Институции

Дискусия и ролеви игри в Испанската по случай Деня за безопасен Интернет

Ученици отбелязват Деня за безопасен Интернет с театрални етюди и ролеви игри по темата „Безопасност в Интернет” като част от кампанията на Майкрософт

Според проучване на Майкрософт от 2011 г., 65% от родителите са убедени, че децата им взимат нужните мерки за защита относно информацията, която споделят в онлайн пространството, в сравнение с 59% през 2010 г.

Днес, 8 февруари 2011 г., за шести път в България бе отбелязан световният Ден за безопасен Интернет. По този повод у нас ученици и студенти от Асоциация Български Детски и Младежки Парламент организираха дискусия като част от кампанията „НетАларма“ на Майкрософт, посветена на безопасния Интернет и отговорно поведение в онлайн среда. В разговор със съученици и приятели и в неформална обстановка, – младежите обсъждаха опасностите, които мрежата крие. “До момента, до който не чух за НетАларма, не се бях замисляла колко сериозно е станало влиянието на Интернет върху нас и какви опасности крие“, каза Елена Николчова, член на УС и координатор на АБДМП.

„В момента активно се борим за повишаване информираността сред младите в България, като организираме редовни срещи в училищата. Когато чуеш от своите връстници и приятели за опасностите в мрежата, възприемаш нещата по-лесно“, каза още тя.

Учениците в столичната 164 гимназия с предподаване на испански език „Мигел де Сервантес“ поставиха и няколко  театрални етюда     с отворен край, които нагледно показаха какви могат да бъдат последиците при общуването с непознати онлайн.

„Динамичният живот онлайн и социалните мрежи отдавна са част от ежедневието ни. Възможността да сме постоянно в контакт с приятелите ни и да споделяме онлайн всичко с тях е много ценна, но в същото време проблемът с безопасността в Интернет става все по-актуален. Повечето родители започват да осъзнават, че наистина е важно да разговарят с децата си относно потенциалните опасности, които мрежата крие. Целта на нашата кампания не е да поучава, а да стимулира диалога между тийнейджърите, искаме да ги насърчим да говорят и споделят помежду си, както и с родителите си”, отбеляза Георги Ранделов, изпълнителен директор на Майкрософт България. „Резултатите от нашите проучвания тази година показват, че  по-голям процент тийнейджъри (75% в сравнение с 63% през 2010 г.) са получили съобщение от непознат, но по-малко са отговорили (37% в сравнение с 46% през 2010 г.), което показва, че има смисъл от разговорите на тази тема, както и от информационните кампании“, допълва той.

Световният Ден за безопасен Интернет се чества в над 65 страни по света и дава повод за обществен диалог по темите за безопасно поведение в онлайн пространството. В днешно време родителите имат повод да се притесняват не само за това къде и с кого са техните деца и какво правят, но и за живота, който децата им водят в Интернет – с кого общуват, какви сайтове посещават, споделят ли и доколко лична информация.

Тази година общоевропейската информационна кампания за онлайн безопасност, към която за пореден път се присъединява и Майкрософт, преминава под мотото „Това не е просто игра, това е твоят живот“. Целта е да се подчертае, че границата между виртуално и реално понякога е твърде крехка, че качването на видео материали и снимки в Интернет, игрите и общуването с непознати могат да са забавни, но в същото време е необходимо да се обръща внимание и на рисковете, защото последиците могат да имат сериозно отражение в реалния живот.

Доколко днешните деца и тийнейджъри се държат достатъчно отговорно в Интернет, макар че имат повече информация за онлайн пространството и са много по-компетентни в областта на технологиите от родителите си? Според проучване, проведено от Майкрософт в редица европейски държави, 39% от младежите признават, че посещават сайтове или играят игри, които родителите им не биха одобрили, а 67% от тийнейджърите са споделили, че умишлено изтриват линковете към сайтовете, в които влизат, с цел да прикрият това, което правят онлайн. Почти половината (44%) от участвалите в проучването тийнейджъри заявяват, че са лъгали за възрастта си в Интернет; повече от една трета (37%) от тези, които са получили съобщение от непознат, са отговорили, а само 4% от говорилите с непознат в мрежата са споделили с родител или учител.

Традиционно от 6 години Майкрософт провежда кампания за безопасен Интернет, която цели да насърчи информираността за опасностите, които мрежата крие за децата. През 2010 г., в рамките на НетАларма, стотици младежи от страната бяха ангажирани в кампанията и създадоха своя национален Манифест за безопасен Интернет, в който дават съвети за това как безопасно да се използва мрежата. Сред акцентите, които подчертават в своя Манифест, са да не се споделят лични  данни, да се обръща внимание с кого общуват онлайн и да споделят с родителите си кои места в Интернет посещават.

Допълнителни материали

Европейско проучване на Майкрософт относно безопасността в интернет