81% от родителите са доволни от влиянието на училището върху тяхното дете

Общо 81 процента от родителите, участвали в националното проучване „Степента на отчужденост на родителите от училищния живот на децата си“ декларират, че са доволни от влиянието, което училището оказва върху тяхното дете. Това съобщи Анастас Стефанов от Изследователския център „Тренд“ при представяне на изследването на форума „Да върнем родителите в училище“, организиран от българския представител в Европейския парламент Асим Адемов, предаде БТА.

Стефанов уточни, че в проучването през февруари са участвали 1000 родители на ученици между пети и седми клас, както и родители на ученици от осми до 12-и клас. В най-голяма степен не са доволни родителите на учениците в София, което може да се отдаде на различни причини, но най-вече на „негласния разказ за престижни и не толкова престижни училища“, а в малките населени места родителите нямат толкова голям избор и са доволни и от по-малкото в образованието, коментира социологът. Той съобщи, че близо една трета от анкетираните родители заявяват, че не познават директора на училището, в което учи тяхното дете, а 70 процента декларират, че го познават. 93 процента от родителите казват, че познават класния ръководител на тяхното дете, което е нормално, но притеснително е, че има родители, които не го познават, посочи Стефанов.

По думите му 84 процента от родителите заявяват, че получават информация за своето дете, основно на родителски срещи, но те не са много често през учебната година. Затова тук говорим за доста тревожна периодичност на комуникацията, коментира Стефанов. Той добави, че 41 процента от родителите казват, че комуникират с класния ръководител с телефонни разговори. Много нисък е процентът на електронната комуникация между родителите и класния ръководител – чрез електронна поща или електронен портал, и е необходимо по-сериозно използване на новите технологии в образователната комуникация, е мнението на социолога. 51 процента от родителите в проучването са споделили, че се информират за предстоящи родителски срещи от своето дете, а други 32 процента – от неговия бележник. Само 9 процента се информират от обаждане по телефона за родителските срещи, а 3 на сто – от електронна комуникация. Като електронната комуникация между училището и родителите я има основно в столичните училища, и в от няколко областни центъра. 5 процента от родителите декларират, че никога не посещават родителските срещи на своето дете.

Един от най-интересните въпроси е дали родителите разговарят с децата си преди да отидат на родителска среща, отбеляза Анастас Стефанов. И уточни, че над една четвърт от родителите признават, че имат такъв разговор с децата си. Тревожни данни се получават на въпроса как се информират родителите, ако детето им има затруднения в ученето, отбеляза социологът. По думите му 77 на сто от родителите отговарят, че от детето, а само под една пета от родителите се информират от училището. 44 процента от родителите споделят, че детето им има трудности с учебния процес, а 46 на сто – че няма. От първата група родители – 42 на сто казват, че помагат на своето дете у дома, че използват частни уроци – малко над една трета от родителите, а едва на трето място е консултацията с учители по предмета. Това говори за „скъсана връзка между родител – училище, родител – учител, като се търси решението чрез частни уроци, курсове и школи“, коментира Стефанов. Той добави, че едва 4 процента от родителите са разговаряли по този проблем с класния ръководител.

Данните показват, че една трета от родителите знаят, че тяхното дете е ставало свидетел на някакъв вид агресия, а 41 процента, че не е ставало свидетел. По-сериозни натрупвания на агресия има в областните центрове и в столицата, за разлика от малките населени места, посочи социологът. По думите му 81 процента от родителите заявяват, че детето им би споделило, ако стане свидетел на вид агресия в училище, а едва 5 процента – че не би им споделило. 74 процента от родителите знаят, че детето им не е участвало в сбиване или в агресия, 14 процента – не знаят, само 8 процента от родителите заявяват, че детето им е било потърпевш, а едва 2 процента – че детето им е предизвикало конфликт. При проблем с агресия 45 на сто от родителите казват, че ще се срещнат с класния ръководител, 26 процента – че ще уведомят директора, 15 на сто ще разговарят с децата си, а само 2 процента от родителите ще искат среща с психолога на училището. Но само 36 процента от родителите са заявили, че знаят, че има вече психолози в училищата, отбеляза Стефанов.

Източник: novini.bg

Коментари във Facebook