Институции

Проф. Денков разкри редица мерки за справяне с агресията в училище

Нашето мнение е, че агресията в училище може да бъде спряна с общите усилия на цялото българско общество. В училището участват три компонента – учители, ученици и родители. В нашето училище родителите взимат дейно участие в работата. Станалото е един нещастен инцидент, който може да се случи навсякъде. Това е трагичен инцидент и ние сме потресени. Нещо трябва да се направи. Необходими са промени и в нормативните актове. Това заявиха в сутрешния блок на БНТ учители от 52-ро училище, където преди 10 дни 11-годишно момиче почина, след като беше ритнато в корема от свой съученик.

Гост в предаването беше и служебният министър на образованието и науката проф. Николай Денков. Обществото се променя много бързо. Някои по-консервативни системи, като образованието, изпитват трудности да се приспособят към този развиващ се свят. Това не означава, че ние не се борим за промени и развитие. Затова проведох редица срещи с колеги и институции, за да изготвим редица мерки, които да бъдат за краткосрочен и дългосрочен план. Съгласен съм, че са необходими промени в нормативната наредба. Някои от тях връзват ръцете на учителите.

Липсва координация между институциите преди да стане някой инцидент с агресивно дете. Учителите трябва да имат повече права и да могат да оказват натиск върху родителите на проблемните деца. В Агенцията за акрила на детето има психолози и експерти, които могат да провеждат разговори с такива деца, преди да се е случило нещо лошо. От БЧК също изявиха желание да провеждат курсове сред учителите за оказване на първа помощ. Това са краткосрочните мерки. В по-далечен план идеята е учителите да получават един нов вид обучение. Да могат да работят с проблемни деца, разкри служебният министър. В системата има дефицит на кадри. Малко под 1000 учители нямат педагогическо образование. В началото на годината имахме недостиг от 900 учители за цялата страна. Трябва да се вдигне престижа на професията.

Във висшето образование се подготвят достатъчно учители, но те после не се занимават с тази професия. Трябва да подобрим условията на работа, да направим учителската професия желана и престижна. Това също са част от дългосрочните мерки. Трябва да задействаме краткосрочните и дългосрочните мерки едновременно, разкри проф. Денков. Подходът в дуалното образование е доста специфичен. То трябва да стартира там, където има фирми, които са готови да наемат и да работят с такива ученици. Те за сега са около 400. Възползваме се и от чуждестранния опит и методики. Целта е да увеличим обхвата и да въвлечем все повече деца в дуалното обучение.

За началото на новата учебна година всички учители и ученици ще имат необходимите учебни материали за нормалното протичане на учебния процес. рискът да няма учебници е нулев, категоричен беше министърът.

Източник: novini.bg