Институции

БЛОБ: Потърси съвет – избери решение

Днес в Пресклуба на БТА официално бе обявено стартирането на българската линия за онлайн безопасност (БЛОБ). Тя ще предоставя консултации за деца и родители, свързани с проблемите и рисковете за малчуганите в Интернет.

Консултациите ще се правят по електронна поща или в реално време по телефона или чрез програмата за обмен на съобщения и разговори Skype.

Краткият телефонен номер на БЛОБ е 124 123. На него ще отговаря висококвалифициран екип от психолози от Асоциация Родители. Проектът се осъществява със съдействието на трите мобилни оператора в страната.

В началото на събитието днес бе прочетено приветствие от председателя на Държавна Агенция закрила на детето Надя Шабани. След нея думата взе Цвета Брестничка, председател на УС на Асоциация Родители

„Децата и не само те подценяват опасностите в Интернет, затова е добре всички да можем да намерим помощ при възникнали проблеми. Това прави линията БЛОБ много необходима. БЛОП е консултант, приятел, съветник относно въпросите за безопасно ползване на световната мрежа. Тя не е само за деца, но и за родители, учители и изобщо всички, които смятат, че се нуждаят от консултация или изслушване“, обясни Брестничка.

„БЛОБ дава отговор на въпроси относно безопасното ползване на интернет, изслушва проблемите, дава информация и подкрепа, помага да се вземе информирано решение. От другата страна на линията са консултанти, преминали специално обучение. При необходимост се уреждат физически срещи с професионалисти за консултиране или терапия“, каза още тя.

Накрая бе подчертано мотото на проекта – „Потърси съвет – избери решение“.

„Ние съветваме и консултираме, а решенията ги вземат хората от другата страна на линията“, обясни председателката на Асоциация Родители.

Брестничка, заедно с Георги Апостолов от Фондация „Приложни изследвания и комуникации“ хвърлиха светлина върху тестовото пускане на линията. Тя е тествана в две училища, сред децата от пети до 12-ти клас и е регистрирала около 100 обаждания в рамките на един месец

Над 80% от обадилите се задават реални въпроси. Тях ги интересуват рисковете и правилата за безопасност, питат за срещите с непознати, за защитата на личната информация, вредното съдържание и прекомерната употреба на интернет.

Родителите, които са се обадили се притесняват от прекалената употреба на интернет от децата им и търсят алтернативите му.

Двамата обясниха и накъде искат да върви БЛОБ

  • Да развива култура на поведение в света на съвремените комуникация
  • да изгражда умения за позитивна комуникация
  • Да подйрепя децата в развитието на умения за асертивно поведение.

„Това, което е направено е уникално за България и е част от европейската програма за по-безопасен интернет. Тя финансира 75 % от проекта. По правило останалите средства се осигуряват от патньорите в съответната страна“, обясни Георги Апостолов.

„В горещата линия която работи и в момента (web112.net) напоследък се отчита тенденция за засилване на онлайн тормоза (над 150 сигнала). Този тип тормоз става все по-опасен. Обидите в училище например винаги ги е имало, има ги и ще ги има. Сега те посредством съвремените технологии се пренасят онлайн. Заплахи в чатове, социални мрежи, злоупотреба с лична информация и др. Секстингът (Sexting) – изпращане на текстови съобщения или символи със сексуално съдържание, е също все по-разпространена форма на онлайн тормоз. Той се предотвратява много трудно, защото нерядко тероризираният обект след това се превръща сам в насилник“, сподели още Апостолов.

Той е категоричен, че от множеството презентации, които се правят в училищата например има голям смисъл, но винаги е по-добре проблемите да могат да се споделят в реално време. Апостолов не пропусна да отбележи важната роля в реализиране на проекта на трите мобилни оператора у нас, които в името на благородната инициатива загърбват конкуренцията между тях и дават една символична цена за всеки разговор – 0.14 лв (Глобул) и 0.15 лв (Мтел и Вивател). Разликата е заради различните билинг системи на операторите.