Огромна час от учениците ни могат да извършват само елементарни дейности като например да определят основната тема в текст. Оценени сме на 2 по класацията от 1 до 5 на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.
Колкото и странно да звучи обаче, нещата отиват към подобряване. Преди пет години с цели десет процента повече са били школниците, които са се затруднявали с четенето и интерпретацията на текст.
Все по-сериозен е проблемът с ранното напускане на училища. Според доклада на Европейската комисия 38 % са тези, които стават от чина преди 12-ти клас. Още по-тревожен е фактът, че за повечето това се случва още след завършване на основно образование.
Това означава по-големи трудности при реализацията, когато младежите навършат възраст, даваща им право на труд. Това от друга страна става пътеводна светлина в живота им, нерядко обречен на бедност и мизерия.
България както винаги върви в комплект с Румъния в тази недобра класация. С изключение на нас и съседите в новите страни членки като цяло има повече хора с добро образование от западноевропейските държави.
Европейската комисия обяви, че ще вземе сериозни мерки за решаване на проблема. Един от вариантите е да се премахне повтарянето на класа, което да бъде заменено от допълнителни часове. Друга мярка е развиването на вечерните училища, в които пълнолетни граждани да могат да си довършват средното образование.
Ситуацията с грамотността в Европа е необичайно сериозна, тъй като всеки пети деветокласник не се справя с четенето и писането. Близо 80 милиона пълнолетни европейци, или един от трима в трудоспособна възраст, има ниски или елементарни професионални умения, пише dnes.bg.
За да се справи с проблема Европейската комисия иска да съкрати наполовина неграмотните до 2020 г.