предложим промени в нормативната уредба, така те да могат да го правят – за определени длъжности, при частично норма преподавателска работа.

В момента министерството подготвя законови промени в тази посока. Така топката остава в ръцете на депутатите, които наесен, когато се завърнат от лятната си почивка, трябва да се заемат с решаване на проблемите на образованието.

Източник: news.plovdiv24.bg