Училища

Родителите в Европа са „дигитално свежи”

 
  • Според 65% от родителите детето им трябва започне да борави с РС на около 8 годишна възраст
  • Над 90% от родители вярват, че са „дигитално свежи” и притежават достатъчно технически познания, така че да не се „излагат” пред децата си
 
Държавите от региона на Европа, Близкия Изток и Африка (EMEA) са доста различни в културно и лингвистично отношение, но всички родители са съгласни с едно – децата им трябва да имат компютърна грамотност.
 
Забележителна част – 99% от родителите вярват, че работата с компютър е важно умение за живота, а половината (50%) заявяват, че това умение е ключово за децата в процеса на израстване. Независимо проучване, проведено от Redshift Research по поръка на Intel показва, че мнозинството от родителите възприемат употребата на РС като важна част от развитието на детето, а 98% считат, че увереността при използване на компютър влияе върху бъдещите перспективи за намиране на работа.
 
Вие „дигитално свежи“ родители ли сте?
 
Моралната паника, която съпътства технологичните иновации от десетилетия, като се започне от уреди за домакинството като радиоапаратът и телевизорът, а сега и компютрите, изглежда не е повлияла на родителите от региона на ЕМЕА. Отговорите, които те дават при неотдавнашното проучване показват, че те ясно осъзнават, че технологиите могат да възпитат нови умения и да подготвят един млад човек за живота на възрастен. Въвеждане на компютри в образованието е почти универсално желание за родителите (98%), но близо три четвърти (73%) от респондентите са недоволни от нивото на подкрепа, което въвеждането на компютри в образованието получава от правителствата. Те считат че правителствата трябва да правят повече, за да улесняват достъпа до компютри в училищата. Този ентусиазъм е отразен също и от факта, че 93% от родителите предоставят на децата си достъп до РС у дома. Освен това, над 90% от запитаните родители вярват, че са „дигитално свежи” и притежават достатъчно технически познания, за да не се „излагат” пред децата си.
 
Компютрите: не само за забавление
 
Лесно е да се предвиди, че децата използват компютрите за забавление, но изненадващо, работата, свързана с училище, е почти също толкова значителна част от употребата на компютъра. 86% от децата в региона на ЕМЕА използват компютъра, за да си помагат с домашните, но уменията за живота които развиват, докато боравят с компютър и Интернет, далеч надхвърлят чисто академичните. Младежите в Европа (81%) горещо приветстват появата на социалните мрежи, които им дават добър старт за бъдещето – по отношение на създаването и поддържането на мрежи от контакти: полезно умение както за личния, така и за професионалния живот.
 
Повече от половината (55%) от родителите на деца на възраст 13 години и по-големи, също отговарят, че компютър с Интернет връзка предоставя на децата им средство, с което по своя инициатива да проучват и да организират своите занимания. А ползите от това не спират до тук, тъй като свързаността помага на децата на всяка възраст да развиват своята изобретателност, инициативност и организационни умения.
 
Гордън Грейлиш, вицепрезидент на Intel по продажби и маркетинг за ЕМЕА коментира: “Ясно е, че благодарение на компютър, обучението на децата се усъвършенства – както в класната стая, така и извън училище. Родителите в региона на Европа, Близкия Изток и Африка виждат в компютъра средство за развиване на нови умения и окуражават изграждането на полезни мрежи. Лаптопите премахват ограниченията по отношение на място и време, и дават на младите хора цяла вселена от нови възможности.”
 
РС за всички възрасти
 
Както повечето елементи на родителството, има определена доза несигурност и по въпроса кога е подходящо да запознаеш детето с компютъра. Почти една четвърт (24%) от родителите в ЕМЕА вярват, че тяхното дете трябва да има достъп до компютър от 5-годишна възраст и застават зад позицията, че РС-тата са толкова важна част от съвременния живот, че би било против всяка логика да ги изключим като средство за обучение дори и в ранна възраст. 65% от родителите чувстват, че детето им трябва да има достъп до компютър на около 8 годишна възраст, като посочват, че ранната училищна възраст е ключов момент за развитието на тези умения и трябва да върви ръка за ръка с училищните занимания. Ясно е обаче, че до момента, в който средностатистическото дете от ЕМЕА постъпва в гимназия, родителите считат, че децата вече трябва да са наясно с компютрите – което е демонстрирано от 89% от родителите, които казват че дават достъп до РС преди 12 годишна възраст.
 
Д-р Ричард Уулфсън, детски психолог заяви: „Компютрите разшириха своя свят на обучение и са част от живота на децата, която предлага ниво на социално общуване, която просто не беше възможна преди. Тя им помага да развият социални мрежи, да правят контакти извън компютъра. Те също променят начина, по който децата учат и така те стават активен участник в образователния процес.”
 
Тази статия е съвместна публикация на Мрежа на учителите – новатори www.teacher.bg и Ай Си Ти Медиа http://ictmedia.bg/