Учители

Първолаците – териториални крепостници на реформите!

Приемът на деца в първи клас предизвика недоволството на много родители. Промени предвиждат адресът да е ключов за кандидат-първолаците, тоест приемът на първолаци ще става по постоянен адрес, което и ще носи най-много точки при крайната оценка за класиране!

Нека припомним, че преди години, в едни други условия, в които живеехме всички,  по време на комунизма у нас, за да се запише първокласник в училище, първото, което трябваше да „доказва” беше именно местожителството и постоянния адрес. Настоящият адрес не беше водещ. За него се изискваше регистрация в „милицията” и уведомление на домоуправителя на кооперацията/блока.

Днес на практика няма изискване за настоящ адрес, но изискването за постоянен адрес е  – декларация от собственика, в чието жилще живее детето с родитемлите му, че той е съгласен наемателите  да получат право за регистрация на постоянен адрес именно на това място, след това се извършва регистрация в съответния отдел на общинската администрация и накрая се чака издаването на новите лични документи от МВР, съответно с новия постоянен адрес.

Настоящото нововъведение извежда критерия местожителство с най-голяма тежест и така механично се осигурява запълването на училища, които страдат от недостиг на кандидати по едни или други причини, смятат родители.

В същото време трябва да отблежим, че за всички ни е ясно, че има едни училища, определени от общественото мнение предимно като „елитни” и за които напливът на ученици за първи клас е най-голям, което е напълно обяснимо.

Няма как обаче всички желаещи да бъдат записани в тези училища, защото те са няколко, а първолаците са много повече, особено в големите градове.

Родители са на мнение, че ако целта на системата е да осигури приоритетен прием на деца, живущи в района, то настоящият адрес е абсолютно достатъчен, защо трябва да се търси и постоянен, с което да се въвеждат дискриминационни елементи…!?

Това, къде едно дете живее, е важно, за родителите, но не би следвало да е толкова важно за училището, тоест, родителите са тези, които са си направили сметката, къде да учи детето им като локация. От друга страна пък, няма как родителите сами да определят, къде да учи детето им, защото така едно училище в центъра, например, може да се препълни с кандидати, а в същото време училище в краен квартал, да остане без кандидати за първи клас, защото деца от същия квартал биват кандидатирани за другото училище..!

Има обачбе и още един проблем. Децата от новите квартали, каквито са „Манастирски ливади”, „Кръстова вада”, „Витоша” и други, къде да кандидатстват за първи клас, като в тези квартали на практика няма училища…?

В същото време, ако в един по-краен квартал има две-три училища, то в центъра на града има училища, които се намират само на метри едно от друго! Едва ли има толкова деца в центъра…! Тогава какви ще са критерите за запълване на тези централни училища, кои деца ще са с предимство – на общо основание за всички останали, извън тези, които живеят в района и вече са записани, или ще се предпочитат тези, които идват от квартали на града, където въобще няма изградени училища и на практика те са лишени от реален избор…!?

ВЕНЦИСЛАВ ЖЕКОВ

Източник: teacher.bg